Wprawdzie Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego już za nami, ale temat, zwłaszcza w kontekście wyników ostatniego raportu GUS dotyczącego wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w Polsce, jest wciąż aktualny.

Idea współczesnego społeczeństwa informacyjnego wskazuje na wartość łatwej, nowoczesnej komunikacji w dyskursie publicznym. Raport GUS pt.: "Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2006 roku" pokazuje otwartość społeczeństwa na komunikację on-line z sektorem rządowym – w 2006 roku 56 proc. internautów było zainteresowanych kontaktowaniem się z urzędami przez internet, natomiast 61 proc. przedsiębiorstw przyznało, że kontaktowało się w ten sposób z administracją państwową.

Mimo obserwowanego wzrostu liczby gospodarstw domowych posiadających komputer z dostępem do internetu o ponad 1,2 mln w porównaniu z 2004 r., ograniczona aktywność obywateli w sieci, a także niesatysfakcjonująca funkcjonalność i jakość użytkowa witryn urzędów hamują rozwój modelu e-governance.

Jak wynika z badania GUS, do podstawowych barier w korzystaniu z usług e-administracji należą m.in. obawa o bezpieczeństwo danych, brak osobistego kontaktu oraz niewiedza dotycząca możliwości takiego załatwienia sprawy.


W marcu 2007 roku witryny instytucji rządowych cieszyły się popularnością ponad 3,9 mln użytkowników (real users). Polski internauta spędzał na nich średnio 18 min i 54 s, dokonując 22,44 odsłony – pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius. Zasięg na badanych witrynach wyniósł 28,1 proc. Porównując te wyniki z analogicznym okresem ubiegłego roku, widać, że spadła zarówno liczba odsłon, jak i średni czas poświęcany analizie treści zawartych na serwisach e-urzędów.

W kontekście społeczeństwa informacyjnego warto przyjrzeć się także nowej dyrektywie UE, dotyczącej audiowizualnych usług medialnych świadczonych „ponad granicami”. Wyznacza ona ogólne kierunki zmian w nowych mediach. Zarysowano w dokumencie także ramy uregulowań dla product placement, reklamy czy ochrony osób niepełnoletnich. Podkreślono też wagę dostępności usług audiowizualnych dla osób niedowidzących i niedosłyszących.

Wykres. Zainteresowanie korzystaniem z e-administracji wśród internautów w 2006 roku (w odsetkach osób, które deklarowały korzystanie z internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy).


Źródło: Dane GUS, badanie wykorzystania ICT w gospodarstwach domowych.

Zachęcam do zapoznania się z najnowszymi wynikami badania i zapraszam do lektury kolejnego wydania newslettera już za tydzień!

Aleksandra Szłamas
Gemius SA
http://www.gemius.pl

 

Podstawą prezentowanych wyników jest liczba odsłon dokonywanych na badanych polskich witrynach przez internautów łączących się z obszaru Polski. Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.


Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 29.V.2007 - 4.VI.2007.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies
  • Rozkład próby

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci
    1  Windows XP
    91.4%  (-0.2%)
    2  Windows 98
    3.5%   
    3  Windows 2000
    2.3%   
    4  Windows Vista
    1.0%  (+0.1%)
    5  Windows ME
    0.6%  (-0.1%)
    6  Linux
    0.5%   
    7  MacOS X
    0.2%   
    8  Windows 2003
    0.2%   
      próba: Odsłony 4 909 652 952 
     
    Grupy systemów


       Polscy internauci
    1  Windows
    99.0%  (-0.1%)
    2  Unix
    0.7%   
    3  MacOS
    0.2%   
      próba: Odsłony 4 919 817 165 
     
    Przeglądarki


       Polscy internauci
    1  MSIE 6.x
    55.2%  (-0.3%)
    2  Firefox 2.x
    19.9%   
    3  MSIE 7.x
    9.0%  (+0.5%)
    4  Firefox 1.x
    8.2%  (-0.4%)
    5  Opera 9.x
    5.3%  (+0.2%)
    6  MSIE 5.x
    0.9%   
    7  Mozilla 1.x
    0.6%   
    8  Opera 8.x
    0.5%  (+0.1%)
      próba: Odsłony 4 908 928 916 
     
    Grupy przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    65.0%  (+0.1%)
    2  Firefox
    28.2%  (-0.4%)
    3  Opera
    5.9%  (+0.3%)
    4  Mozilla
    0.6%   
    5  Safari
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 910 338 795 
     
    Silniki przeglądarek


       Polscy internauci
    1  MSIE
    65.1%  (+0.2%)
    2  Gecko
    28.9%  (-0.4%)
    3  Opera
    5.9%  (+0.2%)
    4  KHTML
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 907 540 135 
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci
    1  1024x768
    70.1%   
    2  1280x1024
    20.8%  (-0.1%)
    3  800x600
    8.7%  (+0.1%)
    4  1600x1200
    0.3%   
      próba: Odsłony 4 003 906 533 
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci
    1  32 bity
    91.4%  (-0.1%)
    2  16 bitów
    6.4%   
    3  24 bity
    2.0%   
    4  8 bitów
    0.1%   
      próba: Odsłony 4 833 104 926 
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    19.4%  (-0.1%)
    2  śląskie
    15.1%  (+0.4%)
    3  wielkopolskie
    10.1%  (-0.2%)
    4  małopolskie
    8.4%  (+0.6%)
    5  dolnośląskie
    7.8%  (+0.1%)
    6  łódzkie
    7.3%   
    7  pomorskie
    6.1%  (-0.6%)
    8  lubelskie
    5.9%  (+0.1%)
    9  zachodniopomorskie
    5.0%  (-0.2%)
    10  kujawsko-pomorskie
    3.4%  (-0.2%)
    11  podkarpackie
    3.4%  (+0.1%)
    12  warmińsko-mazurskie
    3.3%  (-0.1%)
    13  podlaskie
    2.0%   
    14  lubuskie
    1.2%  (-0.1%)
    15  opolskie
    0.9%   
      próba: Odsłony 4 319 843 927 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Stany Zjednoczone
    30.3%  (+2.5%)
    2  Niemcy
    15.4%  (-0.5%)
    3  Wielka Brytania
    14.6%  (-1.2%)
    4  Irlandia
    4.4%  (+0.1%)
    5  Francja
    3.6%  (-0.1%)
    6  Holandia
    2.3%  (-0.2%)
    7  Włochy
    2.2%   
    8  Szwecja
    2.2%  (-0.1%)
    9  Czechy
    2.2%  (+0.1%)
    10  Hiszpania
    1.5%  (-0.1%)
    11  Belgia
    1.5%  (-0.1%)
    12  Norwegia
    1.3%  (-0.2%)
    13  Kanada
    1.3%  (-0.1%)
    14  Austria
    1.2%  (+0.1%)
    15  Dania
    1.0%   
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauci
    1  google.com
    84.9%  (-0.7%)
    2  onet.pl
    6.7%  (+0.3%)
    3  wp.pl
    4.6%  (-0.1%)
    4  interia.pl
    1.1%   
    5  msn.com
    1.0%  (+0.2%)
    6  szukacz.pl
    0.6%  (+0.1%)
    7  yahoo.com
    0.5%  (+0.1%)
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauci
    1  Google
    86.1%  (-0.6%)
    2  Morfeo
    6.7%  (+0.3%)
    3  NetSprint
    5.0%   
    4  MSN
    1.0%  (+0.2%)
    5  Szukacz
    0.6%  (+0.1%)
    6  Yahoo
    0.5%  (+0.1%)
     
    Katalogi


       Polscy internauci
    1  katalog.onet.pl
    40.4%  (+1.1%)
    2  katalog.wp.pl
    22.9%  (-1.2%)
    3  directory.google.com
    12.1%  (-0.1%)
    4  start24.pl
    4.7%  (+0.1%)
    5  gazeta.pl
    3.0%   
    6  startowy.com
    2.7%   
    7  dmoz.org
    2.7%  (-0.5%)
    8  webwweb.pl
    2.1%  (+0.1%)
    9  hoga.pl
    1.9%  (+0.3%)
    10  gwiazdor.pl
    1.5%  (-0.1%)
    11  gooru.pl
    1.2%  (+0.3%)
    12  interia.pl
    1.1%  (-0.4%)
    13  polska.pl
    1.0%  (+0.1%)
    14  katalog.gery.pl
    0.6%   
    15  katalog.wow.pl
    0.4%  (+0.1%)
     
    Cookies


       Polscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.4%   
    2  odrzucenie cookies
    1.6%   
     
    Rozkład próby


      
    1  Liczba odsłon (krajowe)
    88.8%  (+0.2%)
    2  Liczba odsłon (zagraniczne)
    11.2%  (-0.2%)

    Legenda:
    Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu przez internautę strony, w kodzie której umieszczono skrypt zliczający badania gemiusTraffic.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl