Dialog, dostępność, przejrzystość, otwartość i szczerość – oto wartości, jakie kształtować będą relacje między firmą a prosumentem, czyli nowej jakości konsumentem – świadomym, aktywnym, wymagającym i kreatywnym. O tym, kim jest polski prosument, jak do niego dotrzeć z przekazem marketingowym i zyskać jakże cenną aprobatę rozmawiano podczas konferencji 2nd Interactive Marketing Meeting w Spale.

„Prosument” to termin wprowadzony pod koniec lat 70. ubiegłego stulecia przez amerykańskiego pisarza, futurologa, socjologa, guru marketingowców – Alvina Tofflera. Prosument, pisał w „Trzeciej Fali” Toffler, jest połączeniem ról, jakie do tej pory pełnili konsument i producent. W dobie mediów elektronicznych mianem prosumentów określa się te osoby, które posiadają dużą wiedzę na temat marek, produktów i usług, dzielą się tą wiedzą z innymi za pośrednictwem internetu, wpływając tym samym na ich decyzje zakupowe.

Prosumenci, jak podaje Internet Standard, mogą stać się najlepszymi ambasadorami marki - dzięki swej wiedzy i bezstronności są dużo bardziej wiarygodnym źródłem informacji o produkcie niż reklama. Warto zatem zabiegać o ich względy. Zwłaszcza, że - według badań Gemius zaprezentowanych na konferencji 2nd Interactive Marketing Meeting - stanowią oni 36 proc. polskich użytkowników sieci. Są to częściej mężczyźni (59 proc.) niż kobiety (41 proc.), osoby w wieku 19 – 34 lata (56 proc.) z wykształceniem wyższym lub niepełnym wyższym (45 proc.).
Firmy, wychodząc naprzeciw pomysłowości klientów, prześcigają się w pomysłach na tworzenie przez nich haseł reklamowych i opakowań produktów. Gdy ogłoszono w sieci konkurs na projekt opakowania perfum Puma Create, w ciągu dwóch miesięcy spłynęło ponad 21 tysięcy projektów autorstwa głównie młodych internautów. Zwycięskie opakowanie, wytypowane przez ponad 400 tysięcy użytkowników sieci, trafiło na sklepowe półki, a sprzedaż kosmetyków Puma wzrosła z 35,4 mln zł w 2005 r. do 48,6 mln zł rok później. Jak podaje Newsweek, amerykańskie koncerny poszły już o krok dalej: firma Jones Soda nie tylko produkuje napoje w butelkach z etykietami autorstwa klientów. Zachęca ich także do wymyślania smaków.

Według wyników badań Gemius, aż 67 proc. polskich użytkowników sieci poszukuje opinii innych internautów na temat produktu, jakiego zakup planuje. Miejscami, gdzie najczęściej spotykają się z tego typu informacjami, są strony sklepów i aukcji internetowych (79 proc.) oraz porównywarek cen (56 proc.). Na stronie konferencji interactivemarketingmeeting.pl możesz sprawdzić, czy jesteś prosumentem. A tymczasem zapraszam do zapoznania się z najnowszymi wynikami badania gemiusTraffic.

Pozdrawiam,
Aleksandra Teodorczyk
Gemius SA
http://gemius.pl/

 

Prezentowane dane dotyczą polskich i zagranicznych internautów łączących się z polskimi witrynami. Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.


Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 12 II 2008 - 18 II 2008.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

 

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies
  • Rozkład próby

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci
    1  Windows XP
    90.0%  (-0.1%)
    2  Windows Vista
    5.7%  (+0.1%)
    3  Windows 98
    1.7%   
    4  Windows 2000
    1.3%   
    5  Linux
    0.4%   
    6  Windows ME
    0.3%   
    7  MacOS X
    0.2%   
      próba: Odsłony 7 246 195 679 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows XP
    77.5%  (+0.1%)
    2  Windows Vista
    14.9%  (+0.5%)
    3  Windows 2000
    3.1%   
    4  MacOS X
    1.7%   
    5  Linux
    0.9%  (-0.7%)
    6  Windows 2003
    0.8%   
    7  Windows 98
    0.5%   
     
    Grupy systemów


       Polscy internauci
    1  Windows
    99.3%   
    2  Unix
    0.7%   
    3  MacOS
    0.2%   
      próba: Odsłony 7 246 195 679 

       Internauci z zagranicy
    1  Windows
    97.3%  (+0.7%)
    2  Unix
    2.6%  (-0.7%)
    3  MacOS
    1.7%   
     
    Przeglądarki


       Polscy internauci
    1  MSIE 6.x
    38.6%  (-0.2%)
    2  Firefox 2.x
    32.4%  (+0.1%)
    3  MSIE 7.x
    20.0%  (+0.3%)
    4  Opera 9.x
    5.9%   
    5  Firefox 1.x
    1.8%   
    6  Mozilla 1.x
    0.4%   
    7  MSIE 5.x
    0.4%   
      próba: Odsłony 7 246 716 745 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE 6.x
    34.2%  (-0.2%)
    2  MSIE 7.x
    30.8%  (+0.5%)
    3  Firefox 2.x
    26.5%  (+0.3%)
    4  Opera 9.x
    4.0%   
    5  Firefox 1.x
    1.3%  (+0.1%)
    6  Safari 3.x
    0.9%   
    7  Mozilla 1.x
    0.4%  (-0.8%)
     
    Grupy przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    58.9%   
    2  Firefox
    34.4%  (+0.1%)
    3  Opera
    6.0%   
    4  Mozilla
    0.4%   
    5  Safari
    0.1%   
      próba: Odsłony 7 246 716 745 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    65.3%  (+0.3%)
    2  Firefox
    28.0%  (+0.3%)
    3  Opera
    4.2%  (+0.1%)
    4  Safari
    1.2%   
    5  Mozilla
    0.4%  (-0.8%)
    6  Netscape
    0.1%   
     
    Silniki przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    58.9%   
    2  Gecko
    34.9%  (+0.1%)
    3  Opera
    6.0%  (-0.1%)
    4  KHTML
    0.2%   
      próba: Odsłony 7 246 716 745 

       Internauci z zagranicy
    1  MSIE
    65.3%  (+0.3%)
    2  Gecko
    28.6%  (-0.5%)
    3  Opera
    4.7%  (+0.1%)
    4  KHTML
    1.3%   
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci
    1  1024x768
    50.8%  (-0.1%)
    2  1280x1024
    18.6%   
    3  1280x800
    11.3%   
    4  1152x864
    6.5%   
    5  800x600
    4.3%   
    6  1440x900
    2.9%   
    7  1280x960
    2.1%   
      próba: Odsłony 7 068 560 111 

       Internauci z zagranicy
    1  1024x768
    37.1%  (+0.3%)
    2  1280x800
    23.0%  (+0.2%)
    3  1280x1024
    17.3%  (-0.1%)
    4  1440x900
    6.5%  (+0.2%)
    5  800x600
    3.3%  (-0.1%)
    6  1152x864
    3.3%   
    7  1680x1050
    2.8%  (+0.1%)
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci
    1  32 bity
    93.7%   
    2  16 bitów
    4.6%   
    3  24 bity
    1.7%   
      próba: Odsłony 7 068 562 246 

       Internauci z zagranicy
    1  32 bity
    90.7%  (+0.6%)
    2  16 bitów
    5.8%  (-0.7%)
    3  24 bity
    3.3%   
    4  8 bitów
    0.1%   
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    18.1%  (-0.2%)
    2  śląskie
    14.2%  (+0.1%)
    3  wielkopolskie
    8.8%  (-0.3%)
    4  łódzkie
    8.3%   
    5  małopolskie
    7.8%  (-0.3%)
    6  dolnośląskie
    7.5%  (+0.2%)
    7  pomorskie
    6.3%   
      próba: Odsłony 5 555 465 237 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Wielka Brytania
    22.4%  (+0.5%)
    2  Niemcy
    16.8%   
    3  Stany Zjednoczone
    13.3%  (-0.6%)
    4  Irlandia
    6.3%  (+0.1%)
    5  Francja
    3.6%   
    6  Holandia
    3.3%  (+0.1%)
    7  Szwecja
    2.9%   
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  google.com
    90.2%  (-0.2%)
    85.2%  (-1.0%)
    2  onet.pl
    3.6%  (+0.3%)
    2.6%  (-0.7%)
    3  wp.pl
    2.6%   
    1.8%  (+0.1%)
    4  msn.com
    1.2%  (-0.1%)
    3.8%  (+0.9%)
    5  interia.pl
    0.9%  (-0.1%)
    1.3%  (+0.2%)
    6  yahoo.com
    0.5%  (+0.1%)
    2.7%  (+0.4%)
    7  szukacz.pl
    0.4%   
    0.1%  (-0.1%)
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  Google
    91.4%  (-0.3%)
    87.7%  (-0.9%)
    2  Morfeo
    3.6%  (+0.3%)
    2.6%  (-0.8%)
    3  NetSprint
    2.8%  (+0.1%)
    2.1%  (+0.3%)
    4  MSN
    1.3%   
    3.9%  (+0.9%)
    5  Yahoo
    0.5%  (+0.1%)
    2.7%  (+0.4%)
    6  Szukacz
    0.4%   
    0.1%  (-0.1%)
     
    Katalogi


       Polscy internauciInternauci z zagranicy
    1  katalog.onet.pl
    39.8%  (-1.0%)
    37.7%  (+0.4%)
    2  katalog.wp.pl
    26.2%  (+0.9%)
    19.8%  (-1.7%)
    3  directory.google.com
    11.8%  (+0.6%)
    10.8%  (+1.4%)
    4  start24.pl
    5.4%  (+0.1%)
    8.4%  (+0.1%)
    5  webwweb.pl
    2.3%  (+0.4%)
    2.8%  (+0.6%)
    6  gwiazdor.pl
    2.2%  (-0.2%)
    2.3%  (-0.2%)
    7  startowy.com
    2.0%  (-0.1%)
    1.2%  (+0.2%)
     
    Cookies


       Polscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.5%  (-0.1%)
    2  odrzucenie cookies
    1.5%  (+0.1%)

       Internauci z zagranicy
    1  akceptacja cookies
    96.8%  (+0.3%)
    2  odrzucenie cookies
    3.2%  (-0.3%)
     
    Rozkład próby


      
    1  Liczba odsłon (krajowe)
    91.3%  (+0.2%)
    2  Liczba odsłon (zagraniczne)
    8.6%  (-0.2%)

    Legenda:
    Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu przez internautę strony, w kodzie której umieszczono skrypt zliczający badania gemiusTraffic.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl