Witam Państwa serdecznie w przeddzień Wigilii!

Zapewne w większości domów trwają teraz ostatnie przygotowania, gdyż jak wynika ze świątecznego badania* Gemius SA - "Internauci a Święta Bożego Narodzenia" - 97,7% ankietowanych obchodzi te święta. Zachęcam więc do zapoznania się z częścią wyników badania, a szczegółowy raport można znaleźć tutaj (w formacie Power Point).

Święta poza wymiarem duchowym, mają także stronę praktyczną, której lwią część stanowią zakupy. Ponieważ 88% badanych internautów zamierzało kupić swoim bliskim upominki gwiazdkowe, zapytaliśmy, gdzie planują dokonywać zakupów i jakiego typu produkty ich interesują. Większość z nich zadeklarowała, że będzie robiła zakupy w centrach handlowych (64%), małych sklepach (52%) i supermarketach (49%). Jednak sklepy internetowe także mają swój kawałek tortu. Z tego typu usług planowało skorzystać 10% badanych, a 8% było zainteresowanych zakupami na aukcjach internetowych.

Prezenty, które najchętniej internauci kupiliby za pośrednictwem sieci, to - jak można się spodziewać - książki i płyty, czyli te towary, których nie trzeba przymierzać, testować, itp. Poza siecią natomiast, planowano kupno kosmetyków, odzieży i dodatków do niej oraz zabawek.

Bogata oferta wszelkich produktów sprawia, że wybór odpowiedniego prezentu może stać się nie lada problemem. Utrafienie w gust i potrzeby osoby, którą chcemy obdarować, przysparza nierzadko wielu dylematów. Mimo tego, większość internautów deklaruje, że sama wymyśla i decyduje o tym, co kupić bliskim. Z pomocą przychodzą też media - czasopisma, telewizja i radio. Internet także odgrywa rolę inspirującą - 16% osób wpada na pomysł przeglądając strony www, a 8 % - pod wpływem reklam wyświetlanych w sieci.


Pozostawmy jednak komercyjny aspekt świąt - chociaż nie jest to dzisiaj łatwe, gdyż handlowcy skutecznie dbają, abyśmy o nim nie zapomnieli. Mimo wszystko, duchowa strona Bożego Narodzenia nadal jest najważniejsza. Uczestnicy badania okazali duże przywiązanie do tradycji - choć wśród internautów przeważają ludzie młodzi (46% badanych, to osoby z grupy wiekowej 15-24 lata). Zdecydowana większość ankietowanych planuje spędzić święta z rodziną - odwiedzając bliskich lub goszcząc ich u siebie w domu.

W większości domów, podczas Wigilii, obecne są tradycyjne obyczaje związane z tym dniem - dzielenie się opłatkiem (97%), podawanie potraw wigilijnych (92%) czy ustawianie nakrycia dla niespodziewanego gościa (84%). Życzenia świąteczne starsi internauci (powyżej 45. roku życia) składają wysyłając kartki pocztowe lub dzwoniąc. Natomiast im młodszy internauta, tym chętniej przesyła życzenia za pośrednictwem e-maila, sms-a lub składa je osobiście.

Wobec zdecydowanego triumfu tradycji zastanawia fakt, że tylko 33% badanych zdecydowało się na zakup żywej choinki! Pozostali postawili na wygodę i wybrali drzewko sztuczne.

A na nadchodzące święta życzę Państwu w imieniu zespołu Gemius wielu radosnych chwil spędzonych w rodzinnym gronie oraz mnóstwa prezentów pod choinką - niezależnie od tego czy będzie ona żywa, czy sztuczna:-)

Pozdrawiam serdecznie,
Urszula Roman
Gemius SA
http://www.gemius.pl

*"Internauci a Święta Bożego Narodzenia" - badanie gemiusAdHoc, wykonane w dniach 23-25 listopada; na próbie 3024 osób w wieku 15 i więcej lat.



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (14.XII.2004 - 20.XII.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
58.6%  (+0.7%)
69.1%  (+1.1%)
60.7%  (+0.8%)
2  Windows 98
25.2%  (-0.4%)
10.6%  (+0.1%)
22.3%  (-0.4%)
3  Windows 2000
8.7%  (-0.1%)
13.6%  (-1.0%)
9.7%  (-0.2%)
4  Windows ME
4.1%  (-0.1%)
3.3%  (+0.1%)
4.0%  (-0.1%)
5  Windows NT
1.2%   
1.2%  (-0.1%)
1.2%   
6  Linux
1.0%   
0.7%  (-0.1%)
0.9%   
7  Windows 95
0.9%   
0.3%   
0.8%   
8  MacOS X
0.2%   
0.9%   
0.3%   
9  MacOS
0.1%   
0.2%   
0.1%   
  próba: internautów  7 834 066  1 953 813  9 790 564 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
75.1%  (-0.1%)
80.3%  (+0.3%)
76.1%   
2  MSIE 5.x
13.0%  (-0.4%)
7.6%  (-0.3%)
11.9%  (-0.4%)
3  Opera 7.x
4.3%  (+0.1%)
1.7%   
3.8%  (+0.1%)
4  Firefox 1.x
3.4%  (+0.4%)
5.3%  (+0.2%)
3.8%  (+0.4%)
5  Mozilla 1.x
1.8%   
1.3%  (-0.1%)
1.7%   
6  Firefox 0.x
0.7%   
1.1%  (-0.1%)
0.8%   
7  Netscape 7.x
0.4%   
1.2%   
0.5%   
8  MSIE 4.x
0.6%   
0.1%   
0.5%   
9  Mac MSIE 5.x
0.2%   
0.8%   
0.3%   
10  Netscape 4.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
11  Opera 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  Safari 1.x
0.0%   
0.2%   
0.1%   
13  Netscape 6.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  7 864 505  1 960 768  9 827 969 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
64.9%  (+0.3%)
64.5%  (-0.4%)
64.9%  (+0.2%)
2  800x600
27.9%  (-0.5%)
22.3%  (+0.4%)
26.8%  (-0.3%)
3  1280x1024
6.2%  (+0.2%)
11.6%   
7.3%  (+0.1%)
4  640x480
0.6%   
0.5%   
0.6%   
5  1600x1200
0.3%   
1.1%   
0.5%   
  próba: internautów  7 707 102  1 929 280  9 639 051 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
70.5%  (+0.5%)
72.9%  (+0.4%)
71.0%  (+0.5%)
2  16 bitów
23.3%  (-0.3%)
20.9%  (-0.2%)
22.8%  (-0.3%)
3  24 bity
5.1%  (-0.1%)
5.4%  (-0.1%)
5.2%  (-0.1%)
4  8 bitów
0.9%   
0.8%  (-0.1%)
0.9%   
5  mono
0.2%   
0.0%   
0.1%   
  próba: internautów  7 708 929  1 929 412  9 641 014 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
20.9%   
2  śląskie
14.2%   
3  małopolskie
9.3%  (-0.3%)
4  dolnośląskie
8.8%  (+0.2%)
5  wielkopolskie
7.9%   
6  pomorskie
7.0%   
7  lubelskie
5.9%  (+0.3%)
8  łódzkie
5.0%   
9  zachodniopomorskie
4.2%   
10  kujawsko-pomorskie
4.1%   
11  podkarpackie
3.9%   
12  warmińsko-mazurskie
3.5%   
13  podlaskie
1.8%   
14  lubuskie
1.5%   
15  opolskie
1.0%   
16  świętokrzyskie
1.0%   
  próba: internautów  7 190 744 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
26.6%  (+0.6%)
2  Niemcy
12.6%   
3  Wielka Brytania
8.3%  (-0.4%)
4  Kanada
4.7%   
5  Francja
4.3%   
6  Holandia
3.6%   
7  Włochy
2.8%  (+0.2%)
8  Australia
2.6%  (+0.4%)
9  Hiszpania
2.4%  (+0.1%)
10  Szwecja
2.2%  (-0.1%)
11  Belgia
2.0%   
12  Brazylia
1.4%   
13  Austria
1.4%   
14  Czechy
1.3%  (-0.5%)
15  Szwajcaria
1.1%   
  próba: internautów  1 964 296 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
57.1%  (+1.2%)
60.9%  (+0.8%)
57.2%  (+1.0%)
2  onet.pl
18.9%  (-0.7%)
14.8%  (-0.6%)
18.4%  (-0.7%)
3  wp.pl
17.7%  (-0.1%)
9.5%  (-0.1%)
17.0%  (-0.1%)
4  msn.com
1.8%  (-0.1%)
4.1%  (+0.2%)
2.1%  (-0.1%)
5  szukacz.pl
1.3%  (-0.1%)
0.6%  (+0.2%)
1.2%  (-0.1%)
6  interia.pl
1.1%   
1.1%  (-0.1%)
1.0%   
7  yahoo.com
0.5%  (-0.1%)
4.8%   
0.9%  (-0.1%)
8  netsprint.pl
0.6%  (+0.1%)
0.4%  (+0.1%)
0.6%  (+0.1%)
9  altavista.com
0.3%  (-0.1%)
1.9%  (-0.1%)
0.5%  (-0.1%)
10  o2.pl
0.5%   
0.4%   
0.5%   
11  hoga.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
58.2%  (+1.1%)
62.4%  (+0.6%)
58.3%  (+1.0%)
2  Inktomi
19.2%  (-0.7%)
15.0%  (-0.7%)
18.7%  (-0.7%)
3  NetSprint
18.5%  (+0.1%)
10.3%  (-0.2%)
17.7%  (+0.1%)
4  MSN
1.8%  (-0.1%)
4.2%  (+0.2%)
2.2%  (-0.1%)
5  Szukacz
1.3%  (-0.1%)
0.6%  (+0.2%)
1.3%  (-0.1%)
6  Yahoo
0.5%  (-0.1%)
5.0%   
1.0%  (-0.1%)
7  Altavista
0.5%  (-0.1%)
2.1%   
0.8%  (-0.1%)
8  Fast
0.0%   
0.3%  (-0.1%)
0.1%   
9  Gooru
0.1%   
0.1%   
0.1%   
10  Netoskop
0.0%   
0.1%   
0.0%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
51.2%  (-0.1%)
49.9%  (+1.1%)
50.9%  (+0.1%)
2  katalog.wp.pl
21.2%   
16.8%  (+1.2%)
21.0%  (+0.1%)
3  interia.pl
6.0%  (-0.7%)
7.0%  (+0.8%)
6.1%  (-0.6%)
4  gazeta.pl
5.3%  (+0.2%)
9.3%  (-1.6%)
5.4%  (+0.1%)
5  directory.google.com
4.2%  (+0.3%)
4.3%  (-2.0%)
4.2%  (+0.1%)
6  start24.pl
2.1%   
2.1%  (+0.1%)
2.1%  (-0.1%)
7  katalog.hoga.pl
2.1%  (-0.2%)
1.7%   
2.1%  (-0.1%)
8  katalog.republika.pl
1.6%  (+0.3%)
1.0%  (+0.2%)
1.7%  (+0.2%)
9  gooru.pl
1.5%   
1.4%  (+0.2%)
1.5%   
10  dmoz.org
1.2%   
1.2%  (+0.4%)
1.3%   
11  katalog.wow.pl
0.7%  (+0.2%)
0.8%  (-0.1%)
0.8%  (+0.3%)
12  katalog.gery.pl
0.8%  (+0.2%)
0.4%   
0.7%  (+0.2%)
13  dodaj.pl
0.5%   
0.5%   
0.5%   
14  polska.pl
0.3%  (-0.1%)
1.6%  (-0.1%)
0.4%  (-0.1%)
15  panoramafirm.com.pl
0.4%  (-0.1%)
0.4%  (+0.1%)
0.4%  (-0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.1%  (-0.1%)
96.5%   
98.0%  (-0.1%)
2  odrzucenie cookies
1.9%  (+0.1%)
3.5%   
2.0%  (+0.1%)
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl