Szanowni Państwo!

Wyszukiwarka Google oprócz samego przeszukiwania zasobów sieci oferuje internautom mnóstwo interesujących funkcji. Są miedzy nimi darmowe konta poczty elektronicznej, kalkulator online, pasek narzędziowy, a nawet statystyki Internetu i wiele innych. Google zaskakuje użytkowników sieci kolejnym pomysłem. Tym razem twórcy wyszukiwarki proponują nam przechadzkę między półkami globalnej księgarni.

Jak deklaruje sam zespół, misją Google'a jest systematyzowanie i udostępnianie informacji na skalę światową. Wiele informacji nie jest jednak dostępnych online. Stąd inicjatywa Google'a, aby umożliwić internautom dostęp do treści publikacji tam, gdzie jest to najłatwiejsze: na liście wyników wyszukiwania.

W jaki sposób powstaje ta gigantyczna w zamierzeniu kolekcja? Google zwrócił się do wydawców z apelem, aby przesyłali wydawane przez siebie książki, które będą skanowane i zamieszczane w sieci. Użytkownicy z kolei będą docierać do zeskanowanych tekstów w najprostszy z możliwych sposobów. Kiedy w okno wyszukiwarki wpiszemy frazę, która znajduje się w treści jakiejś książki w zbiorach Google'a, link do książki wyświetli się nam wśród wyników wyszukiwania. Usługa nie została jeszcze wprowadzona dla regionalnych wersji, więc poszukiwania należy zaczynać ze strony www.google.com, a nie www.google.pl.

Czy jednak otrzymamy dostęp do pełnego tekstu publikacji? Kolekcja Google'a jest raczej odpowiednikiem księgarni, gdzie przeglądamy książki, ale nie czytamy ich od deski do deski, niż czytelni online. Ze względu na prawa autorskie możemy przejrzeć jedynie dwie strony poprzedzające miejsce, w którym wystąpiła fraza, oraz dwie kolejne. Z tej samej przyczyny zablokowane są opcje drukowania oraz kopiowania. Google wprowadził także ograniczenie liczby stron, które można przeglądać w danej książce (aby niemożliwe było np. docieranie do kolejnych stron poprzez wyszukiwanie fraz z końca wyświetlonego fragmentu). Natomiast wyszukiwane pozycje zawierają link do internetowej księgarni, gdzie książkę można kupić.


Odnośnik do zeskanowanej książki na liście wyników wyszukiwania Google'a
W sieci funkcjonują jednak również inicjatywy dające dostęp do pełnej treści wydawnictw. Największe na świecie archiwum tekstów online powstało w ramach Projektu Gutenberg. Projekt został rozpoczęty w 1971 r., a dziś kolekcja liczy ponad 13 tys. elektronicznych książek. Głównie są to pozycje starsze, do których prawa autorskie już wygasły.


Naszym rodzimym odpowiednikiem Projektu Gutenberg jest istniejąca od dwóch lat Polska Biblioteka Internetowa. Pierwsze polskie projekty tego typu powstawały często w środowiskach polonijnych, prawdopodobnie dlatego, że Polonusi w krajach zachodnich wcześniej uzyskiwali stały dostęp do Internetu, a ponadto szczególnie zależało im na kontakcie z literaturą w języku polskim. Znaną inicjatywą była np. Netografia Polska prowadzona przez Polaka mieszkającego w Nowej Zelandii.

Komentatorzy informacji o księgozbiorze Googlea' podanej w serwisie Slashdot.org dyskutowali również o kwestii często poruszanej w świetle upowszechniania się inicjatyw digitalizacji tekstów oraz udostępniania ich online. Czy książka elektroniczna zastąpi papierową? Czy tradycyjne biblioteki znikną?

Bibliofile mogą jednak spać spokojnie: nie wydaje się to prawdopodobne. Książka papierowa, w przeciwieństwie do elektronicznej, jest dla wielu ludzi nie tylko nośnikiem informacji, lecz również przedmiotem darzonym sentymentem. Czy potrafimy wyobrazić sobie czytelnika chowającego książkę elektroniczną pod poduszkę? ;-) Nie ma w jej przypadku mowy o wzruszeniu, które odczuwamy przewracając pożółkłe karty przeczytanej po stokroć ukochanej powieści...

Warto również przypomnieć, że koniec książek i czytelnictwa przepowiadano w momencie wynalezienia telewizji, jednak jak widać te czarne wizje nie sprawdziły się. Można przypuszczać, że forma cyfrowa przyjmie się w przypadku wydawnictw informacyjnych i naukowych, natomiast literatura piękna zachowa postać tradycyjnych publikacji.

W końcu sami użytkownicy sieci w większości deklarują, że są aktywnymi czytelnikami drukowanych wydawnictw. W sondzie IDG zbierającej odpowiedzi na pytanie "Jak często czytasz papierowe książki?", najwięcej, 32 proc. internautów odpowiedziało, że czyta ich kilka w miesiącu, a 23 proc. - jedną na miesiąc. Tylko 4 proc. twierdzi, że nie czyta papierowych książek, a 15 proc. nie czyta książek w ogóle.

Pozdrawiam serdecznie Czytelników elektronicznego biuletynu ;-)
Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (5.X.2004 - 11.X.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
53.6%  (+0.3%)
64.4%  (+0.2%)
55.8%  (+0.3%)
2  Windows 98
28.4%  (-0.4%)
12.3%   
25.0%  (-0.3%)
3  Windows 2000
9.5%  (+0.1%)
15.7%  (-0.1%)
10.8%  (+0.1%)
4  Windows ME
4.7%  (-0.1%)
3.7%   
4.5%  (-0.1%)
5  Windows NT
1.4%   
1.5%   
1.4%   
6  Windows 95
1.2%   
0.4%   
1.0%   
7  Linux
0.9%  (+0.1%)
0.6%   
0.9%  (+0.1%)
8  MacOS X
0.2%   
1.0%   
0.4%   
9  MacOS
0.1%   
0.3%   
0.1%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  6 714 737  1 784 839  8 503 791 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
74.6%  (+0.2%)
80.9%  (+0.2%)
76.0%  (+0.2%)
2  MSIE 5.x
15.8%  (-0.3%)
9.5%  (-0.2%)
14.5%  (-0.3%)
3  Opera 7.x
4.0%   
1.7%  (-0.1%)
3.5%   
4  Mozilla 1.x
1.9%   
1.4%   
1.8%   
5  Firefox 0.x
1.4%   
2.1%  (-0.2%)
1.5%  (-0.1%)
6  Firefox 1.x
0.4%  (+0.1%)
1.5%  (+0.3%)
0.6%  (+0.1%)
7  MSIE 4.x
0.7%   
0.1%   
0.6%   
8  Netscape 7.x
0.4%   
1.3%   
0.6%   
9  Mac MSIE 5.x
0.2%   
0.9%   
0.3%   
10  Netscape 4.x
0.2%   
0.1%   
0.2%   
11  Opera 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  Safari 1.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
13  Netscape 6.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  6 745 391  1 791 226  8 540 843 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
63.1%  (+0.2%)
64.3%  (+0.2%)
63.4%  (+0.2%)
2  800x600
30.3%  (-0.2%)
23.8%  (+0.1%)
28.9%  (-0.1%)
3  1280x1024
5.5%   
10.4%  (-0.2%)
6.6%   
4  640x480
0.7%   
0.5%   
0.7%   
5  1600x1200
0.3%   
1.0%   
0.5%   
  próba: internautów  6 658 736  1 770 512  8 433 435 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
67.5%  (+0.1%)
70.1%  (+0.1%)
68.1%  (+0.1%)
2  16 bitów
25.6%  (-0.2%)
23.1%  (-0.1%)
25.1%  (-0.2%)
3  24 bity
5.5%  (+0.1%)
5.8%   
5.6%  (+0.1%)
4  8 bitów
1.1%   
0.9%   
1.1%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  6 659 442  1 770 427  8 434 060 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
23.2%   
2  śląskie
14.3%  (-0.2%)
3  małopolskie
9.6%  (+0.1%)
4  wielkopolskie
8.6%   
5  dolnośląskie
8.5%  (+0.2%)
6  pomorskie
6.7%   
7  łódzkie
5.2%  (+0.1%)
8  kujawsko-pomorskie
4.8%   
9  lubelskie
4.8%  (-0.1%)
10  zachodniopomorskie
4.0%   
11  warmińsko-mazurskie
3.5%  (-0.1%)
12  podkarpackie
3.3%   
13  lubuskie
1.2%   
14  podlaskie
0.9%   
15  opolskie
0.8%   
16  świętokrzyskie
0.5%   
  próba: internautów  6 350 211 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
24.3%  (-0.1%)
2  Niemcy
12.2%  (-0.2%)
3  Wielka Brytania
8.1%  (+0.1%)
4  Kanada
4.4%   
5  Francja
4.2%  (+0.1%)
6  Holandia
3.8%   
7  Włochy
3.0%   
8  Australia
3.0%  (+0.3%)
9  Hiszpania
2.5%  (-0.1%)
10  Czechy
2.3%  (+0.6%)
11  Szwecja
2.3%   
12  Belgia
2.0%   
13  Brazylia
1.8%  (-0.1%)
14  Austria
1.6%   
15  Meksyk
1.4%   
  próba: internautów  1 793 544 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
51.7%  (+0.1%)
57.7%  (+0.1%)
52.1%   
2  onet.pl
22.1%  (-0.2%)
17.4%  (-0.2%)
21.4%  (-0.2%)
3  wp.pl
19.5%  (+0.8%)
10.5%  (-0.4%)
18.6%  (+0.7%)
4  msn.com
1.6%  (-0.4%)
3.6%  (+0.1%)
1.9%  (-0.3%)
5  szukacz.pl
1.4%   
0.5%  (+0.1%)
1.3%   
6  yahoo.com
0.6%   
5.1%  (+0.5%)
1.2%  (+0.1%)
7  interia.pl
1.0%  (-0.3%)
1.2%  (-0.2%)
1.0%  (-0.2%)
8  netsprint.pl
0.7%   
0.5%   
0.7%   
9  o2.pl
0.5%  (-0.1%)
0.3%  (-0.2%)
0.5%   
10  altavista.com
0.3%  (-0.1%)
1.9%  (+0.5%)
0.5%   
11  hoga.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   
12  alltheweb.com
0.1%  (+0.1%)
0.2%   
0.1%  (+0.1%)
13  gooru.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
14  gery.pl
0.1%   
0.0%  (-0.1%)
0.1%   
15  emulti.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
16  aol.com
0.0%   
0.3%  (-0.1%)
0.1%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
52.6%  (+0.2%)
59.1%  (+0.1%)
53.0%  (+0.1%)
2  Inktomi
22.3%  (-0.2%)
17.7%  (-0.2%)
21.7%  (-0.2%)
3  NetSprint
20.6%  (+0.4%)
11.3%  (-0.9%)
19.8%  (+0.4%)
4  MSN
1.6%  (-0.3%)
3.6%  (+0.1%)
1.9%  (-0.3%)
5  Szukacz
1.5%   
0.6%  (+0.1%)
1.4%  (-0.1%)
6  Yahoo
0.6%   
5.1%  (+0.5%)
1.3%  (+0.1%)
7  Altavista
0.5%  (-0.1%)
2.1%  (+0.4%)
0.7%   
8  Fast
0.1%  (+0.1%)
0.4%   
0.1%  (+0.1%)
9  Gooru
0.1%  (-0.1%)
0.0%   
0.1%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
50.7%  (-0.1%)
50.1%  (+0.6%)
50.4%  (+0.1%)
2  katalog.wp.pl
22.2%  (+0.1%)
16.9%  (+0.2%)
22.0%   
3  interia.pl
6.5%  (-0.3%)
7.0%  (+0.4%)
6.6%  (-0.2%)
4  gazeta.pl
4.4%  (+0.1%)
7.4%  (-1.4%)
4.4%   
5  directory.google.com
3.7%  (+0.1%)
4.3%  (-0.8%)
3.8%   
6  katalog.hoga.pl
3.0%  (+0.1%)
3.0%  (+0.8%)
3.0%  (+0.2%)
7  start24.pl
1.9%  (+0.1%)
2.4%  (+0.2%)
1.8%  (+0.1%)
8  katalog.republika.pl
1.8%   
1.2%   
1.8%   
9  gooru.pl
1.7%  (+0.3%)
1.3%  (+0.4%)
1.7%  (+0.3%)
10  dmoz.org
1.0%  (+0.3%)
0.6%  (-0.4%)
1.0%  (+0.2%)
11  panoramafirm.com.pl
0.8%  (-0.3%)
0.7%  (-0.4%)
0.8%  (-0.3%)
12  dodaj.pl
0.5%   
0.5%  (-0.1%)
0.5%   
13  polska.pl
0.4%  (-0.1%)
1.4%  (+0.2%)
0.5%   
14  katalog.gery.pl
0.4%  (-0.2%)
0.7%  (+0.2%)
0.4%  (-0.2%)
15  www.polonia.net
0.3%   
0.6%   
0.3%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.3%   
96.9%  (-0.1%)
98.2%   
2  odrzucenie cookies
1.7%   
3.1%  (+0.1%)
1.8%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl