Drodzy Czytelnicy!

 W świecie przeglądarek z każdym miesiącem coraz silniej urzeczywistniają się prognozy wielu ekspertów mówiące o nadciągających zmianach na pozycji liderów. Analizy najnowszych badań francuskiego XiTiMonitor wskazują na niemal pewną w niektórych krajach Europy przewagę Firefox’a. Wyjątkowa forma marketingu, specyfika open source, czy może po prostu funkcjonalność i niezawodność technologiczna? Jak „kultowy” już produkt Mozilla Corporation zmienia popularność przeglądarek w Polsce?

Według danych XiTiMonitor, Firefox ma pod swoimi skrzydłami 27,8 proc. rynku w Europie, podczas gdy niedościgniony dotąd lider – Internet Explorer – cieszy się 66,5 proc. popularnością. W porównaniu z danymi z marca 2007 r., Firefox zyskał na naszym kontynencie niemal 4 proc. użytkowników. Najnowsze wyniki opublikowane w serwisie Ranking.pl potwierdzają optymistyczną dla Mozilla Corp. tendencję. Od początku 2007 roku procent użytkowników MSIE 6.x sukcesywnie spada (z 67,4 w styczniu do 52,5 w lipcu br.). Tymczasem Firefox 2.x od początku roku (wtedy to rzecznik Mozilla.org oszacował średni udział na światowym rynku na 15 proc.) zyskał blisko 15 punktów procentowych.

Ponad pół roku temu mieliśmy do czynienia z niemal równoległymi premierami nowych wersji obu przeglądarek – MSIE 7.x oraz Firefox 2.x. Obie miały być novum atrakcyjnym i popularnym, podczas gdy ich drogi sukcesu wydają się być różne. Jak podaje Dziennik Internautów , co trzeci użytkownik MSIE dokonał aktualizacji na siódmą wersję produktu, a aż 85 proc. internautów używających Firefox’a wybrało jego nowsze wydanie.

Prace nad Firefox 3 w pełni, dotychczas utworzono sześć wersji Alpha. Na debiut zapowiadanej wersji Beta trzeba będzie jeszcze poczekać. A o „kamieniach milowych” w projekcie Firefox 3 przeczytasz w serwisie cybernetnews.

Na polskim podwórku zmiany może wywołać także niedawny mariaż Onet.pl i Opery. Niektóre prognozy dla rynku przeglądarek w nowej sytuacji mówią o wzroście popularności Opery (obecnie 5,9 proc.) kosztem udziału MSIE. Jednak planowane silne wsparcie reklamowe połączonych sił Onet.pl i Opery mogą także wpłynąć na zahamowanie dynamiki sukcesu Firefox'a.

Biorąc pod uwagę możliwe zagrożenie ze strony działań marketingowych nowego projektu, warto zwrócić uwagę na specyfikę promocji produktów Mozilli. Firefox – niekiedy uznawany za flagowy przykład marketingu ruchu open source – jest projektem mającym niezwykle aktywną grupę użytkowników. Społeczność (twórców i użytkowników) tworząca się wokół przeglądarki może stanowić dla konkurentów poważne wyzwanie.

O nowej wersji - Firefox 2.0.0.5 - przeczytasz m.in. na witrynie DobreProgramy, a także w serwisie Mozilli.

Pozdrawiam serdecznie,
Aleksandra Szłamas
Gemius SA

http://www.gemius.pl

 

Podstawą prezentowanych wyników jest liczba odsłon dokonywanych na badanych polskich witrynach przez internautów łączących się z obszaru Polski. Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.


Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 10.VII.2007 - 16.VII.2007.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies
  • Rozkład próby

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci
    1  Windows XP
    91.8%  (-0.2%)
    2  Windows 98
    3.1%   
    3  Windows 2000
    2.1%  (+0.1%)
    4  Windows Vista
    1.4%   
    5  Windows ME
    0.6%   
    6  Linux
    0.5%   
    7  MacOS X
    0.2%   
    8  Windows 2003
    0.2%   
      próba: Odsłony 4 417 562 669 
     
    Grupy systemów


       Polscy internauci
    1  Windows
    99.3%   
    2  Unix
    0.7%   
    3  MacOS
    0.2%   
      próba: Odsłony 4 417 562 669 
     
    Przeglądarki


       Polscy internauci
    1  MSIE 6.x
    52.5%  (-0.2%)
    2  Firefox 2.x
    26.3%  (+0.6%)
    3  MSIE 7.x
    9.1%  (+0.3%)
    4  Opera 9.x
    5.4%   
    5  Firefox 1.x
    4.6%  (-0.7%)
    6  MSIE 5.x
    0.7%   
    7  Mozilla 1.x
    0.5%   
    8  Opera 8.x
    0.4%   
      próba: Odsłony 4 418 559 871 
     
    Grupy przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    62.2%   
    2  Firefox
    31.0%  (-0.1%)
    3  Opera
    5.9%  (+0.1%)
    4  Mozilla
    0.5%   
    5  Safari
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 418 559 871 
     
    Silniki przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    62.2%   
    2  Gecko
    31.7%  (-0.1%)
    3  Opera
    5.9%   
    4  KHTML
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 418 559 871 
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci
    1  1024x768
    57.4%  (-0.3%)
    2  1280x1024
    17.9%  (+0.2%)
    3  800x600
    6.6%  (-0.1%)
    4  1152x864
    6.6%   
    5  1280x800
    6.4%  (+0.1%)
    6  1280x960
    1.8%   
    7  1440x900
    1.1%   
    8  1680x1050
    0.5%  (+0.1%)
    9  1400x1050
    0.4%   
    10  1280x768
    0.4%   
    11  1600x1200
    0.3%   
    12  1280x720
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 354 018 356 
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci
    1  32 bity
    92.0%   
    2  16 bitów
    6.0%   
    3  24 bity
    1.9%   
      próba: Odsłony 4 354 017 701 
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    17.5%  (+0.2%)
    2  śląskie
    14.5%   
    3  wielkopolskie
    9.6%  (-0.2%)
    4  małopolskie
    8.4%  (+0.2%)
    5  dolnośląskie
    8.4%  (+0.1%)
    6  łódzkie
    7.1%  (-0.1%)
    7  pomorskie
    6.4%  (-0.1%)
    8  lubelskie
    6.3%   
    9  zachodniopomorskie
    4.6%   
    10  podkarpackie
    4.6%  (+0.1%)
    11  kujawsko-pomorskie
    3.7%  (-0.1%)
    12  warmińsko-mazurskie
    3.6%  (-0.1%)
    13  podlaskie
    2.0%   
    14  lubuskie
    1.5%   
    15  opolskie
    1.0%   
      próba: Odsłony 3 927 912 346 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Stany Zjednoczone
    24.0%   
    2  Wielka Brytania
    16.7%  (-0.2%)
    3  Niemcy
    15.2%  (-1.9%)
    4  Kanada
    6.4%  (+4.9%)
    5  Irlandia
    4.5%  (-0.3%)
    6  Francja
    3.4%  (-0.2%)
    7  Holandia
    2.7%  (-0.2%)
    8  Szwecja
    2.1%  (-0.5%)
    9  Włochy
    2.0%  (-0.2%)
    10  Czechy
    1.9%  (-0.1%)
    11  Hiszpania
    1.5%   
    12  Belgia
    1.4%  (-0.1%)
    13  Norwegia
    1.3%  (-0.2%)
    14  Austria
    1.2%  (-0.1%)
    15  Słowacja
    0.9%  (-0.1%)
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauci
    1  google.com
    86.2%  (+0.9%)
    2  onet.pl
    5.8%  (-0.2%)
    3  wp.pl
    4.2%  (-0.6%)
    4  msn.com
    1.1%  (-0.3%)
    5  interia.pl
    1.0%   
    6  szukacz.pl
    0.5%   
    7  yahoo.com
    0.4%  (+0.1%)
    8  altavista.com
    0.2%  (+0.1%)
    9  o2.pl
    0.1%   
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauci
    1  Google
    87.4%  (+0.8%)
    2  Morfeo
    5.8%  (-0.2%)
    3  NetSprint
    4.5%  (-0.5%)
    4  MSN
    1.1%  (-0.3%)
    5  Szukacz
    0.5%   
    6  Yahoo
    0.5%  (+0.1%)
    7  AltaVista
    0.2%  (+0.1%)
     
    Katalogi


       Polscy internauci
    1  katalog.onet.pl
    40.8%  (-1.1%)
    2  katalog.wp.pl
    22.1%  (+0.4%)
    3  directory.google.com
    12.4%  (+0.5%)
    4  start24.pl
    4.9%   
    5  gazeta.pl
    3.0%  (+0.3%)
    6  startowy.com
    2.5%   
    7  gwiazdor.pl
    2.2%   
    8  webwweb.pl
    2.2%  (-0.2%)
    9  dmoz.org
    2.0%  (+0.1%)
    10  hoga.pl
    1.8%  (-0.3%)
    11  interia.pl
    1.5%  (+0.4%)
    12  gooru.pl
    1.0%   
    13  polska.pl
    0.9%  (-0.1%)
    14  katalog.gery.pl
    0.7%  (+0.1%)
    15  katalog.wow.pl
    0.4%  (-0.3%)
     
    Cookies


       Polscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.5%   
    2  odrzucenie cookies
    1.5%   
     
    Rozkład próby


      
    1  Liczba odsłon (krajowe)
    86.7%  (-1.7%)
    2  Liczba odsłon (zagraniczne)
    13.1%  (+1.7%)

    Legenda:
    Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu przez internautę strony, w kodzie której umieszczono skrypt zliczający badania gemiusTraffic.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl