Szanowni Państwo!

Bardzo przepraszam wszystkich Czytelników, którzy wczoraj nie doczekali się kolejnej edycji naszego newslettera. Z przyczyn technicznych, w tym tygodniu publikacja danych w serwisie Ranking.pl oraz rozesłanie biuletynu odbyły się z jednodniowym opóźnieniem. Jeszcze raz bardzo przepraszam za opóźnienie i tym serdeczniej zapraszam do lektury newslettera, który poświęcony jest przeglądowi najświeższych doniesień ze świata serwisów wyszukiwawczych.

Twórcy wyszukiwarek internetowych nie ustają we wprowadzaniu nowych, coraz bardziej wymyślnych i atrakcyjnych dla internauty funkcjonalności. W rozwijaniu swoich mechanizmów przoduje wyszukiwarka Google, która z tego powodu nazywana jest "fabryką pomysłów". Nie każdy internauta wie, że oprócz znanego wszystkim adresu google.com, w sieci dostępny jest inny serwis wyszukiwawczy, którego właścicielem jest Google - searchmash.com. Na tę witrynę zwrócili uwagę redaktorzy IDG.pl, przedstawiając użytkownikom jej opis. Searchmash.com służy programistom z kalifornijskiej korporacji jako poligon doświadczalny. Tutaj testowane są nowe rozwiązania w zakresie interfejsów użytkownika.

Google prawdopodobnie pracuje również nad funkcją, która być może nie wszystkim internautom przypadnie do gustu. Jak donosi Interia.pl, korporacja rozważa usprawnienie systemu reklam serwowanych użytkownikom oraz wyników wyszukiwania dzięki... analizowaniu dźwięków z otoczenia komputera internauty korzystającego z wyszukiwarki. Przy użyciu mikrofonu użytkownika, Google będzie nasłuchiwać odgłosów, jakie pojawiają się w pobliżu komputera (np. muzyki lub programu telewizyjnego). Analizując zdobyte informacje, a także zapytania wpisywane przez daną osobę do wyszukiwarki, program zdecyduje, co jest dla niej interesujące. Na tej podstawie będzie dobierał wyświetlane reklamy, a także rezultaty wyszukiwania odpowiadające potrzebom internauty.

Jednak nie tylko koncern Google pracuje nad nowymi funkcjami. Również jego konkurencja nie zasypia gruszek w popiele. Serwis Dobre Programy informuje o nowej usłudze z rodziny Windows Live. W serwisie Live Search Books Microsoft oferuje użytkownikom możliwość przeszukiwania zawartości książek w formie elektronicznej oraz czytania ich offline po pobraniu wersji PDF. Wyszukiwarka indeksuje publikacje m.in. ze zbiorów bibliotek Cornell University, The British Library, The New York Public Library, The University of California oraz inne dodane przez prywatnych wydawców za pomocą specjalnie do tego przeznaczonej witryny.

Oprócz serwisów rozwijanych przez liderów rynku wyszukiwarek, w sieci znajdziemy również inne interesujące projekty. Jednym z nich jest Hakia - wyszukiwarka bazująca na języku naturalnym, która w założeniu ma rozumieć semantykę wpisywanych zapytań. Projekt jest na razie w fazie testowej, premiera wersji finalnej przewidywana jest na początek przyszłego roku. Być może prace przyspieszy zastrzyk finansowy w wysokości 5 mln USD, który wyszukiwarka otrzymała od szkockiego funduszu Noble Grossart Investments. Warto wspomnieć, że wśród inwestorów projektu Hakia jest polski fundusz Prokom Investments. Informacje o wyszukiwarce można znaleźć w serwisie Searchengines.pl.

Monika Bobran
Gemius SA
http://www.gemius.pl

 

Prezentowane dane dotyczą użytkowników (cookies) odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy pomocą i wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia: 28.XI.2006 - 4.XII.2006.
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:

  • Systemy operacyjne
  • Przeglądarki
  • Rozdzielczości monitorów
  • Głębia kolorów
  • Województwa, z których łączą się internauci
  • Państwa, z których łączą się internauci
  • Wyszukiwarki-domeny
  • Wyszukiwarki-silniki
  • Katalogi
  • Cookies

  • W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
     
    Systemy operacyjne


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  Windows XP
    85.2%  (+0.3%)
    88.4%  (+0.1%)
    85.8%  (+0.2%)
    2  Windows 98
    7.5%  (-0.1%)
    2.0%   
    6.5%  (-0.1%)
    3  Windows 2000
    4.1%   
    6.0%  (-0.1%)
    4.4%  (-0.1%)
    4  Windows ME
    1.2%   
    0.7%   
    1.1%   
    5  Linux
    1.0%  (+0.1%)
    0.7%   
    0.9%   
    6  Windows 2003
    0.4%  (+0.1%)
    0.7%   
    0.4%   
    7  MacOS X
    0.2%   
    0.8%   
    0.3%   
    8  Windows NT
    0.3%   
    0.3%   
    0.3%   
    9  Windows 95
    0.2%   
    0.0%   
    0.1%   
      próba: użytkowników (cookies) 14 597 235  3 350 420  17 951 972 
     
    Grupy systemów

        Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1Windows
    98.7%  (-0.1%)
    98.3%   
    98.6%  (-0.1%)
    2Unix
    1.2%   
    1.6%   
    1.3%   
    3MacOS
    0.2%   
    0.9%   
    0.4%  (+0.1%)
      próba: użytkowników (cookies) 14 597 235 3 350 420 17 951 972 
     
    Przeglądarki


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  MSIE 6.x
    62.6%  (-0.4%)
    66.4%  (-2.1%)
    63.3%  (-0.7%)
    2  Firefox 1.x
    16.5%  (-0.6%)
    12.1%  (-0.4%)
    15.7%  (-0.5%)
    3  Firefox 2.x
    9.4%  (+0.9%)
    7.3%  (+0.7%)
    9.0%  (+0.8%)
    4  Opera 9.x
    4.6%   
    1.9%   
    4.1%   
    5  MSIE 7.x
    1.2%  (+0.1%)
    9.0%  (+1.8%)
    2.7%  (+0.4%)
    6  MSIE 5.x
    2.2%  (-0.1%)
    1.0%  (-0.1%)
    2.0%  (-0.1%)
    7  Opera 8.x
    1.7%   
    0.5%  (-0.1%)
    1.5%   
    8  Mozilla 1.x
    0.7%   
    0.4%   
    0.6%  (-0.1%)
    9  Opera 7.x
    0.3%   
    0.1%   
    0.3%   
    10  Safari 2.x
    0.0%   
    0.2%   
    0.1%   
    11  Netscape 8.x
    0.0%   
    0.2%   
    0.1%   
    12  Mac MSIE 5.x
    0.0%   
    0.1%   
    0.0%   
    13  Netscape 7.x
    0.0%   
    0.2%   
    0.0%   
      próba: użytkowników (cookies) 14 620 150  3 357 030  17 981 502 
     
    Silniki przeglądarek

        Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1MSIE
    66.1%  (-0.4%)
    76.5%  (-0.3%)
    68.1%  (-0.3%)
    2Gecko
    26.9%  (+0.3%)
    20.3%  (+0.3%)
    25.7%  (+0.3%)
    3Opera
    6.8%  (+0.1%)
    2.7%  (+0.1%)
    6.0%   
    4KHTML
    0.1%   
    0.3%   
    0.2%   
    5Netscape
    0.0%   
    0.1%   
    0.0%   
      próba: użytkowników (cookies) 14 620 150 3 357 030 17 981 502 
     
    Grupy przeglądarek

        Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1MSIE
    66.1%  (-0.4%)
    76.5%  (-0.3%)
    68.1%  (-0.3%)
    2Firefox
    26.0%  (+0.4%)
    19.4%  (+0.3%)
    24.7%  (+0.3%)
    3Opera
    6.7%   
    2.6%   
    5.9%   
    4Mozilla
    0.7%   
    0.4%   
    0.6%  (-0.1%)
    5Netscape
    0.2%   
    0.5%   
    0.3%  (+0.1%)
      próba: użytkowników (cookies) 14 620 150 3 357 030 17 981 502 
     
    Rozdzielczości


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  1024x768
    69.9%   
    67.9%  (-0.2%)
    69.5%  (-0.1%)
    2  1280x1024
    17.5%  (+0.1%)
    20.8%  (+0.2%)
    18.1%  (+0.1%)
    3  800x600
    11.8%  (-0.1%)
    9.2%  (-0.1%)
    11.3%  (-0.1%)
    4  1600x1200
    0.6%   
    1.8%  (+0.1%)
    0.8%   
    5  640x480
    0.2%  (+0.1%)
    0.1%   
    0.2%  (+0.1%)
      próba: użytkowników (cookies) 14 433 055  3 294 046  17 731 400 
     
    Głębia kolorów


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  32 bity
    86.1%   
    86.7%  (+0.1%)
    86.2%   
    2  16 bitów
    10.3%  (-0.1%)
    9.8%   
    10.2%  (-0.1%)
    3  24 bity
    3.2%   
    3.2%   
    3.2%   
    4  8 bitów
    0.3%   
    0.3%   
    0.3%   
      próba: użytkowników (cookies) 14 440 574  3 296 725  17 741 602 
     
    Województwa


       Polscy internauci
    1  mazowieckie
    20.1%   
    2  śląskie
    14.1%  (-0.2%)
    3  wielkopolskie
    9.8%   
    4  małopolskie
    8.9%  (+0.1%)
    5  dolnośląskie
    8.1%  (+0.1%)
    6  łódzkie
    6.7%   
    7  pomorskie
    6.6%  (+0.1%)
    8  lubelskie
    5.6%   
    9  zachodniopomorskie
    4.7%   
    10  kujawsko-pomorskie
    4.3%  (-0.1%)
    11  podkarpackie
    3.5%   
    12  warmińsko-mazurskie
    2.9%   
    13  podlaskie
    1.8%  (-0.1%)
    14  lubuskie
    1.2%   
    15  opolskie
    1.0%   
      próba: użytkowników (cookies) 13 706 054 
     
    Państwa


       Internauci z zagranicy
    1  Stany Zjednoczone
    21.9%  (+1.6%)
    2  Wielka Brytania
    15.7%   
    3  Niemcy
    13.6%  (-0.7%)
    4  Francja
    4.0%  (-0.2%)
    5  Irlandia
    3.0%   
    6  Kanada
    2.6%   
    7  Holandia
    2.6%   
    8  Włochy
    2.5%  (-0.1%)
    9  Hiszpania
    2.4%  (-0.1%)
    10  Szwecja
    2.1%  (-0.1%)
    11  Brazylia
    1.7%  (+0.5%)
    12  Belgia
    1.6%   
    13  Czechy
    1.5%  (-0.1%)
    14  Meksyk
    1.4%   
    15  Turcja
    1.4%   
      próba: użytkowników (cookies) 3 413 514 
     
    Wyszukiwarki-domeny


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  google.com
    81.3%  (+1.0%)
    79.8%  (+1.9%)
    80.7%  (+1.6%)
    2  onet.pl
    8.5%  (-0.3%)
    6.0%  (-0.5%)
    8.2%  (-0.3%)
    3  wp.pl
    6.3%  (-0.7%)
    3.4%   
    6.0%  (-0.6%)
    4  msn.com
    1.0%   
    4.5%  (-1.3%)
    1.6%  (-0.4%)
    5  interia.pl
    1.1%  (-0.2%)
    1.5%  (+0.2%)
    1.1%  (-0.2%)
    6  szukacz.pl
    0.8%  (+0.3%)
    0.0%  (-0.1%)
    0.7%  (+0.1%)
    7  yahoo.com
    0.3%   
    2.5%  (-0.6%)
    0.7%  (-0.2%)
    8  altavista.com
    0.0%   
    0.9%  (+0.1%)
    0.3%   
    9  netsprint.pl
    0.3%   
    0.1%   
    0.3%   
    10  seznam.cz
    0.0%   
    0.3%   
    0.0%   
    11  aol.com
    0.0%   
    0.3%  (+0.1%)
    0.0%   
    12  polska.pl
    0.0%   
    0.2%   
    0.0%   
    13  o2.pl
    0.0%  (-0.1%)
    0.1%   
    0.0%  (-0.1%)
     
    Wyszukiwarki-silniki


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  Google
    82.4%  (+0.8%)
    81.9%  (+2.3%)
    81.8%  (+1.4%)
    2  Morfeo
    8.5%  (-0.3%)
    6.0%  (-0.5%)
    8.2%  (-0.3%)
    3  NetSprint
    6.8%  (-0.7%)
    3.9%  (+0.2%)
    6.5%  (-0.7%)
    4  MSN
    1.0%   
    4.5%  (-1.3%)
    1.6%  (-0.4%)
    5  Szukacz
    0.8%  (+0.3%)
    0.0%  (-0.1%)
    0.7%  (+0.1%)
    6  Yahoo
    0.4%   
    2.5%  (-0.7%)
    0.7%  (-0.3%)
    7  Altavista
    0.0%   
    0.9%  (+0.1%)
    0.3%   
    8  Seznam
    0.0%   
    0.1%   
    0.0%   
     
    Katalogi


       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  katalog.onet.pl
    38.5%  (-0.4%)
    39.4%  (+3.2%)
    38.5%   
    2  katalog.wp.pl
    21.5%  (-1.4%)
    18.6%  (-1.7%)
    21.4%  (-1.5%)
    3  directory.google.com
    14.1%  (+0.8%)
    13.4%  (-0.2%)
    14.3%  (+0.8%)
    4  gazeta.pl
    4.7%  (-0.3%)
    5.0%  (-1.5%)
    4.7%  (-0.4%)
    5  start24.pl
    4.3%  (-0.1%)
    7.2%  (+0.5%)
    4.2%  (-0.1%)
    6  dmoz.org
    3.4%  (+0.6%)
    4.6%  (+0.6%)
    3.6%  (+0.6%)
    7  startowy.com
    2.4%  (+0.1%)
    1.1%  (+0.1%)
    2.3%  (+0.2%)
    8  katalog.hoga.pl
    2.5%  (+0.2%)
    0.9%  (-0.9%)
    2.3%  (+0.1%)
    9  webwweb.pl
    2.3%  (+0.1%)
    1.9%  (+0.5%)
    2.2%  (+0.1%)
    10  interia.pl
    1.8%  (+0.3%)
    1.3%  (-0.3%)
    1.9%  (+0.3%)
    11  polska.pl
    0.8%  (+0.1%)
    1.8%   
    0.8%   
    12  katalog.gery.pl
    0.8%   
    0.7%  (-0.6%)
    0.8%   
    13  gooru.pl
    0.7%  (-0.5%)
    0.9%   
    0.8%  (-0.4%)
    14  gwiazdor.pl
    0.5%   
    0.8%   
    0.5%   
    15  dodaj.pl
    0.3%  (+0.1%)
    0.2%  (+0.2%)
    0.3%  (+0.2%)
     
    Cookies

    Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

       Polscy internauci Internauci z zagranicy Wszyscy internauci
    1  akceptacja cookies
    98.8%  (+0.1%)
    97.9%  (+0.1%)
    98.7%   
    2  odrzucenie cookies
    1.2%  (-0.1%)
    2.1%  (-0.1%)
    1.3%   

    Legenda:
    Użytkownik (cookie) - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
    Więcej >>

    Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

    Zachęcamy do wykorzystania danych ze statystyk, które publikujemy w newsletterze i w serwisie Ranking.pl. W przypadku cytowania wyników badania gemiusTraffic, prosimy o każdorazowe podawanie źródła pochodzenia danych w następującej formie:
    "Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, dd/mm/rr - dd/mm/rr".
    Przy wykorzystaniu wyników badania w internecie, prosimy o dodatkowe podanie linku do naszego serwisu - www.ranking.pl.

    Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl