Oglądanie telewizji online, słuchanie radia za pośrednictwem internetu oraz czytanie prasy w sieci stały się standardem dla większości polskich internautów. Jak pokazuje raport opublikowany przez firmę Gemius SA, trzech na czterech użytkowników sieci oglądało telewizję lub klipy video w internecie.

Media tradycyjnie…

Medium cieszącym się największą popularnością wśród respondentów jest internet – podaje raport Gemius SA „Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów, listopad – grudzień 2007”. Aż 71 proc. internautów poproszonych o wskazanie czynności wykonywanej w przeddzień badania wybrało właśnie przeglądanie zawartości stron internetowych, a 70 proc. sprawdziło pocztę elektroniczną. Na kolejnych miejscach znalazły się oglądanie telewizji (63 proc.) oraz słuchanie radia (52 proc.).

 


W porównaniu z wynikami otrzymanymi w poprzedniej fali badania, przeprowadzonej latem 2007 roku, odsetek amatorów oglądania telewizji nie zmienił się, podczas gdy słuchalność radia spadła o 3 punkty procentowe. Internet jest przede wszystkim domeną mężczyzn, z kolei kobiety chętniej oglądają telewizję, słuchają radia oraz czytają książki.

… i za pośrednictwem sieci

Internet stał się powszechnym narzędziem umożliwiającym korzystanie z prasy, radia czy telewizji. Choć w porównaniu do poprzedniej fali badania (lato 2007 roku), spadł procent internautów używających tego medium do czytania tygodników/dwutygodników oraz miesięczników, to słuchalność radia i czytelnictwo dzienników utrzymuje się nadal na wysokim poziomie (odpowiednio 70 i 67 proc.). Co więcej, aż 75 proc. internautów przyznało, że przynajmniej raz skorzystało z możliwości oglądania telewizji i klipów video w internecie.

Najpopularniejsze tytuły

Zdecydowanie najpopularniejszą stacją telewizyjną jest TVN – trzech na czterech internautów przyznało, że oglądało ją w przeddzień badania. TVN zyskał uznanie 77 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn. Tych drugich odnajdziemy częściej wśród amatorów stacji typowo informacyjnych (TVN24 oraz TVP Info), jak również sportowych oraz dokumentalnych.

W pierwszej trójce najpopularniejszych wśród internautów stacji radiowych uplasowały się RMF FM, Radio Zet oraz Radio Eska. Ciekawych wniosków dostarcza analiza popularności stacji radiowych w poszczególnych grupach wiekowych. Młodsi słuchacze (15 – 34 lata) preferują RMF FM oraz Radiostację, jednak największa różnica między słuchalnością w poszczególnych kategoriach wiekowych zarysowuje się w przypadku Radia Eska. Jest to stacja, której słuchalność wyraźnie spada wraz z wiekiem odbiorców. Starsi internauci częściej słuchają stacji publicznych – Trójki, Programu 1 i 2 Polskiego Radia, ale również Radia Maryja, Radia Plus i Kolor.

W porównaniu do okresu wakacyjnego nie zmienił się odsetek internautów czytających prasę codzienną. Z kolei popularność tygodników/dwutygodników oraz miesięczników nieznacznie spadła. Najchętniej czytane tytuły z poszczególnych kategorii to Gazeta Wyborcza, Newsweek oraz Twój Styl.

Badanie mające na celu poznanie zwyczajów internautów związanych z korzystaniem z mediów w tradycyjnej formie oraz za pośrednictwem sieci, realizowane było już po raz siódmy (dwa razy w roku, począwszy od października 2004 r.). „Cykliczność badania pozwala nam śledzić zmiany w sposobie odbioru mediów przez użytkowników internetu – mówi Michał Araszkiewicz, Młodszy Badacz w Zespole Badań Ilościowych w Gemius SA. – Raport stanowi niezwykle cenne źródło informacji nie tylko dla wydawców, ale również dla media plannerów oraz osób zajmujących rynkiem reklamy.”

Z pozdrowieniami,
Aleksandra Teodorczyk
Gemius SA
http://gemius.pl/

 

Prezentowane dane dotyczą polskich i zagranicznych internautów łączących się z polskimi witrynami. Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.


Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 18 III 2008 - 24 III 2008.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

 

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies
  • Rozkład próby

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci
    1  Windows XP
    90.2%  (+0.6%)
    2  Windows Vista
    6.4%   
    3  Windows 98
    1.3%  (-0.2%)
    4  Windows 2000
    1.0%  (-0.2%)
    5  Linux
    0.4%   
    6  Windows ME
    0.3%   
    7  MacOS X
    0.2%  (-0.1%)
      próba: Odsłony 7 452 610 268 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows XP
    76.2%  (-0.5%)
    2  Windows Vista
    17.1%  (+1.1%)
    3  Windows 2000
    2.7%  (-0.4%)
    4  MacOS X
    1.8%   
    5  Linux
    0.7%   
    6  Windows 2003
    0.6%  (-0.2%)
    7  Windows 98
    0.5%   
     
    Grupy systemów


       Polscy internauci
    1  Windows
    99.4%  (+0.1%)
    2  Unix
    0.6%  (-0.1%)
    3  MacOS
    0.2%  (-0.1%)
      próba: Odsłony 7 452 610 268 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows
    97.4%   
    2  Unix
    2.5%   
    3  MacOS
    1.8%   
     
    Przeglądarki


       Polscy internauci
    1  MSIE 6.x
    36.4%  (+0.1%)
    2  Firefox 2.x
    34.1%  (+0.4%)
    3  MSIE 7.x
    20.4%  (-0.5%)
    4  Opera 9.x
    5.9%  (-0.1%)
    5  Firefox 1.x
    1.6%   
    6  Mozilla 1.x
    0.4%   
    7  Firefox 3.x
    0.4%  (+0.1%)
      próba: Odsłony 7 453 426 459 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE 7.x
    32.4%  (+1.0%)
    2  MSIE 6.x
    31.3%  (-1.6%)
    3  Firefox 2.x
    27.7%  (+0.5%)
    4  Opera 9.x
    4.2%   
    5  Firefox 1.x
    1.1%  (-0.2%)
    6  Safari 3.x
    1.1%  (+0.1%)
    7  Firefox 3.x
    0.5%  (+0.1%)
     
    Grupy przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    57.2%  (-0.3%)
    2  Firefox
    36.0%  (+0.4%)
    3  Opera
    6.1%   
    4  Mozilla
    0.4%   
    5  Safari
    0.2%   
      próba: Odsłony 7 453 426 459 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    64.0%  (-0.6%)
    2  Firefox
    29.4%  (+0.5%)
    3  Opera
    4.3%   
    4  Safari
    1.3%  (+0.1%)
    5  Mozilla
    0.2%   
    6  Netscape
    0.1%   
    7  SeaMonkey
    0.1%   
     
    Silniki przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    57.2%  (-0.3%)
    2  Gecko
    36.5%  (+0.4%)
    3  Opera
    6.1%   
    4  KHTML
    0.2%   
      próba: Odsłony 7 453 426 459 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    64.0%  (-0.6%)
    2  Gecko
    29.8%  (+0.5%)
    3  Opera
    4.7%  (+0.1%)
    4  KHTML
    1.4%  (+0.1%)
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci
    1  1024x768
    49.9%  (+0.4%)
    2  1280x1024
    18.4%  (-0.4%)
    3  1280x800
    11.8%  (-0.3%)
    4  1152x864
    6.8%  (+0.3%)
    5  800x600
    3.9%   
    6  1440x900
    3.3%  (+0.1%)
    7  1280x960
    2.3%  (+0.1%)
      próba: Odsłony 7 306 296 445 

       Internauci z zagranicy
    1  1024x768
    35.8%  (-0.7%)
    2  1280x800
    24.6%  (+0.7%)
    3  1280x1024
    16.7%  (-0.4%)
    4  1440x900
    7.4%  (+0.5%)
    5  1152x864
    3.3%  (-0.1%)
    6  1680x1050
    3.0%  (+0.1%)
    7  800x600
    2.9%  (-0.2%)
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci
    1  32 bity
    94.0%  (+0.3%)
    2  16 bitów
    4.2%  (-0.2%)
    3  24 bity
    1.7%  (-0.1%)
      próba: Odsłony 7 306 288 240 

       Internauci z zagranicy
    1  32 bity
    91.3%  (+0.5%)
    2  16 bitów
    5.2%  (-0.4%)
    3  24 bity
    3.4%  (-0.1%)
    4  8 bitów
    0.1%   
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    17.1%  (-1.1%)
    2  śląskie
    14.7%  (+0.5%)
    3  wielkopolskie
    8.8%  (+0.1%)
    4  łódzkie
    8.0%  (+0.3%)
    5  dolnośląskie
    7.6%   
    6  małopolskie
    7.4%  (-0.4%)
    7  pomorskie
    6.9%  (+0.1%)
      próba: Odsłony 5 594 712 550 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Wielka Brytania
    24.7%  (+1.3%)
    2  Niemcy
    15.9%  (-1.0%)
    3  Stany Zjednoczone
    12.4%  (-0.9%)
    4  Irlandia
    6.7%  (+0.3%)
    5  Francja
    3.5%  (-0.1%)
    6  Holandia
    3.3%   
    7  Czechy
    2.7%  (+0.1%)
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  google.com
    91.1%  (+0.2%)
    84.9%  (-0.1%)
    2  onet.pl
    3.3%   
    2.9%  (-0.2%)
    3  wp.pl
    2.6%  (+0.5%)
    2.0%  (-0.4%)
    4  msn.com
    1.0%  (-0.1%)
    3.4%  (+0.6%)
    5  interia.pl
    0.8%  (-0.1%)
    1.2%   
    6  yahoo.com
    0.4%  (-0.1%)
    3.2%  (+0.4%)
    7  szukacz.pl
    0.2%  (-0.4%)
    0.2%  (+0.1%)
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  Google
    92.3%  (+0.1%)
    87.1%  (-0.4%)
    2  Morfeo
    3.3%   
    2.9%  (-0.3%)
    3  NetSprint
    2.7%  (+0.4%)
    2.2%  (-0.5%)
    4  MSN
    1.0%  (-0.1%)
    3.4%  (+0.5%)
    5  Yahoo
    0.4%  (-0.1%)
    3.2%  (+0.4%)
    6  Szukacz
    0.2%  (-0.4%)
    0.2%  (+0.1%)
     
    Katalogi


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  katalog.onet.pl
    41.9%  (+1.2%)
    35.3%  (-0.7%)
    2  katalog.wp.pl
    24.4%  (-0.6%)
    21.0%  (-0.2%)
    3  directory.google.com
    11.3%  (-1.5%)
    11.2%  (-0.9%)
    4  start24.pl
    5.8%  (+0.4%)
    8.5%  (-0.3%)
    5  dmoz.org
    2.5%  (+1.0%)
    2.0%  (-0.2%)
    6  gwiazdor.pl
    2.5%  (+0.4%)
    2.6%  (+0.2%)
    7  webwweb.pl
    2.3%  (+0.2%)
    2.1%  (-0.4%)
     
    Cookies


       Polscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.6%  (+0.1%)
    2  odrzucenie cookies
    1.4%  (-0.1%)

       Internauci z zagranicy
    1  akceptacja cookies
    96.9%  (+0.2%)
    2  odrzucenie cookies
    3.1%  (-0.2%)
     
    Rozkład próby


      
    1  Liczba odsłon (krajowe)
    91.0%  (-0.2%)
    2  Liczba odsłon (zagraniczne)
    9.0%  (+0.3%)

    Legenda:
    Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu przez internautę strony, w kodzie której umieszczono skrypt zliczający badania gemiusTraffic.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl