Szanowni Państwo!

Od dłuższego czasu przeglądarka Firefox, nosząca imię sympatycznego zwierzątka (firefox to panda mała), zdobywa uznanie coraz liczniejszych zastępów internautów. Dziewiątego listopada jej fani na całym świecie świętowali niezwykle ważne wydarzenie. Długo i niecierpliwie wyczekiwana przez mozillową społeczność chwila nadeszła: Mozilla Firefox 1.0, dostępna od dwóch miesięcy w wersji testowej, została oddana internautom w ostatecznym, stabilnym wydaniu.

Tak jak przewidywaliśmy, wydarzenie to spowodowało jeszcze szybszy wzrost poziomu wykorzystania przeglądarki. W ciągu dwóch tygodni od chwili pojawienia się stabilnego wydania, wersja 1.0 nieomal podwoiła liczbę swoich użytkowników. Odsetek korzystających z niej internautów (identyfikowanych wg cookies) z Polski wzrósł z 1,3 proc. do 2,1 proc.; odsetek internautów (cookies) łączących się z polskimi witrynami z zagranicy - z 2,6 proc. do 4,1 proc.!

Informacje o tym, co wnosi finalna edycja, można znaleźć m.in. w serwisie CNET, a wśród polskich witryn - w magazynie CHIP i PC World Komputer.

Co sprawia, że spośród aplikacji alternatywnych wobec MSIE to właśnie Firefox najszybciej poszerza grono swoich zwolenników? Przeglądarka, rozwijana przez Fundację Mozilla i setki entuzjastów, posiada szereg zalet - nie na darmo jej selling-line brzmi "rediscover the web' - "odkryj sieć na nowo". Jest lekka i szybka, co łączy się z pozbawieniem jej domyślnych dodatków takich jak klient poczty i IRC, narzędzia developerskie itp., zazwyczaj nieprzydatnych dla przeciętnych użytkowników sieci. Jednak posiada równocześnie szeroki system rozszerzeń. Tę możliwość wysoko ceni Zbigniew Braniecki z AviaryPL, zespołu pracującego nad polskimi wersjami produktów Fundacji Mozilla: Dzięki rozszerzeniom i motywom uzyskuję tak naprawdę mój własny browser dostosowanych do moich indywidualnych wymagań. To niezwykłe, że po raz pierwszy w historii pojedyncza aplikacja może zostać tak mocno sprofilowana pod potrzeby użytkownika.

Inne cechy Firefoksa, o których nie można nie wspomnieć, to wysoki poziom bezpieczeństwa, zgodność ze standardami internetowymi oraz dynamiczne tempo rozwoju. Kluczem do sukcesu wydaje się być jednak fakt, że przeglądarka łączy te wszystkie zalety z prostotą i intuicyjnością obsługi. Jak tłumaczy Zbigniew Braniecki: Kiedy Dave Hyatt i Blake Ross zaczęli pracować nad Firefoksem, postawili sobie zupełnie inne cele niż autorzy Opery czy Mozilli Suite. Sukces Internet Explorera, stwierdzili, w dużej mierze leży w wygodnym interfejsie i ani Opera ani Mozilla Suite nie są w stanie walczyć o rynek, ponieważ ich interfejsy są sprofilowane pod kątem bardziej wymagających użytkowników. Idea wygody i lekkości Firefoksa jest unikalna i choć długo nikt nie chciał uwierzyć, że to ma sens, teraz wszystkie przeglądarki czerpią z Firefoksa rozwiązania związane z interfejsem.

Czy trend wzrostowy Firefoksa utrzyma się? Rynek sprzętu komputerowego jest zdominowany przez "pecety", na których domyślną przeglądarką jest MSIE. Instalacja Firefoksa wynika zazwyczaj z decyzji użytkownika, a większość internautów nie szuka na własną rękę alternatywnego oprogramowania, tylko korzysta z tego, co posiada. Wiele zależy nie tylko od użytkowników indywidualnych, lecz również pracowników IT, zwłaszcza administratorów, którzy decydują, czy na sprzęcie kupowanym dla firm i instytucji pozostawić preinstalowaną przeglądarkę, czy też zaproponować pracownikom inne narzędzie.

W jaki sposób Microsoft zareaguje na pierwszego poważnego rywala MSIE od czasu "rozprawienia się" z Netscape? Na początku listopada serwisy informacyjne przytoczyły wypowiedź przedstawiciela firmy twierdzącego, że Microsoft z uwagą przyjął pojawienie się konkurencji. Tydzień temu sieć obiegła wiadomość, że nowa wersja Internet Explorera, która miała pojawić się wraz z systemem operacyjnym Longhorn w 2006 r., być może zostanie udostępniona wcześniej. Bezpośrednią przyczyną intensyfikacji prac nad przeglądarką byłoby jednak nie tyle zwiększające się zainteresowanie konkurencyjnym produktem, co wykrycie w niej kolejnej serii luk w bezpieczeństwie.

Jednak Konrad Karpieszuk, redaktor serwisu Vivamozilla, nie przewiduje podjęcia radykalnych kroków przez giganta z Redmond: Microsoft się już chyba poddał, albo inaczej mówiąc, z wewnętrznych wyliczeń wyszło szefom tej firmy, że zamiast walczyć na polu przeglądarek, bardziej opłaca się skupić na innych typach programów, które mogą przynieść większy dochód: oprogramowanie biurowe, antywirusowe, intergracja web services z systemem operacyjnym. Dowodem potwierdzającym moje podejrzenia może być fakt, że już ponad rok temu w firmie Microsoft została rozwiązana grupa zadaniowa mająca na celu rozwijanie Internet Explorera. Nie chce oceniać czy to rozsądny krok dla Microsoftu, cieszy mnie jednak, że Firefox, Mozilla i Opera będą na pewno miały łatwiejszą drogę ku popularności.

Czy mała panda ma szansę wygryźć "misie", jak zwolennicy alternatywnego oprogramowania nazywają złośliwie przeglądarkę Microsoftu? Jak co tydzień, zapraszam serdecznie do dalszego śledzenia statystyk.
Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (16.XI.2004 - 22.XI.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
56.3%  (-0.5%)
66.5%  (+0.1%)
58.3%  (-0.5%)
2  Windows 98
26.6%  (+0.1%)
11.2%  (-0.3%)
23.5%  (+0.1%)
3  Windows 2000
9.1%  (+0.4%)
15.0%  (+0.2%)
10.3%  (+0.3%)
4  Windows ME
4.4%  (-0.2%)
3.4%  (-0.1%)
4.2%  (-0.1%)
5  Windows NT
1.2%  (+0.1%)
1.4%   
1.3%  (+0.1%)
6  Linux
1.0%   
0.7%   
0.9%   
7  Windows 95
1.1%  (+0.1%)
0.4%   
0.9%  (+0.1%)
8  MacOS X
0.2%   
1.0%   
0.4%   
9  MacOS
0.1%   
0.3%   
0.1%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  7 364 633  1 849 822  9 217 157 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
74.9%  (-0.3%)
80.1%  (-0.3%)
76.0%  (-0.4%)
2  MSIE 5.x
14.2%  (+0.2%)
8.4%  (-0.1%)
13.1%  (+0.1%)
3  Opera 7.x
4.2%  (-0.1%)
1.7%   
3.7%  (-0.1%)
4  Firefox 1.x
2.1%  (+0.3%)
4.1%  (+0.6%)
2.5%  (+0.3%)
5  Mozilla 1.x
1.9%   
1.4%   
1.8%   
6  Firefox 0.x
0.9%  (-0.1%)
1.5%  (-0.2%)
1.0%  (-0.1%)
7  Netscape 7.x
0.4%   
1.2%   
0.6%   
8  MSIE 4.x
0.7%  (+0.1%)
0.1%   
0.6%  (+0.1%)
9  Mac MSIE 5.x
0.2%   
0.9%   
0.3%   
10  Netscape 4.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
11  Opera 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  Safari 1.x
0.0%   
0.2%   
0.1%   
13  Netscape 6.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  7 397 694  1 857 058  9 257 465 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
64.1%  (-0.4%)
64.4%   
64.2%  (-0.3%)
2  800x600
29.0%  (+0.3%)
22.6%  (-0.3%)
27.7%  (+0.2%)
3  1280x1024
5.9%   
11.4%  (+0.3%)
7.0%   
4  640x480
0.6%   
0.5%   
0.6%   
5  1600x1200
0.3%   
1.2%  (+0.1%)
0.5%   
  próba: internautów  7 274 192  1 827 825  9 104 696 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
69.0%  (-0.8%)
71.5%  (+0.2%)
69.5%  (-0.6%)
2  16 bitów
24.4%  (+0.5%)
21.9%  (-0.2%)
23.9%  (+0.4%)
3  24 bity
5.4%  (+0.2%)
5.7%   
5.5%  (+0.1%)
4  8 bitów
1.0%   
0.8%   
1.0%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.1%   
  próba: internautów  7 275 204  1 827 769  9 105 659 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
20.9%  (+0.3%)
2  śląskie
14.3%  (-0.6%)
3  małopolskie
9.7%   
4  dolnośląskie
8.5%  (+0.1%)
5  wielkopolskie
8.4%  (+0.1%)
6  pomorskie
7.1%   
7  lubelskie
5.4%   
8  łódzkie
4.9%   
9  kujawsko-pomorskie
4.0%   
10  zachodniopomorskie
4.0%   
11  podkarpackie
4.0%   
12  warmińsko-mazurskie
3.5%   
13  podlaskie
1.8%   
14  lubuskie
1.5%   
15  świętokrzyskie
1.0%   
16  opolskie
1.0%   
  próba: internautów  6 923 430 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
25.5%  (+0.4%)
2  Niemcy
12.8%  (+0.1%)
3  Wielka Brytania
8.5%  (+0.3%)
4  Kanada
4.7%   
5  Francja
4.5%  (+0.2%)
6  Holandia
3.5%  (-0.1%)
7  Włochy
2.9%   
8  Hiszpania
2.5%   
9  Szwecja
2.2%   
10  Belgia
2.0%   
11  Czechy
2.0%  (-0.2%)
12  Brazylia
1.6%   
13  Australia
1.6%   
14  Austria
1.4%   
15  Meksyk
1.3%  (-0.1%)
  próba: internautów  1 859 695 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
54.7%  (+1.2%)
60.8%  (+0.4%)
55.0%  (+1.2%)
2  onet.pl
20.3%  (-0.4%)
15.2%  (+0.4%)
19.7%  (-0.5%)
3  wp.pl
18.2%  (-0.4%)
8.2%  (-0.8%)
17.5%  (-0.4%)
4  msn.com
1.8%  (-0.1%)
3.7%  (-0.2%)
2.0%   
5  szukacz.pl
1.6%  (+0.1%)
0.5%  (-0.2%)
1.5%  (+0.1%)
6  interia.pl
1.2%   
1.5%   
1.2%  (-0.1%)
7  yahoo.com
0.6%  (-0.2%)
5.0%  (-0.5%)
1.1%  (-0.3%)
8  netsprint.pl
0.6%   
0.4%  (+0.1%)
0.6%   
9  altavista.com
0.2%   
2.4%  (+0.8%)
0.5%  (+0.2%)
10  o2.pl
0.4%  (-0.1%)
0.4%   
0.4%  (-0.1%)
11  gooru.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
12  hoga.pl
0.1%   
0.0%  (-0.1%)
0.1%   
13  alltheweb.com
0.0%   
0.2%   
0.1%   
14  polska.pl
0.0%   
0.4%   
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
55.7%  (+1.2%)
62.7%  (+0.4%)
56.0%  (+1.2%)
2  Inktomi
20.6%  (-0.4%)
15.7%  (+0.5%)
19.9%  (-0.5%)
3  NetSprint
19.0%  (-0.5%)
9.3%  (-0.8%)
18.4%  (-0.5%)
4  MSN
1.8%  (-0.1%)
3.7%  (-0.2%)
2.1%   
5  Szukacz
1.6%  (+0.1%)
0.5%  (-0.2%)
1.6%   
6  Yahoo
0.6%  (-0.2%)
5.1%  (-0.5%)
1.1%  (-0.3%)
7  Altavista
0.5%  (-0.1%)
2.6%  (+0.8%)
0.7%  (+0.1%)
8  Gooru
0.1%   
0.0%   
0.1%   
9  Fast
0.0%   
0.4%  (+0.1%)
0.1%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
51.0%  (-1.6%)
48.5%  (-4.9%)
50.7%  (-1.6%)
2  katalog.wp.pl
21.7%  (+1.2%)
17.3%  (+2.4%)
21.5%  (+1.2%)
3  interia.pl
6.7%  (+0.5%)
6.6%  (+0.4%)
6.8%  (+0.5%)
4  gazeta.pl
4.5%   
10.7%  (+1.6%)
4.7%   
5  directory.google.com
4.2%  (+0.7%)
3.5%  (-0.3%)
4.2%  (+0.6%)
6  katalog.hoga.pl
2.1%  (-0.2%)
1.5%  (-0.1%)
2.1%  (-0.3%)
7  katalog.republika.pl
1.8%  (-0.3%)
1.0%  (+0.1%)
1.9%  (-0.2%)
8  start24.pl
1.9%  (-0.1%)
2.4%  (+0.8%)
1.9%   
9  gooru.pl
1.5%  (-0.2%)
0.9%  (-0.1%)
1.5%  (-0.2%)
10  dmoz.org
1.0%   
1.5%  (-0.1%)
1.0%   
11  panoramafirm.com.pl
0.7%   
0.6%  (-0.2%)
0.7%   
12  katalog.gery.pl
0.6%   
0.5%  (+0.3%)
0.6%   
13  katalog.wow.pl
0.5%   
0.6%  (+0.2%)
0.5%   
14  polska.pl
0.4%   
1.7%  (+0.1%)
0.5%   
15  dodaj.pl
0.4%  (-0.1%)
0.5%  (-0.2%)
0.4%  (-0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.2%   
96.3%  (-0.1%)
98.1%   
2  odrzucenie cookies
1.8%   
3.7%  (+0.1%)
1.9%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl