Drogi Czytelniku!

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia firma Gemius  przeprowadziła badanie, którego celem było poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych obchodzonych w domach polskich internautów.

Przede wszystkim tradycja

Boże Narodzenie to dla polskich internautów czas kultywowania znanych od wielu pokoleń zwyczajów - aż 91 proc. badanych planuje w nadchodzące święta dzielić się z najbliższymi opłatkiem, a niewiele mniej składać życzenia podczas wigilijnej uroczystości. 80 proc. internautów obdaruje bliskich prezentami, a 76 proc. przygotuje nakrycie przy stole dla niespodziewanego gościa. Religijny charakter świąt podkreśli wspólne wyjście na pasterkę oraz czytanie Pisma Świętego. Dźwięk kolęd zabrzmi w domach ponad połowy internautów.

Choinka oraz czas spędzony z rodziną to główne świąteczne skojarzenia internautów obchodzących Boże Narodzenie (odpowiednio 55 i 50 proc. wskazań). Dla co trzeciego badanego jest to przede wszystkim święto religijne. Mężczyźni dużo częściej niż kobiety utożsamiają Boże Narodzenie z odpoczynkiem i relaksem oraz jedzeniem i spędzaniem czasu przy stole, z kolei panie z zakupami oraz przygotowaniem świątecznych potraw.

Gorączka przedświątecznych zakupów

Prezenty to nieodłączna część Bożego Narodzenia - zaledwie co dziesiąty internauta nie zamierza obdarować nimi najbliższych. W momencie przeprowadzania badania (a więc na niecałe dwa tygodnie przed Wigilią) niemal połowa internautów (46 proc.) dokonała już zakupu przynajmniej części gwiazdkowych prezentów. Spośród nich 28 proc. zdecydowało się na zakup za pośrednictwem internetu – to o 6 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

Wykres. Gdzie kupiłeś/-aś gwiazdkowe prezenty?
N=760 (grudzień 2007); N=511 (grudzień 2008) – badani, którzy kupili już choć część gwiazdkowych prezentów (obie fale badania prowadzone były na niecałe dwa tygodnie przed świętami, w dniach 11-14 grudnia)
Źródło: Gemius SA, „Gwiazdka w domach internautów”, gemiusAdHoc, grudzień 2007, grudzień 2008

Zmniejszył się też odsetek internautów, którzy na dwa tygodnie przed świętami dopiero planowali zakup prezentu za pośrednictwem sieci. W sumie w tym roku 22 proc. internautów kupujących prezenty gwiazdkowe dokonało lub planowało dokonać zakupu online, z kolei w roku ubiegłym – 25 proc. Skąd ten spadek?

„Internauci, mając na uwadze zeszłoroczne trudności poczty oraz firm kurierskich z dostarczeniem produktu na czas, tym razem wybrali inny sposób zakupu prezentu. Częściej decydujemy się na wizytę w centrum handlowym oraz supermarkecie, gdzie towar, mimo iż czasami po wyższej cenie, otrzymujemy zaraz po dokonaniu zakupu” – mówi Jadwiga Przewłocka, Starszy Badacz w Zespole Badań Ilościowych Gemius SA. Wśród produktów kupowanych online na popularności straciły między innymi książki oraz płyty/filmy.

Nie bez znaczenia dla wysokości świątecznego budżetu pozostaje trudna sytuacja na rynku finansowym. W porównaniu z poprzednią falą badania, odsetek internautów planujących wydać większą niż przed rokiem kwotę na prezenty świąteczne spadł z 40 do 34 proc.

W imieniu Zespołu Gemius pragnę życzyć Państwu radosnych, ciepłych i spędzonych w rodzinnej atmosferze Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu myśli bez granic w nadchodzącym roku :).

Z pozdrowieniami,
Karolina Skindel
Gemius SA

 

 

Prezentowane dane dotyczą polskich i zagranicznych internautów łączących się z polskimi witrynami. Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.


Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 9 XII 2008 - 15 XII 2008.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

 

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies
  • Rozkład próby

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci
    1  Windows XP
    85.0%  (-0.3%)
    2  Windows Vista
    12.5%  (+0.3%)
    3  Windows 2000
    0.7%   
    4  Windows 98
    0.7%   
    5  Linux
    0.4%   
    6  MacOS X
    0.3%   
    7  Windows 2003
    0.1%   
      próba: Odsłony 8 053 960 034 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows XP
    70.2%   
    2  Windows Vista
    23.3%   
    3  MacOS X
    2.1%  (-0.1%)
    4  Windows 2000
    1.9%  (-0.1%)
    5  Linux
    1.0%  (+0.2%)
    6  Windows 2003
    0.8%   
    7  Windows 98
    0.2%  (-0.1%)
     
    Grupy systemów


       Polscy internauci
    1  Windows
    99.2%   
    2  Unix
    0.8%  (+0.1%)
    3  MacOS
    0.3%   
      próba: Odsłony 8 053 960 034 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows
    96.7%  (-0.2%)
    2  Unix
    3.2%  (+0.2%)
    3  MacOS
    2.1%  (-0.1%)

    MacOS X zaliczany jest zarówno do grupy MacOS, jak i Unix, ponieważ jest to system MacOS bazujący na Uniksie.

     
    Przeglądarki


       Polscy internauci
    1  Firefox 3.x
    31.2%  (+3.2%)
    2  MSIE 6.x
    25.0%  (-1.9%)
    3  MSIE 7.x
    23.5%  (-0.9%)
    4  Firefox 2.x
    10.3%  (-1.0%)
    5  Opera 9.x
    7.3%  (+0.4%)
    6  Firefox 1.x
    0.9%   
    7  Chrome
    0.6%   
      próba: Odsłony 8 062 349 925 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE 7.x
    33.4%  (+0.1%)
    2  Firefox 3.x
    26.0%  (+1.1%)
    3  MSIE 6.x
    24.7%  (-0.5%)
    4  Firefox 2.x
    6.7%  (-0.7%)
    5  Opera 9.x
    4.9%  (+0.1%)
    6  Safari 3.x
    1.4%  (-0.1%)
    7  Chrome
    0.9%  (-0.1%)
     
    Grupy przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    48.7%  (-2.8%)
    2  Firefox
    42.5%  (+2.3%)
    3  Opera
    7.4%  (+0.4%)
    4  Chrome
    0.6%   
    5  Safari
    0.3%   
    6  Mozilla
    0.2%   
      próba: Odsłony 8 062 349 925 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    58.6%  (-0.4%)
    2  Firefox
    33.3%  (+0.4%)
    3  Opera
    4.9%   
    4  Safari
    1.6%   
    5  Chrome
    1.0%   
    6  Mozilla
    0.2%   
     
    Silniki przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    48.7%  (-2.8%)
    2  Gecko
    42.7%  (+2.2%)
    3  Opera
    7.5%  (+0.5%)
    4  WebKit & KHTML
    0.9%   
      próba: Odsłony 8 062 349 925 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    58.6%  (-0.4%)
    2  Gecko
    33.6%  (+0.4%)
    3  Opera
    5.0%   
    4  WebKit & KHTML
    2.6%   
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci
    1  1024x768
    40.3%  (-0.5%)
    2  1280x800
    18.3%  (+0.4%)
    3  1280x1024
    18.1%  (-0.1%)
    4  1440x900
    6.0%  (+0.1%)
    5  1152x864
    6.0%  (-0.1%)
    6  1680x1050
    3.3%  (+0.1%)
    7  1280x960
    2.4%   
      próba: Odsłony 7 974 732 842 

       Internauci z zagranicy
    1  1024x768
    29.1%   
    2  1280x800
    27.9%  (-0.1%)
    3  1280x1024
    16.7%  (+0.1%)
    4  1440x900
    9.3%  (+0.1%)
    5  1680x1050
    4.5%  (+0.1%)
    6  1152x864
    2.8%  (-0.2%)
    7  800x600
    1.8%  (-0.1%)
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci
    1  32 bity
    95.4%   
    2  16 bitów
    3.3%  (-0.1%)
    3  24 bity
    1.2%   
      próba: Odsłony 7 974 730 990 

       Internauci z zagranicy
    1  32 bity
    91.6%   
    2  16 bitów
    4.5%   
    3  24 bity
    3.8%   
    4  8 bitów
    0.1%   
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    21.8%  (+0.2%)
    2  śląskie
    13.4%  (-0.2%)
    3  wielkopolskie
    8.7%  (-0.1%)
    4  małopolskie
    7.9%  (+0.1%)
    5  dolnośląskie
    7.6%   
    6  łódzkie
    6.7%  (-0.1%)
    7  pomorskie
    5.5%  (-0.3%)
      próba: Odsłony 6 499 885 301 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Wielka Brytania
    22.9%  (+0.1%)
    2  Niemcy
    17.3%  (+0.3%)
    3  Stany Zjednoczone
    12.1%   
    4  Irlandia
    6.4%  (-0.1%)
    5  Holandia
    3.8%  (-0.1%)
    6  Francja
    3.6%   
    7  Szwecja
    2.7%  (-0.1%)
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  google.com
    92.9%  (+0.3%)
    87.9%  (-0.2%)
    2  wp.pl
    2.1%  (+0.1%)
    1.2%   
    3  msn.com
    1.6%  (-0.4%)
    3.2%  (+0.2%)
    4  onet.pl
    1.5%   
    1.8%  (-0.2%)
    5  interia.pl
    0.6%  (-0.1%)
    0.8%  (-0.1%)
    6  szukacz.pl
    0.4%  (+0.1%)
    0.0%  (-0.1%)
    7  search.bearshare.com
    0.2%   
    0.1%   
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  Google
    95.5%  (+0.3%)
    91.5%  (-0.5%)
    2  NetSprint
    2.1%   
    1.3%   
    3  MSN
    1.7%  (-0.3%)
    3.2%  (+0.1%)
    4  Szukacz
    0.4%  (+0.1%)
    0.0%  (-0.1%)
    5  Yahoo
    0.2%  (-0.1%)
    2.7%  (+0.2%)
    6  AskJeeves
    0.1%  (+0.1%)
    0.1%  (-0.1%)
     
    Katalogi


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  katalog.onet.pl
    41.8%  (+0.9%)
    35.7%  (+1.4%)
    2  katalog.wp.pl
    27.4%  (-1.4%)
    22.9%  (-1.3%)
    3  start24.pl
    7.1%   
    10.6%  (+0.4%)
    4  directory.google.com
    5.9%  (+0.6%)
    5.2%  (-2.5%)
    5  interia.pl
    2.7%  (+1.1%)
    0.5%  (-0.4%)
    6  webwweb.pl
    2.6%   
    3.3%  (+0.9%)
    7  dmoz.org
    1.9%  (+0.1%)
    3.4%  (+0.2%)
     
    Cookies


       Polscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.7%  (-0.1%)
    2  odrzucenie cookies
    1.3%  (+0.1%)

       Internauci z zagranicy
    1  akceptacja cookies
    96.9%  (+0.1%)
    2  odrzucenie cookies
    3.1%  (-0.1%)
     
    Rozkład próby


      
    1  Liczba odsłon (krajowe)
    91.3%  (+0.1%)
    2  Liczba odsłon (zagraniczne)
    8.6%  (-0.1%)

    Legenda:
    Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu przez internautę strony, w kodzie której umieszczono skrypt zliczający badania gemiusTraffic.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie http://ranking.pl/meth.php.

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl.