Szanowni Państwo!

Kiedy popularność produktu wyższa niż przewidywana jest źródłem zmartwienia dla szefa korporacji? Może się tak stać w przypadku, kiedy szef zadeklarował w porywie entuzjazmu, że jeżeli rozwijana przez jego firmę przeglądarka przekroczy pewną liczbę pobrań, to on... przepłynie ocean.

Zgodnie z tym, o czym informuje na swoich stronach Opera Software, taką właśnie obietnicę przed udostępnieniem Opery 8 złożył jej prezes. Jon S. von Tetzchner zapowiedział, że przebędzie wpław drogę z Norwegii do USA, jeśli w ciągu pierwszych czterech dni po premierze wersja ósma zostanie pobrana ponad milion razy.

Zainteresowanie nowym wydaniem przeglądarki okazało się ogromne; media donosiły o wysokiej liczbie pobrań i przeciążeniu serwerów Opera Software w pierwszych chwilach po udostępnieniu pliku instalacyjnego 19 kwietnia. W ciągu 48 godzin "ósemkę" pobrano 600 tys. razy, a po czterech dniach została osiągnięta liczba wymieniona przez Tetzchnera... Podczas gdy firma świętowała najbardziej pomyślne udostępnienie nowej wersji przeglądarki w swojej historii, głowa korporacji chcąc nie chcąc szykowała się do wypełnienia obietnicy...

Czy słowny prezes zdawał sobie sprawę, na co się porywa? Zastanawiała się nad tym Anne Stavnes, zarządzająca zasobami ludzkimi w Opera Software. Nie wiem, czy on uświadamia sobie, jak zimne jest Morze Norweskie w kwietniu - wyrażała swoje obawy w wypowiedzi opublikowanej w materiale prasowym firmy, ale pocieszyła czytelników: Jednak, jako że widziałam Jona w jego czerwonym kostiumie kąpielowym, śmiem twierdzić, że popłynięcie do USA jest mniej straszne niż narażanie ludzi na ten widok.

Wraz z prezesem w podróż wyruszył współpracownik odpowiedzialny za Public Relations. Eskil Sivertsen był pośrednio sprawcą całej awantury, ponieważ to on podał do wiadomości publicznej niebacznie złożoną obietnicę swojego szefa. Towarzysząc Tetzchnerowi - choć nie wpław, a w pontonie - chciał odpokutować swoje przewinienie. W pontonie Sivertsen transportował niezbędne wyposażenie, a także m.in. książkę z inspirującymi cytatami z sag Wikingów.

W efekcie jednak lojalny współpracownik przysporzył swojemu szefowi kolejnych kłopotów. Sivertsen nie dość, że nie potrafił pływać, to nie ustrzegł pontonu przed przedziurawieniem już drugiego dnia wyprawy. Niezawodny Tetzchner sprawdził się również jako ratownik tonącego (dokumentują to zdjęcia!). Na wybrzeżu zgromadził się już spory tłumek, kiedy z wody wynurzał się Tetzchner taszcząc sflaczały ponton i jeszcze bardziej sflaczałego PR menadżera...

I w taki właśnie sposób potomkowie Wikingów zakończyli swoją heroiczną podróż niecałą dobę po jej rozpoczęciu. Jednak dzięki temu, że wyprawa została przerwana, szef Opery mógł w kilka dni później podczas chatowej rozmowy odpowiadać na pytania użytkowników Opery z całego świata

Czy to wszystko zdążyło się naprawdę? Powątpiewających Czytelników odsyłam na strony Opera Software, gdzie znajduje się dokładne sprawozdanie z wyprawy... ;-)

Na pewno trudno o bardziej zwariowany pomysł na promocję nowego produktu. Nic dziwnego, że grono użytkowników Opery 8 poszerza się. Prym wiedze tutaj nasz kraj, w którym przeglądarka ta jest szczególnie popularna. Od chwili udostępnienia 19 kwietnia, zdecydowało się korzystać z niej już 1,5 proc. użytkowników (identyfikowanych na podstawie cookies) z Polski. Wśród użytkowników (cookies) łączących się z polskimi witrynami z zagranicy liczba ta jest ponad dwukrotnie mniejsza (0,6 proc.).

W gronie litewskiej społeczności internetowej użytkownicy (cookies) wersji ósmej Opery stanowią obecnie 1,1 proc., a czeskiej - 0,8 proc.

W najbliższych newsletterach będziemy śledzić dalsze wyniki najnowszego "dziecka" Opera Software, a zarazem przekazywać Państwu więcej informacji o ósmym wydaniu. Już dziś zapraszam do lektury.



Monika Niemirowska-Bobran
Gemius SA
http://www.gemius.pl





Prezentowane dane dotyczą użytkowników (cookies) odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (3.V.2005 - 9.V.2005).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
67.2%  (+0.6%)
74.4%  (+0.3%)
68.7%  (+0.4%)
2  Windows 98
19.6%  (-0.2%)
8.0%  (-0.1%)
17.2%  (-0.1%)
3  Windows 2000
7.2%  (-0.3%)
12.0%  (-0.2%)
8.2%  (-0.3%)
4  Windows ME
3.1%   
2.5%   
3.0%   
5  Linux
0.9%   
0.7%   
0.9%   
6  Windows NT
0.7%  (-0.1%)
0.8%   
0.8%  (-0.1%)
7  Windows 95
0.6%   
0.2%   
0.5%   
8  Windows 2003
0.3%   
0.3%   
0.3%   
9  MacOS X
0.2%   
0.9%   
0.3%   
10  MacOS
0.1%   
0.2%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 948 409  2 323 731  11 272 988 

 
Grupy systemów

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1Windows
98.5%  (0.1)%
97.8%   
98.3%   
2Unix
1.1%   
1.6%   
1.2%   
3MacOS
0.2%   
1.0%  (-0.1)%
0.4%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8948409 2323731 11272988 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
73.9%  (-0.2%)
79.4%   
75.0%  (-0.2%)
2  Firefox 1.x
9.6%  (+0.2%)
10.0%  (+0.1%)
9.7%  (+0.2%)
3  MSIE 5.x
8.3%  (-0.1%)
5.1%  (-0.1%)
7.7%   
4  Opera 7.x
3.6%  (-0.2%)
1.3%  (-0.1%)
3.1%  (-0.1%)
5  Mozilla 1.x
1.5%   
1.1%   
1.4%   
6  Opera 8.x
1.5%  (+0.3%)
0.6%  (+0.1%)
1.3%  (+0.2%)
7  Firefox 0.x
0.4%   
0.5%   
0.5%   
8  Netscape 7.x
0.3%   
0.9%   
0.4%   
9  MSIE 4.x
0.4%   
0.1%   
0.3%   
10  Mac MSIE 5.x
0.1%   
0.6%   
0.2%   
11  Netscape 4.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  Safari 1.x
0.0%   
0.2%   
0.1%   
13  Opera 6.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 953 015  2 324 673  11 278 536 

 
Silniki przeglądarek

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
82.6%  (-0.3)%
84.6%  (-0.1)%
83.0%  (-0.3)%
2Gecko
11.9%  (0.2)%
12.6%  (0.1)%
12.0%  (0.1)%
3Opera
5.2%  (0.1)%
1.9%   
4.5%  (0.1)%
4KHTML
0.1%   
0.2%   
0.1%   
5Netscape
0.1%   
0.1%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8953015 2324673 11278536 

 
Grupy przeglądarek

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1MSIE
82.6%  (-0.3)%
84.6%  (-0.1)%
83.0%  (-0.3)%
2Firefox
10.0%  (0.1)%
10.5%  (0.1)%
10.1%  (0.1)%
3Opera
5.2%  (0.1)%
1.9%   
4.5%  (0.1)%
4Mozilla
1.5%   
1.1%   
1.4%   
5Netscape
0.4%   
1.0%  (-0.1)%
0.5%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
 
8953015 2324673 11278536 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
67.4%   
66.2%  (+0.2%)
67.2%  (+0.1%)
2  800x600
23.5%   
19.5%  (-0.1%)
22.7%   
3  1280x1024
8.2%   
12.8%  (-0.1%)
9.1%   
4  1600x1200
0.4%   
1.1%   
0.5%   
5  640x480
0.4%   
0.3%   
0.4%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 746 166  2 290 348  11 037 350 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
75.6%  (+0.2%)
76.6%  (+0.2%)
75.8%  (+0.2%)
2  16 bitów
19.1%  (-0.1%)
18.0%  (-0.1%)
18.9%  (-0.1%)
3  24 bity
4.4%  (-0.1%)
4.8%  (-0.1%)
4.5%  (-0.1%)
4  8 bitów
0.7%   
0.6%   
0.7%   
5  mono
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 749 059  2 290 643  11 040 538 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
23.4%   
2  śląskie
15.8%  (+0.6%)
3  małopolskie
9.0%  (-0.2%)
4  wielkopolskie
8.6%   
5  dolnośląskie
8.2%  (-0.1%)
6  pomorskie
6.4%  (-0.1%)
7  lubelskie
5.1%   
8  łódzkie
4.8%  (+0.1%)
9  zachodniopomorskie
3.7%   
10  warmińsko-mazurskie
3.7%  (-0.1%)
11  kujawsko-pomorskie
3.5%  (-0.1%)
12  podkarpackie
3.5%  (-0.1%)
13  podlaskie
1.6%   
14  lubuskie
1.1%   
15  opolskie
0.9%   
16  świętokrzyskie
0.9%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
8 431 989 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
26.1%  (-0.3%)
2  Niemcy
12.3%   
3  Wielka Brytania
9.9%  (+0.6%)
4  Francja
4.0%   
5  Holandia
3.9%   
6  Kanada
3.9%  (-0.2%)
7  Włochy
2.6%  (-0.1%)
8  Hiszpania
2.3%   
9  Czechy
2.1%  (+0.2%)
10  Belgia
2.1%   
11  Szwecja
2.1%  (-0.1%)
12  Australia
1.5%   
13  Brazylia
1.4%  (-0.1%)
14  Chiny
1.4%  (-0.1%)
15  Austria
1.3%   
  próba: użytkowników 
(cookies) 
2 334 009 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
63.5%  (+1.1%)
66.0%  (+0.6%)
63.4%  (+0.8%)
2  wp.pl
15.9%  (+0.4%)
9.1%  (+0.5%)
15.4%  (+0.5%)
3  onet.pl
15.3%  (-0.9%)
12.9%  (-0.3%)
15.0%  (-0.6%)
4  msn.com
1.1%   
2.4%  (-0.7%)
1.3%  (-0.1%)
5  interia.pl
1.2%  (-0.1%)
1.3%  (-0.1%)
1.1%  (-0.1%)
6  szukacz.pl
1.0%  (-0.2%)
0.5%  (+0.2%)
1.0%  (-0.1%)
7  yahoo.com
0.4%  (-0.2%)
3.7%  (-0.4%)
0.9%  (-0.3%)
8  altavista.com
0.3%  (+0.1%)
1.8%  (+0.2%)
0.6%  (+0.2%)
9  netsprint.pl
0.6%  (-0.1%)
0.2%   
0.6%   
10  o2.pl
0.4%  (-0.2%)
0.3%   
0.3%  (-0.2%)
11  alltheweb.com
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (-0.1%)
0.1%  (+0.1%)
12  gery.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   
13  aol.com
0.0%   
0.5%  (+0.1%)
0.0%   
14  gooru.pl
0.0%   
0.1%   
0.0%   
15  polska.pl
0.0%   
0.3%  (+0.1%)
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
65.5%  (+0.9%)
68.5%  (+0.5%)
65.4%  (+0.7%)
2  NetSprint
15.9%  (+0.3%)
9.5%  (+0.5%)
15.3%  (+0.3%)
3  Inktomi
15.4%  (-0.9%)
12.8%  (-0.4%)
15.1%  (-0.7%)
4  MSN
1.2%   
2.4%  (-0.7%)
1.3%  (-0.1%)
5  Szukacz
1.1%  (-0.2%)
0.5%  (+0.2%)
1.1%  (-0.1%)
6  Yahoo
0.4%  (-0.2%)
3.8%  (-0.3%)
0.9%  (-0.3%)
7  Altavista
0.5%  (+0.1%)
2.0%  (+0.3%)
0.8%  (+0.2%)
8  Fast
0.1%  (+0.1%)
0.3%   
0.2%  (+0.1%)
9  Gooru
0.0%   
0.1%   
0.0%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
47.8%  (-0.8%)
44.3%  (-1.7%)
47.2%  (-0.8%)
2  katalog.wp.pl
24.5%  (+0.4%)
21.6%  (+3.2%)
24.4%  (+0.4%)
3  gazeta.pl
5.9%  (+0.5%)
10.3%  (+1.6%)
6.1%  (+0.6%)
4  directory.google.com
4.5%  (-0.7%)
6.6%  (-1.2%)
5.0%  (-0.4%)
5  interia.pl
4.3%  (-0.6%)
3.7%  (-1.0%)
4.3%  (-0.7%)
6  start24.pl
2.5%  (-0.1%)
3.3%  (-0.7%)
2.5%  (-0.1%)
7  katalog.hoga.pl
2.0%   
1.0%  (-1.4%)
2.0%  (-0.1%)
8  katalog.republika.pl
1.8%  (+0.5%)
0.6%  (-0.6%)
1.8%  (+0.4%)
9  dmoz.org
1.5%  (+0.3%)
2.5%  (+0.9%)
1.7%  (+0.2%)
10  gooru.pl
1.2%  (+0.2%)
0.8%  (+0.2%)
1.2%  (+0.1%)
11  katalog.gery.pl
0.9%  (+0.1%)
0.6%  (-0.2%)
0.9%  (+0.1%)
12  webwweb.pl
0.9%   
1.0%  (+0.5%)
0.9%   
13  polska.pl
0.5%  (+0.2%)
1.3%  (+0.3%)
0.6%  (+0.2%)
14  dodaj.pl
0.5%  (-0.1%)
0.4%  (-0.2%)
0.4%  (-0.1%)
15  katalog.wow.pl
0.4%  (+0.1%)
0.3%  (+0.2%)
0.4%  (+0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.2%   
96.6%   
98.1%   
2  odrzucenie cookies
1.8%   
3.4%   
1.9%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl