Witam Państwa serdecznie i zapraszam do lektury!

Wyszukiwarka może cieszyć się uznaniem internautów, jeżeli dostarczane przez nią informacje spełniają dwa główne wymogi: po pierwsze, muszą być wartościowe i wyczerpujące, po drugie - muszą precyzyjnie odpowiadać na pytanie użytkownika. Poradzenie sobie z drugim wymienionym zadaniem to kwestia umiejętnej analizy zawartości dokumentów pod kątem poszukiwanego wyrażenia. W jaki sposób jednak spełnić pierwszy wymóg, jak ocenić tysiące zindeksowanych serwisów pod względem wartości? Nawet najpotężniejsza wyszukiwarka nie zdołałaby dokonać tego na własną rękę. Można jednak przecież próbować oprzeć się na opinii użytkowników tych witryn. Google, wdrażając swój legendarny PageRank, zakładała, że witryna zawiera cenne treści, jeżeli właściciele innych serwisów zamieszczają do niej odsyłacze na swoich stronach. W rozwiązaniu Traffic Index, które kilka dni temu wprowadziła polska wyszukiwarka NetSprint, przyjęto, że witryna prawdopodobnie zawiera cenne treści, jeżeli oprócz dużej ilości odsyłaczy cieszy się również wysoką oglądalnością.

Zgodnie z założeniami algorytmu PageRank, witryna jest tym lepiej oceniana, a tym samym znajdzie się wyżej na liście wyników wyszukiwania, im więcej linków z innych stron do niej prowadzi. Równocześnie wyżej punktowane są odsyłacze z serwisów uznanych za wartościowe, czyli takich, które same mają do siebie wiele linków. To właśnie w dużej mierze dzięki zastosowaniu tego rozwiązania Google odniosła swój błyskotliwy sukces, zachwycając internautów na całym świecie niezwykłą precyzją i wysoką jakością wyników wyszukiwania. Podobne zasady oceniania witryn przyjęło wiele innych wyszukiwarek i nie tylko - w polskim internecie istnieje katalog Dodaj.pl, który na podstawie współczynnika PageRank dokonuje selekcji katalogowanych stron.

Jednak w miarę wzrostu popularności takiego sposobu oceny wartości witryn pojawiały się również próby nieuczciwego zawyżania parametru PageRank. Właściciele witryn gotowi byli zapłacić za zamieszczenie odsyłaczy do swoich stron w innych serwisach, zwłaszcza tych o wysokim PR - oferty takich transakcji pojawiały się na internetowych aukcjach. Kilka dni temu polska wyszukiwarka NetSprint przedstawiła nowe rozwiązanie mające na celu punktowanie witryn o wysokiej jakości, które nie tylko eliminuje takie próby nieuczciwego zawyżenia pozycji witryny w wyszukiwarce, lecz ponadto stanowi w ogóle nowe spojrzenie na to, czym jest wartościowy serwis.

Algorytm nazwany Traffic Index za jedno z podstawowych kryteriów oceny przyjmuje analizę ruchu na witrynach. Wyszukiwarka NetSprint, oprócz dotychczasowych czynników decydujących o pozycji witryny na liście wyników wyszukiwania, bierze obecnie pod uwagę liczbę odwiedzających ją użytkowników, czas spędzony na witrynie oraz dane dotyczące lojalności użytkowników, czyli tego, czy i z jaką częstotliwością użytkownicy powracają na witrynę. Dane te pochodzą z badania polskiego internetu Megapanel PBI/Gemius, realizowanego przez firmę Gemius - tę samą, która jest autorem danych co tydzień przesyłanych Państwu w newsletterach Ranking.pl.

Niewątpliwie obliczany w ten sposób poziom zainteresowania serwisem jest dobrą miarą jego wartości. Co więcej, wskaźnikiem tym nie jest łatwo sztucznie manipulować - aby uzyskać jego wyższą wartość, trzeba sprawić, aby internauci chętniej zaglądali na witrynę, spędzali na niej więcej czasu i uznawali ją za wartą ponownych odwiedzin.

O innowacji wdrożonej przez polską wyszukiwarkę pisały liczne serwisy informacyjne, m.in. IDG.pl, Dziennik Internautów, Enter. W serwisie IDG.pl znajdziemy ponadto obszerny wywiad z prezesem firmy NetSprint na temat Traffic Index.

W jakim stopniu wzrośnie w oczach internautów wartość strony wyszukiwarki NetSprint po wprowadzeniu tej rewolucyjnej zmiany? Obecnie procent wizyt generowanych na polskich witrynach internetowych przez silnik wyszukiwarki Netsprint wynosi około 14 proc. Bezdyskusyjnie największy procent wizyt generowanych przez wyszukiwarki to wizyty generowane przez silnik Google - ponad 70 proc. Czy statystyki te ulegną zmianie? Dowiedzą się tego Państwo z kolejnych newsletterów, do których lektury zapraszam już dziś.

Monika Bobran
Gemius SA
http://www.gemius.pl




Prezentowane dane dotyczą użytkowników (cookies) odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (13.IX.2005 - 19.IX.2005).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
70.9%   
78.3%  (-0.1%)
72.5%  (-0.1%)
2  Windows 98
17.0%   
6.0%   
14.7%  (+0.1%)
3  Windows 2000
6.8%   
10.9%  (+0.1%)
7.7%   
4  Windows ME
2.6%   
1.8%   
2.5%   
5  Linux
0.9%   
0.7%   
0.8%   
6  Windows NT
0.6%   
0.6%   
0.6%   
7  Windows 95
0.5%   
0.1%   
0.4%   
8  Windows 2003
0.3%   
0.5%   
0.3%   
9  MacOS X
0.2%   
0.8%   
0.3%   
10  MacOS
0.1%   
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 899 750  2 357 941  11 258 924 

 
Grupy systemów

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1Windows
98.5%   
97.8%  (-0.1)%
98.4%   
2Unix
1.1%   
1.6%  (0.1)%
1.2%   
3MacOS
0.2%   
0.9%   
0.4%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8899750 2357941 11258924 

 
Przeglądarki


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
71.9%  (-0.1%)
80.6%   
73.7%  (-0.1%)
2  Firefox 1.x
13.1%  (+0.1%)
11.5%   
12.8%  (+0.1%)
3  MSIE 5.x
6.6%   
3.3%   
5.9%   
4  Opera 8.x
3.8%   
1.3%   
3.3%   
5  Opera 7.x
2.1%  (-0.1%)
0.6%   
1.8%  (-0.1%)
6  Mozilla 1.x
1.3%   
0.9%   
1.2%   
7  Firefox 0.x
0.3%   
0.3%   
0.3%   
8  Netscape 7.x
0.2%   
0.6%   
0.3%   
9  MSIE 4.x
0.3%   
0.1%   
0.2%   
10  Mac MSIE 5.x
0.1%   
0.4%   
0.2%   
11  Netscape 8.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
12  Netscape 4.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
13  Safari 1.x
0.0%   
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 901 808  2 356 197  11 259 229 

 
Silniki przeglądarek

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
78.8%   
84.0%  (0.1)%
79.9%   
2Gecko
14.9%  (0.1)%
13.3%   
14.6%  (0.1)%
3Opera
6.0%   
1.9%   
5.1%   
4KHTML
0.1%   
0.1%   
0.1%   
5Netscape
0.1%   
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8901808 2356197 11259229 

 
Grupy przeglądarek

    Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
78.8%   
84.0%  (0.1)%
79.9%   
2Firefox
13.4%  (0.2)%
11.7%  (-0.1)%
13.0%  (0.1)%
3Opera
6.0%   
1.9%   
5.1%   
4Mozilla
1.3%   
0.9%   
1.2%   
5Netscape
0.4%   
0.9%   
0.5%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8901808 2356197 11259229 

 
Rozdzielczości


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
68.3%   
67.0%  (+0.2%)
68.0%   
2  800x600
21.3%  (+0.1%)
17.2%  (-0.1%)
20.4%   
3  1280x1024
9.7%   
14.3%   
10.6%  (-0.1%)
4  1600x1200
0.4%   
1.1%   
0.6%   
5  640x480
0.4%   
0.3%   
0.3%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 754 137  2 315 477  11 070 828 

 
Głębia kolorów


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
77.8%   
78.8%  (-0.1%)
78.0%   
2  16 bitów
17.3%   
16.1%  (+0.1%)
17.0%   
3  24 bity
4.2%   
4.6%   
4.3%   
4  8 bitów
0.6%   
0.5%   
0.6%   
5  mono
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 756 852  2 315 857  11 073 923 

 
Województwa


   Internauci
z Polski
1  mazowieckie
19.0%  (-0.1%)
2  śląskie
15.2%  (+0.1%)
3  małopolskie
9.3%  (+0.4%)
4  wielkopolskie
8.6%  (-0.4%)
5  dolnośląskie
7.9%   
6  pomorskie
7.4%   
7  łódzkie
5.8%   
8  lubelskie
5.2%   
9  podkarpackie
4.4%  (+0.1%)
10  zachodniopomorskie
4.4%   
11  kujawsko-pomorskie
3.9%   
12  warmińsko-mazurskie
3.6%   
13  podlaskie
1.9%   
14  lubuskie
1.5%   
15  opolskie
1.0%   
16  świętokrzyskie
0.9%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 723 712 

 
Państwa


   Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
23.6%  (-0.1%)
2  Niemcy
12.5%   
3  Wielka Brytania
11.2%  (+0.3%)
4  Francja
3.9%   
5  Kanada
3.7%  (+0.1%)
6  Holandia
3.4%   
7  Włochy
2.8%   
8  Hiszpania
2.4%   
9  Szwecja
2.2%  (+0.1%)
10  Chiny
1.8%  (+0.3%)
11  Belgia
1.8%   
12  Brazylia
1.7%   
13  Czechy
1.6%   
14  Australia
1.5%   
15  Irlandia
1.3%  (+0.1%)
  próba: użytkowników 
(cookies) 
2 368 931 

 
Wyszukiwarki-domeny


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
69.0%  (+0.5%)
70.2%  (-0.8%)
68.8%  (+0.4%)
2  wp.pl
14.9%  (-0.2%)
7.9%  (+0.3%)
14.2%  (-0.4%)
3  onet.pl
11.4%  (+0.1%)
8.7%  (-0.4%)
11.0%  (+0.1%)
4  msn.com
1.2%  (-0.2%)
4.1%  (+0.3%)
1.6%  (-0.1%)
5  interia.pl
1.1%  (-0.1%)
1.2%  (+0.2%)
1.1%  (-0.1%)
6  yahoo.com
0.3%  (-0.2%)
4.0%  (+0.4%)
1.0%  (-0.1%)
7  szukacz.pl
0.9%  (+0.2%)
0.4%   
0.9%  (+0.2%)
8  altavista.com
0.2%  (-0.1%)
1.4%  (+0.1%)
0.5%   
9  netsprint.pl
0.4%   
0.2%  (+0.1%)
0.3%   
10  o2.pl
0.2%   
0.2%   
0.2%   
11  alltheweb.com
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
12  gooru.pl
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.1%   
13  aol.com
0.0%   
0.6%   
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
71.2%  (+0.5%)
72.9%  (-0.7%)
70.9%  (+0.3%)
2  NetSprint
14.3%  (-0.4%)
8.0%  (+0.1%)
13.6%  (-0.4%)
3  Inktomi
11.5%   
8.7%  (-0.3%)
11.1%  (+0.1%)
4  MSN
1.2%  (-0.2%)
4.1%  (+0.3%)
1.7%  (-0.1%)
5  Yahoo
0.3%  (-0.2%)
4.0%  (+0.4%)
1.0%  (-0.2%)
6  Szukacz
0.9%  (+0.2%)
0.4%   
0.9%  (+0.2%)
7  Altavista
0.3%   
1.5%  (+0.1%)
0.6%  (+0.1%)
8  Fast
0.1%  (+0.1%)
0.2%   
0.1%   
9  Gooru
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.1%   

 
Katalogi


   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
41.5%  (-1.0%)
40.6%  (-0.9%)
41.1%  (-1.0%)
2  katalog.wp.pl
27.6%  (-0.1%)
22.3%  (-1.4%)
27.2%  (-0.4%)
3  gazeta.pl
6.4%  (+1.3%)
9.3%  (+1.0%)
6.5%  (+1.3%)
4  directory.google.com
5.5%   
9.1%  (+2.3%)
6.0%  (+0.3%)
5  interia.pl
3.1%  (+0.1%)
2.8%  (+0.4%)
3.1%  (+0.1%)
6  start24.pl
3.0%   
3.9%  (-0.5%)
2.9%   
7  dmoz.org
2.7%  (+0.4%)
2.4%  (-0.8%)
2.7%  (+0.2%)
8  katalog.hoga.pl
2.5%   
1.6%  (-0.3%)
2.5%   
9  katalog.republika.pl
1.5%  (+0.2%)
1.1%  (+0.1%)
1.5%  (+0.1%)
10  startowy.com
1.5%  (-0.1%)
0.6%   
1.4%  (-0.1%)
11  gooru.pl
1.1%  (-0.3%)
1.3%  (+0.7%)
1.2%  (-0.2%)
12  webwweb.pl
1.0%   
1.1%  (-0.1%)
1.0%   
13  katalog.gery.pl
0.7%  (+0.1%)
0.7%  (+0.3%)
0.7%  (+0.1%)
14  dodaj.pl
0.6%  (-0.1%)
1.1%  (+0.3%)
0.6%  (-0.1%)
15  polska.pl
0.6%  (+0.1%)
0.7%  (-0.5%)
0.6%  (+0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

   Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.4%   
96.9%  (-0.1%)
98.3%   
2  odrzucenie cookies
1.6%   
3.1%  (+0.1%)
1.7%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl