Szanowni Państwo!

W ostatnim biuletynie pisałam o tym, jak bardzo internauci lubią Google'a. Jak donoszą międzynarodowe firmy takie jak OneStat, comScore Networks czy eMarketer, Google jest niekwestionowanym liderem światowego rynku i wydaje się, że żaden konkurent nie ma szans zagrozić jej pozycji. Jest jednak ktoś, kto nie tylko rzucił tej wyszukiwarce rękawicę, lecz także bez cienia wątpliwości przepowiada jej klęskę...

W szranki z Google'm mogą ośmielić się stawać jedynie inni giganci świata technologii informatycznych - tacy jak korporacja Billa Gatesa. Microsoft już od dawna zapowiadał rywalizację z kalifornijską wyszukiwarką, a od początku lipca zaczął realizować swoje groźby. Pod adresem search.msn.com internauci mogą korzystać z nowej wersji wyszukiwarki MSN, będącej wynikiem zakończenia pierwszego etapu prac nad całkowitą zmianą mechanizmu wyszukiwawczego.

Wprowadzone dotychczas udoskonalenia, które wymienia Microsoft, to m.in. czytelniejsza lista trafień, wyszukiwanie w obrębie specjalistycznych zasobów MSN (np. aktualności, encyklopedia). Ważną innowacją było również wyodrębnienie z całego portalu msn.com osobnej strony wyszukiwarki, o ascetycznym wyglądzie, jak nietrudno zauważyć, na wzór Google'a. Ten krok nie dziwi - prostota strony google.com wymieniana była zawsze wśród cech, które przyciągają internautów do wyszukiwarki.

Google chwalona jest zresztą za wiele swoich zalet, a przede wszystkim - za doskonałą precyzję wyszukiwania. Czy MSN ma szanse w tym pojedynku? "Orężem", które znacząco może je zwiększyć, jest pasek narzędziowy MSN. Jeżeli Microsoft zdecyduje się dołączać standardowo toolbar do swojej przeglądarki Internet Explorer, internautom będzie bardzo łatwo korzystać z MSN - okienko wyszukiwania będzie znajdywać się zawsze w pasku przeglądarki, nie będzie konieczne otwieranie strony wyszukiwarki. Co prawda, można pobrać również toolbar Google'a czy też innych wyszukiwarek, jednak część internautów w ogóle nie wie o takiej możliwości, część pracująca w wiecznym pośpiechu będzie wolała skorzystać z rozwiązania, które jest "pod rękę"...

To nie byłaby pierwsza sytuacja, kiedy Microsoft wykorzystuje popularność jednego ze swoich produktów, aby wypromować inny. Internet Explorer w dużej mierze zawdzięcza wysoki poziom wykorzystania temu, że jest preinstalowany w systemie Windows. Wyszukiwarka MSN już do tej pory była częściowo zintegrowana z MSIE: kiedy przeglądarka nie potrafi wyświetlić wpisanego w jej okno adresu (np. wpisujemy błędny adres), otwiera stronę MSN.

O zapowiadającym się starciu obydwu tytanów możemy poczytać m.in. w magazynie PC World Komputer, WebInside, portalu Gazeta.pl, serwisie InternetStandard.

A jak wygląda sytuacja w naszym kraju? PC World Komputer przeprowadził niedawno sondę, pytając internautów, która z tych dwóch wyszukiwarek jest lepsza. Przewaga Google'a okazała się druzgocąca - opowiedziało się za nią ponad 98 proc. respondentów! Komentarze internautów biorących udział w sondzie również dobitnie świadczą o tym, że w Polsce wyszukiwarka Microsoftu, delikatnie rzecz ujmując, nie cieszy się uznaniem...

Potwierdzają to statystyki. Udział Google'a w liczbie wizyt na polskich witrynach przekracza 51 proc. Udział MSN - oscyluje pomiędzy jeden a dwa proc.; prawdopodobnie na ten wynik wpływa również wspomniane wyżej kierowanie użytkowników Internet Explorera na stronę MSN w przypadku, kiedy przeglądarka nie rozpoznaje podanego jej adresu. Natomiast możemy przypuszczać, że lubimy Google'a również przez wzgląd na polską wersję serwisu wyszukiwawczego, której w przypadku wyszukiwarki Microsoftu brak.

Wydaje się zatem, że pozycja Google'a w polskiej sieci jest niezagrożona - przynajmniej przez żadnego z jej zagranicznych konkurentów. Być może ma szansę rywalizować z nią któraś z naszych rodzimych wyszukiwarek? Będziemy się nad tym zastanawiać w którymś z najbliższych newsletterów.

A czy jest możliwe, że w rzeczywistości zagrożeniem dla Google'a są nie przeciwnicy z zewnątrz, lecz wewnętrzna słabość?... Również taki temat obiecuję poruszyć w biuletynach w najbliższym czasie.

Z wakacyjnymi pozdrowieniami,
Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (13.VII.2004 - 19.VII.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
51.2%  (+0.6%)
59.8%  (+0.5%)
53.2%  (+0.6%)
2  Windows 98
30.2%  (-0.4%)
13.8%   
26.4%  (-0.3%)
3  Windows 2000
9.6%  (-0.2%)
17.0%  (-0.5%)
11.3%  (-0.3%)
4  Windows ME
5.3%   
4.4%   
5.0%   
5  Windows NT
1.4%   
2.2%  (+0.1%)
1.6%   
6  Windows 95
1.3%   
0.6%   
1.1%   
7  Linux
0.8%   
0.7%   
0.8%   
8  MacOS X
0.2%   
1.0%   
0.4%   
9  MacOS
0.1%   
0.4%   
0.2%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 220 519  1 340 486  6 919 027 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
74.6%  (+0.4%)
79.6%  (+0.7%)
75.7%  (+0.4%)
2  MSIE 5.x
16.9%  (-0.5%)
11.5%  (-1.0%)
15.8%  (-0.5%)
3  Opera 7.x
3.8%   
1.8%  (+0.1%)
3.3%   
4  Mozilla 1.x
1.8%   
1.5%   
1.8%   
5  Firefox 0.x
1.3%  (+0.1%)
2.4%  (+0.2%)
1.5%  (+0.1%)
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.3%   
0.6%   
7  MSIE 4.x
0.5%   
0.2%   
0.4%   
8  Mac MSIE 5.x
0.2%   
0.9%   
0.3%   
9  Netscape 4.x
0.2%   
0.2%   
0.2%   
10  Opera 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
11  Safari 0.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
12  Netscape 6.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 245 162  1 344 560  6 949 289 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
61.7%  (-0.2%)
63.6%  (-0.1%)
62.1%  (-0.2%)
2  800x600
30.4%  (-0.4%)
24.8%  (-0.1%)
29.2%  (-0.3%)
3  1280x1024
6.8%  (+0.6%)
10.0%  (+0.2%)
7.5%  (+0.5%)
4  640x480
0.7%   
0.6%   
0.7%   
5  1600x1200
0.3%   
1.0%   
0.5%   
  próba: internautów  5 185 503  1 325 015  6 865 419 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
66.9%   
67.8%  (-0.2%)
67.0%   
2  16 bitów
26.0%  (-0.1%)
24.9%  (+0.1%)
25.8%  (-0.1%)
3  24 bity
5.8%  (+0.1%)
6.2%  (+0.1%)
5.9%  (+0.1%)
4  8 bitów
1.1%   
1.0%   
1.1%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  5 186 779  1 324 793  6 866 471 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.7%  (+0.1%)
2  śląskie
13.5%  (-0.1%)
3  dolnośląskie
10.7%  (-0.2%)
4  wielkopolskie
9.7%  (+0.2%)
5  małopolskie
9.0%  (+0.1%)
6  pomorskie
6.5%   
7  łódzkie
4.9%   
8  kujawsko-pomorskie
4.4%   
9  lubelskie
4.3%   
10  zachodniopomorskie
3.7%   
11  warmińsko-mazurskie
3.7%   
12  podkarpackie
3.6%   
13  lubuskie
2.6%   
14  podlaskie
2.0%   
15  opolskie
1.4%   
16  świętokrzyskie
1.3%   
  próba: internautów  2 367 021 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
22.1%  (-0.2%)
2  Niemcy
15.8%  (+0.1%)
3  Wielka Brytania
10.7%  (+0.4%)
4  Kanada
4.5%  (-0.2%)
5  Francja
4.2%   
6  Holandia
4.2%  (-0.3%)
7  Włochy
3.5%  (+0.1%)
8  Hiszpania
2.7%  (-0.1%)
9  Austria
2.7%  (+0.1%)
10  Szwecja
2.3%   
11  Belgia
2.2%  (-0.2%)
12  Czechy
1.6%  (+0.1%)
13  Brazylia
1.6%  (+0.1%)
14  Australia
1.3%  (+0.1%)
15  Meksyk
1.3%  (+0.1%)
  próba: internautów  1 346 208 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
50.7%  (-0.2%)
57.9%  (-1.1%)
51.2%  (-0.4%)
2  wp.pl
21.6%  (+0.8%)
13.2%  (+0.3%)
20.7%  (+0.6%)
3  onet.pl
20.4%  (-0.6%)
16.0%  (+0.5%)
19.7%  (-0.5%)
4  msn.com
1.4%  (+0.3%)
2.2%  (-0.2%)
1.6%  (+0.3%)
5  szukacz.pl
1.5%  (-0.2%)
0.7%  (+0.1%)
1.5%  (-0.1%)
6  yahoo.com
0.6%   
4.0%  (+0.5%)
1.3%  (+0.1%)
7  interia.pl
1.2%   
1.2%  (-0.2%)
1.2%   
8  netsprint.pl
1.0%  (-0.3%)
0.7%  (-0.2%)
1.0%  (-0.3%)
9  o2.pl
0.6%   
0.5%  (+0.1%)
0.6%   
10  altavista.com
0.3%   
1.4%   
0.5%   
11  gery.pl
0.2%   
0.2%  (-0.1%)
0.2%   
12  gooru.pl
0.2%   
0.0%  (-0.1%)
0.2%   
13  hoga.pl
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
14  aol.com
0.0%   
0.6%  (+0.2%)
0.1%  (+0.1%)
15  polska.pl
0.0%   
0.6%  (+0.1%)
0.1%   
16  emulti.pl
0.1%   
0.1%  (-0.1%)
0.1%   
17  szukaj.pl
0.1%   
0.1%  (+0.1%)
0.1%   
18  panoramafirm.com.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
51.5%  (-0.2%)
59.7%  (-1.0%)
52.1%  (-0.4%)
2  NetSprint
23.4%  (+0.6%)
14.7%  (+0.2%)
22.4%  (+0.5%)
3  Inktomi
20.5%  (-0.6%)
16.3%  (+0.5%)
19.9%  (-0.5%)
4  Szukacz
1.7%  (-0.1%)
0.9%  (+0.1%)
1.7%  (-0.1%)
5  MSN
1.5%  (+0.3%)
2.3%  (-0.2%)
1.6%  (+0.3%)
6  Yahoo
0.6%   
4.1%  (+0.6%)
1.3%  (+0.1%)
7  Altavista
0.7%   
1.6%   
0.8%   
8  Gooru
0.2%   
0.1%  (-0.1%)
0.2%   
9  Fast
0.0%   
0.3%  (-0.1%)
0.1%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
47.5%  (+0.2%)
49.1%  (+1.1%)
47.3%  (+0.4%)
2  katalog.wp.pl
24.1%  (-0.5%)
20.1%  (+0.8%)
24.0%  (-0.3%)
3  interia.pl
7.3%  (-0.3%)
6.1%  (-0.6%)
7.3%  (-0.4%)
4  gazeta.pl
4.8%  (+0.1%)
9.1%  (-0.6%)
5.0%  (+0.1%)
5  directory.google.com
2.9%   
4.0%  (+0.3%)
3.1%   
6  katalog.hoga.pl
2.3%  (-0.1%)
1.6%  (+0.1%)
2.2%  (-0.2%)
7  katalog.republika.pl
2.0%  (+0.4%)
1.2%  (+0.4%)
2.0%  (+0.4%)
8  start24.pl
2.0%  (+0.1%)
1.9%   
1.9%   
9  dmoz.org
1.3%  (-0.1%)
0.8%  (-0.5%)
1.4%  (-0.1%)
10  gooru.pl
1.3%  (+0.1%)
0.5%  (-0.5%)
1.2%  (+0.1%)
11  panoramafirm.com.pl
1.1%  (-0.1%)
0.4%  (-0.5%)
1.0%  (-0.1%)
12  katalog.gery.pl
0.7%  (-0.1%)
0.6%  (+0.1%)
0.7%  (-0.1%)
13  polska.pl
0.5%   
1.8%  (+0.7%)
0.6%  (+0.1%)
14  dodaj.pl
0.6%  (+0.1%)
0.6%  (-0.2%)
0.6%  (+0.1%)
15  katalog.wow.pl
0.4%  (-0.1%)
0.4%  (-0.4%)
0.3%  (-0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.4%   
97.0%   
98.3%   
2  odrzucenie cookies
1.6%   
3.0%   
1.7%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl