Drodzy Czytelnicy!

Przed nami święta postrzegane jako najbardziej rodzinne i budzące najwięcej ciepłych emocji spośród wszystkich obchodzonych w naszym kraju - Boże Narodzenie. Dziś nie będę Państwu przedstawiać aktualności związanych z przeglądarkami, systemami operacyjnymi, wyszukiwarkami. W zamian za to proponuję temat, który wprowadzi nas w atmosferę świąt - wybrane wyniki badania ankietowego przeprowadzonego przez firmę Gemius,* mówiące o tym, w jaki sposób internauci przygotowują się do świąt Bożego Narodzenia i jak zamierzają je spędzić.

Badanie potwierdza, jak ważne są to dla nas święta. Obchodzą je prawie wszyscy badani internauci - jedynie 3,2 proc. zadeklarowało inaczej. Jest to czas, który tradycyjnie najchętniej spędzamy w domu, w rodzinnym gronie. Do takich planów na wigilijny wieczór przyznało się 76,6 proc. respondentów, natomiast 13,5 proc. zamierza tego dnia wyjechać do rodziny.

Pomimo że bożonarodzeniowe święto jest tak powszechnie obchodzone w naszym społeczeństwie, jednak porównanie tegorocznego raportu z wynikami badania przeprowadzonego rok temu pokazuje zmiany w tym względzie. Odsetek uczestników badania, którzy spędzają Wigilię w domu z rodziną, zmniejszył się w stosunku do poprzedniego roku o prawie cztery punkty procentowe. Wzrosła natomiast prawie trzykrotnie liczba osób, które w dzień wigilijny będą przebywać na wczasach (z 0,4 proc. do 1,1 proc.). Również odsetek ankietowanych, którzy w ogóle nie obchodzą Wigilii, okazał się wyższy niż w ubiegłym roku - zwiększył się z 1,1 proc. do 1,8 proc.

To, że zauważalne zmiany nastąpiły w ciągu zaledwie jednego roku, świadczy o przemianach zachodzących w stosunku naszego społeczeństwa do świątecznych tradycji. Można przypuszczać, że pomimo iż święta są głęboko zakorzenione i wszechobecne w naszej kulturze, czujemy coraz mniejszą presję, aby pozostawać wiernymi tradycji - osoby, które nie odczuwają takiej potrzeby, po prostu wykorzystują wolny czas, spędzając go np. na zagranicznej wycieczce.

Jednak dla większości z nas tradycja świąt nadal pozostaje istotnym elementem życia. Ponad 9/10 badanych osób kultywuje zwyczaj dzielenia się opłatkiem (93,6 proc.) i składania sobie życzeń (92,4 proc.). U zdecydowanej większości na stołach pojawią się tradycyjne potrawy wigilijne (88 proc.), a pod choinką - prezenty (85,1 proc.)

Radość ze świąt mieści się również w przygotowaniach do nich. Miejmy nadzieję, że takie założenie przyświecało 82 procentom badanych osób, które deklarowały, że wszystkie potrawy wigilijne przygotowywane są u nich w domu. Jedynie u 12,4 proc. przyrządzane są dania z kupowanych półproduktów, a zaledwie 1,7 proc. zamawia gotowe jedzenie. Nasze przywiązanie do tradycji przekazywanych z rodziców na dzieci odzwierciedla fakt, że zdecydowana większość (75,2 proc.) przyrządzając wigilijne pyszności korzysta z przepisów otrzymanych od kogoś z rodziny, np. mamy lub babci. Książki kucharskie są źródłem kulinarnych wskazówek  dla 10,5 proc., a internet - jedynie dla 2,4 proc.

Zapraszam serdecznie do zapoznania się z całym raportem, który już jutro (w piątek 23 grudnia) zostanie udostępniony na witrynie gemius.pl. Natomiast tym z Państwa, którzy chcieliby przypomnieć sobie, jak internauci planowali poprzednie święta, proponuję ponowną lekturę biuletynu sprzed roku.

Wraz z całym zespołem Gemius życzę wszystkim Czytelnikom biuletynu radosnych i pięknych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych w wymarzony sposób. Niech dni świąteczne przyniosą Wam odpoczynek od codzienności i mnóstwo najmilszych, niezapomnianych chwil.

Monika Bobran
Gemius SA
http://www.gemius.pl

-------------------------------------------------------------

 

* Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 18 do 21 listopada 2005 roku.  Analizą objęto 6 677 internautów w wieku co najmniej 15 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z sierpniowego badania Interbus TNS OBOP.




Prezentowane dane dotyczą użytkowników (cookies) odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (13.XII.2005 - 19.XII.2005).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
75.6%  (+0.8%)
81.6%  (+0.3%)
76.7%  (+0.6%)
2  Windows 98
13.8%  (-0.5%)
4.7%  (-0.2%)
12.1%  (-0.3%)
3  Windows 2000
6.0%  (-0.2%)
9.5%  (-0.1%)
6.7%  (-0.2%)
4  Windows ME
2.2%  (-0.1%)
1.5%  (-0.1%)
2.0%  (-0.1%)
5  Linux
0.9%   
0.7%   
0.9%   
6  Windows NT
0.5%   
0.5%  (+0.1%)
0.5%   
7  Windows 95
0.4%   
0.1%   
0.3%   
8  MacOS X
0.2%   
0.8%   
0.3%   
9  Windows 2003
0.3%   
0.5%   
0.3%   
10  MacOS
0.0%  (-0.1%)
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
10 652 244  2 517 516  13 171 214 

 
Grupy systemów

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1Windows
98.4%   
97.9%   
98.3%   
2Unix
1.2%   
1.5%   
1.2%   
3MacOS
0.2%   
0.8%  (-0.1)%
0.4%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
10652244 2517516 13171214 

 
Przeglądarki


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
71.4%  (+0.1%)
79.1%  (-0.7%)
72.8%  (-0.2%)
2  Firefox 1.x
15.0%  (+0.2%)
13.6%  (+0.6%)
14.7%  (+0.2%)
3  MSIE 5.x
5.1%  (-0.2%)
2.5%  (-0.1%)
4.6%  (-0.2%)
4  Opera 8.x
5.1%  (+0.1%)
1.8%  (+0.1%)
4.5%  (+0.2%)
5  Mozilla 1.x
1.2%   
0.8%   
1.1%   
6  Opera 7.x
1.3%   
0.5%  (+0.1%)
1.1%   
7  MSIE 4.x
0.2%   
0.1%   
0.2%   
8  Firefox 0.x
0.2%   
0.2%   
0.2%   
9  Netscape 7.x
0.1%   
0.5%   
0.2%   
10  Mac MSIE 5.x
0.1%   
0.4%   
0.1%   
11  Netscape 4.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  Safari 1.x
0.0%   
0.1%   
0.1%   
13  Netscape 8.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
14  Opera 9.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
10 657 386  2 518 758  13 177 598 

 
Silniki przeglądarek

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
76.6%  (-0.2)%
81.7%  (-0.8)%
77.6%  (-0.4)%
2Gecko
16.6%  (0.1)%
15.3%  (0.7)%
16.4%  (0.3)%
3Opera
6.6%  (0.1)%
2.4%  (0.2)%
5.8%  (0.1)%
4KHTML
0.1%   
0.1%   
0.1%   
5Netscape
0.1%   
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
10657386 2518758 13177598 

 
Grupy przeglądarek

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
76.6%  (-0.2)%
81.7%  (-0.8)%
77.6%  (-0.4)%
2Firefox
15.2%  (0.2)%
13.7%  (0.6)%
14.9%  (0.3)%
3Opera
6.5%   
2.4%  (0.2)%
5.7%  (0.1)%
4Mozilla
1.2%   
0.8%   
1.1%   
5Netscape
0.3%   
0.8%   
0.4%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
10657386 2518758 13177598 

 
Rozdzielczości


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
69.3%  (+0.1%)
67.7%  (-0.2%)
69.0%   
2  800x600
18.6%  (-0.4%)
14.9%  (-0.6%)
17.9%  (-0.4%)
3  1280x1024
11.4%  (+0.4%)
15.9%  (+0.7%)
12.2%  (+0.3%)
4  1600x1200
0.4%   
1.2%   
0.6%   
5  640x480
0.3%   
0.2%   
0.3%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
10 458 512  2 479 369  12 939 327 

 
Głębia kolorów


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
80.6%  (+0.5%)
81.3%  (+0.5%)
80.8%  (+0.6%)
2  16 bitów
14.9%  (-0.4%)
14.1%  (-0.5%)
14.7%  (-0.4%)
3  24 bity
3.9%  (-0.1%)
4.2%   
4.0%  (-0.1%)
4  8 bitów
0.5%   
0.4%   
0.5%   
5  mono
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
10 461 720  2 479 952  12 943 118 

 
Województwa


   Internauci
z Polski
1  mazowieckie
21.3%  (+1.8%)
2  śląskie
14.5%  (-0.2%)
3  pomorskie
10.2%  (+0.2%)
4  małopolskie
9.5%  (-0.2%)
5  wielkopolskie
9.1%  (-0.8%)
6  dolnośląskie
6.9%  (-0.8%)
7  łódzkie
5.7%  (+0.1%)
8  lubelskie
4.6%  (+0.2%)
9  podkarpackie
3.9%  (-0.3%)
10  zachodniopomorskie
3.5%  (+0.2%)
11  kujawsko-pomorskie
3.5%  (-0.2%)
12  warmińsko-mazurskie
2.2%  (+0.1%)
13  podlaskie
2.0%  (+0.1%)
14  lubuskie
1.5%  (+0.1%)
15  opolskie
1.0%   
16  świętokrzyskie
0.8%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
9 782 137 

 
Państwa


   Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
22.9%  (+0.9%)
2  Niemcy
13.8%  (+0.6%)
3  Wielka Brytania
11.4%   
4  Francja
4.2%  (+0.2%)
5  Holandia
3.7%  (+0.2%)
6  Kanada
3.4%   
7  Włochy
2.6%   
8  Hiszpania
2.5%   
9  Szwecja
2.3%   
10  Belgia
1.9%  (+0.2%)
11  Czechy
1.6%  (+0.1%)
12  Austria
1.4%  (+0.1%)
13  Brazylia
1.4%  (-0.3%)
14  Australia
1.3%   
15  Turcja
1.3%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
2 528 985 

 
Wyszukiwarki-domeny


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
76.1%   
75.5%  (+0.1%)
75.7%   
2  onet.pl
9.8%  (-0.3%)
8.2%  (-0.5%)
9.5%  (-0.2%)
3  wp.pl
9.7%  (+0.3%)
5.3%  (-0.3%)
9.2%  (+0.2%)
4  msn.com
1.1%  (-0.1%)
3.2%  (+0.2%)
1.4%  (-0.1%)
5  interia.pl
1.2%  (+0.1%)
1.2%  (+0.2%)
1.1%   
6  szukacz.pl
0.9%  (+0.2%)
0.2%  (-0.2%)
0.9%  (+0.2%)
7  yahoo.com
0.3%   
3.4%  (+0.1%)
0.8%  (-0.1%)
8  altavista.com
0.3%  (+0.1%)
1.2%  (+0.2%)
0.7%  (+0.2%)
9  o2.pl
0.3%   
0.2%   
0.3%   
10  netsprint.pl
0.3%  (-0.1%)
0.2%  (+0.2%)
0.2%  (-0.1%)
11  gery.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
12  aol.com
0.0%   
0.4%   
0.1%  (+0.1%)
13  alltheweb.com
0.0%   
0.2%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
14  polska.pl
0.0%  (-0.1%)
0.1%   
0.1%   

 
Wyszukiwarki-silniki


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
77.3%   
77.3%  (+0.1%)
76.9%  (+0.1%)
2  NetSprint
10.2%  (+0.1%)
5.9%  (-0.1%)
9.8%  (+0.1%)
3  OnetSzukaj
9.8%  (-0.3%)
8.2%  (-0.5%)
9.5%  (-0.2%)
4  MSN
1.1%  (-0.1%)
3.2%  (+0.2%)
1.4%  (-0.1%)
5  Szukacz
0.9%  (+0.2%)
0.2%  (-0.2%)
0.9%  (+0.2%)
6  Yahoo
0.3%   
3.4%   
0.8%  (-0.1%)
7  Altavista
0.3%  (+0.1%)
1.2%  (+0.2%)
0.7%  (+0.2%)
8  Fast
0.0%   
0.3%  (+0.1%)
0.1%   

 
Katalogi


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
32.5%  (-1.0%)
33.8%  (+2.4%)
32.7%  (-0.5%)
2  katalog.wp.pl
32.2%  (+1.1%)
24.9%  (-0.2%)
31.7%  (+0.8%)
3  directory.google.com
9.1%  (+0.6%)
9.7%  (-1.6%)
9.3%  (+0.6%)
4  gazeta.pl
6.7%  (+0.5%)
9.6%  (-0.2%)
6.9%  (+0.6%)
5  start24.pl
3.4%  (+0.1%)
4.3%  (-0.6%)
3.3%  (+0.1%)
6  interia.pl
3.2%  (-0.2%)
3.5%  (-0.6%)
3.3%  (-0.2%)
7  dmoz.org
2.3%  (-0.5%)
3.0%  (-0.3%)
2.6%  (-0.4%)
8  katalog.hoga.pl
2.4%  (-0.4%)
2.3%  (+0.7%)
2.4%  (-0.3%)
9  startowy.com
2.1%  (+0.4%)
1.0%  (+0.3%)
2.0%  (+0.4%)
10  katalog.republika.pl
1.2%  (-0.1%)
0.7%  (-0.3%)
1.2%  (-0.2%)
11  webwweb.pl
1.1%  (-0.2%)
1.4%   
1.1%  (-0.2%)
12  gooru.pl
0.8%  (-0.1%)
0.5%  (+0.1%)
0.8%  (-0.1%)
13  katalog.gery.pl
0.9%  (-0.3%)
0.7%  (-0.2%)
0.8%  (-0.4%)
14  dodaj.pl
0.5%   
0.9%  (+0.3%)
0.5%   
15  angelus.pl
0.3%   
0.4%  (+0.1%)
0.3%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.4%   
97.0%  (+0.1%)
98.3%   
2  odrzucenie cookies
1.6%   
3.0%  (-0.1%)
1.7%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl

 
Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie http://biuletyn.ranking.pl