Szanowni Państwo!

Komercjalizacja polskiej sieci została uznana za jeden z ważniejszych trendów internetowych ubiegłego roku. Równocześnie prognozowano, że proces ten będzie nadal postępował, że coraz częściej będziemy spotykać się z ofertą odpłatnych treści i usług w sieci. Tymczasem od kilku miesięcy serwisy udostępniające darmowe konta pocztowe prześcigają się w oferowaniu użytkownikom atrakcyjnych bonusów, takich jak zwiększona objętość skrzynek i pojedynczych wiadomości czy też wprowadzanie nowych funkcji. Czym spowodowana jest ta walka o względy użytkowników poczty internetowej?

"Spiritus movens" rywalizacji serwisów pocztowych mającej obecnie miejsce na całym świecie jest... ulubiona wyszukiwarka internautów Google. Wprowadzenie przez Google'a usługi Gmail - darmowej poczty elektronicznej o olbrzymiej pojemności kont 1 GB wzbudziło poruszenie w internetowym świecie. Początkowo oceniano to powszechnie jako chwyt marketingowy, argumentując że użytkownicy sieci naprawdę nie potrzebują tak dużej powierzchni i nie będą jej wykorzystywać. Wysuwano także zastrzeżenia co do przestrzegania zasad ochrony prywatności osób korzystających z usługi. Co więcej, wiadomość o Gmail pojawiła się w sieci 1 kwietnia, zatem niektórzy odebrali ją jako to żart primaaprilisowy. Jednak dystans, z jaką świat Internetu podchodził do nowinki, szybko okazał się pozorny. Wprowadzenie przez Google'a nowej usługi wywołało efekt domino...

Pierwszy zareagował serwis Spymac (adresowany do fanów technologii Apple), udostępniając zarejestrowanym użytkownikom konta o pojemności równej skrzynkom Gmail. Kolejnymi portalami decydującymi się na poszerzenie zakresu usług pocztowych były Lycos, Yahoo!, należący do Microsoftu serwis Hotmail... Wyzwanie podejmowały kolejne serwisy, przyznając, że większość użytkowników zapewne nie wykorzysta powiększonej objętości kont, ale wobec zainteresowania, jakie wywołało wprowadzanie dużych skrzynek, nie można zostać w tyle za konkurencją...

Jak wygląda sytuacja w naszym kraju? W momencie przedstawienia nowej usługi Google'a przewidywano, że nie wywrze to większego wpływu na polski rynek internetowy. Jednak u progu wakacji "emailowy wyścig zbrojeń" jak zaczęły określać to media, ogarnął również polską sieć. Rozpoczął go na naszym gruncie portal 02.pl deklaracją zwiększenia objętości swoich kont pocztowych w jesieni. Jednak w rzeczywistości pierwsza zdecydowała się na taki krok w pierwszym tygodniu lipca Interia. Wobec tego faktu 02.pl zmieniło plany i zaprezentowało swoją nową ofertę natychmiast po niej. Równocześnie podobne zmiany w swoich systemach pocztowych zapowiedziały Wirtualna Polska oraz Gazeta.pl.

Media komentując "wojnę emailową" wyjaśniają, że serwisy zabiegają o zainteresowanie internautów, aby być jak najbardziej atrakcyjnymi dla reklamodawców. Nie da się jednak ukryć, że ta rywalizacja przyniosła naprawdę wiele korzyści dla "szarych" użytkowników sieci. Serwisy pocztowe bowiem nie tylko zwiększają pojemność skrzynek, lecz również dopuszczalną objętość przesyłanych załączników, a także wzbogacają swoje usługi o dodatkowe funkcje - w polskiej sieci np. Interia dodała do bezpłatnej oferty edytor wiadomości HTML oraz możliwość powiadamiania SMS'em o nadchodzącej poczcie, a Onet obiecał rozbudowę interfejsu poczty.

Internauci mają zatem za co lubić Google, która zapoczątkowała całą "wojnę emailową", podobnie jak piękna Helena była przyczyną wojny trojańskiej. O ile jednak Helena stała się przyczyną zguby swojego otoczenia, a nawet całego kraju, o tyle posunięcie Google'a przyniosło użytkownikom sieci same korzyści. Nasi rodzimi internauci lubią wyszukiwarkę coraz bardziej. Jej udział w liczbie wizyt na polskich witrynach wzrasta z tygodnia na tydzień - w chwili obecnej równy jest 51,6 proc.

Okazuje się, że "wojna przeglądarek", której poświęcone były dwa ostatnie newslettery, to nie jedyna rozgrywka, której przebieg możemy śledzić podczas zdawałoby się spokojnych wakacyjnych miesięcy. Tegoroczne lato jest nadzwyczaj chłodne i deszczowe, jednak w wirtualnym świecie jesteśmy bez przerwy świadkami "gorących" wydarzeń ;-)

Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (6.VII.2004 - 12.VII.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
50.5%  (+0.7%)
59.4%  (-0.3%)
52.6%  (+0.6%)
2  Windows 98
30.5%  (-0.3%)
13.8%  (-0.2%)
26.6%  (-0.4%)
3  Windows 2000
9.8%  (-0.1%)
17.5%  (+0.7%)
11.6%   
4  Windows ME
5.3%  (-0.1%)
4.5%  (-0.1%)
5.1%  (-0.1%)
5  Windows NT
1.4%  (-0.1%)
2.1%   
1.6%  (-0.1%)
6  Windows 95
1.3%   
0.6%   
1.1%   
7  Linux
0.8%   
0.7%   
0.8%   
8  MacOS X
0.2%   
1.0%   
0.4%   
9  MacOS
0.1%   
0.3%   
0.2%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 280 015  1 361 717  6 997 889 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
74.2%  (+0.5%)
78.9%  (-0.4%)
75.3%  (+0.4%)
2  MSIE 5.x
17.4%  (-0.5%)
12.5%  (+0.3%)
16.3%  (-0.5%)
3  Opera 7.x
3.7%  (+0.1%)
1.7%   
3.3%   
4  Mozilla 1.x
1.8%   
1.5%   
1.7%   
5  Firefox 0.x
1.2%  (+0.1%)
2.3%  (+0.1%)
1.4%  (+0.1%)
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.3%   
0.6%   
7  MSIE 4.x
0.5%   
0.2%   
0.5%   
8  Mac MSIE 5.x
0.2%   
0.9%   
0.3%   
9  Netscape 4.x
0.2%   
0.2%   
0.2%   
10  Opera 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
11  Safari 0.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
12  Netscape 6.x
0.0%   
0.1%   
0.1%   
  próba: internautów  5 304 706  1 365 787  7 028 087 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
61.9%  (-0.3%)
63.7%  (+0.2%)
62.3%  (-0.1%)
2  800x600
30.8%  (-0.3%)
24.9%   
29.5%  (-0.3%)
3  1280x1024
6.3%  (+0.6%)
9.8%  (-0.2%)
7.0%  (+0.4%)
4  640x480
0.7%   
0.6%   
0.7%   
5  1600x1200
0.3%   
1.0%   
0.5%   
  próba: internautów  5 242 973  1 345 721  6 941 293 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
66.9%  (+0.4%)
68.0%   
67.1%  (+0.3%)
2  16 bitów
26.1%  (-0.2%)
24.8%  (+0.1%)
25.9%  (-0.2%)
3  24 bity
5.7%  (-0.1%)
6.1%   
5.8%  (-0.1%)
4  8 bitów
1.1%   
1.0%  (-0.1%)
1.1%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  5 244 178  1 345 386  6 942 169 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.5%  (-0.3%)
2  śląskie
13.6%   
3  dolnośląskie
10.9%  (+0.2%)
4  wielkopolskie
9.5%   
5  małopolskie
8.9%  (-0.1%)
6  pomorskie
6.5%  (+0.1%)
7  łódzkie
4.9%  (-0.1%)
8  kujawsko-pomorskie
4.4%   
9  lubelskie
4.3%   
10  zachodniopomorskie
3.7%   
11  warmińsko-mazurskie
3.7%  (+0.1%)
12  podkarpackie
3.6%   
13  lubuskie
2.6%  (+0.1%)
14  podlaskie
2.0%   
15  opolskie
1.5%   
16  świętokrzyskie
1.3%   
  próba: internautów  2 446 422 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
22.3%  (+1.2%)
2  Niemcy
15.7%  (-0.2%)
3  Wielka Brytania
10.3%  (+0.1%)
4  Kanada
4.7%  (+0.3%)
5  Holandia
4.6%  (-0.3%)
6  Francja
4.3%  (-0.1%)
7  Włochy
3.3%   
8  Hiszpania
2.8%   
9  Austria
2.5%  (-0.2%)
10  Szwecja
2.4%   
11  Belgia
2.3%  (-0.2%)
12  Brazylia
1.6%  (-0.1%)
13  Czechy
1.5%  (+0.1%)
14  Szwajcaria
1.3%   
15  Australia
1.3%   
  próba: internautów  1 367 277 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
50.9%  (+1.0%)
58.9%  (+0.4%)
51.6%  (+1.0%)
2  onet.pl
21.0%  (-0.4%)
15.5%  (-1.8%)
20.2%  (-0.6%)
3  wp.pl
20.8%  (-0.6%)
12.9%  (+1.1%)
20.0%  (-0.4%)
4  szukacz.pl
1.7%  (+0.2%)
0.6%  (+0.1%)
1.6%  (+0.2%)
5  msn.com
1.1%  (-0.3%)
2.4%  (-0.3%)
1.3%  (-0.4%)
6  netsprint.pl
1.3%   
0.8%  (+0.3%)
1.2%  (+0.1%)
7  interia.pl
1.2%   
1.4%   
1.2%   
8  yahoo.com
0.6%  (+0.1%)
3.5%  (+0.1%)
1.1%  (+0.1%)
9  o2.pl
0.6%   
0.4%  (-0.1%)
0.6%   
10  altavista.com
0.3%   
1.4%   
0.5%   
11  gery.pl
0.1%  (-0.1%)
0.2%   
0.1%  (-0.1%)
12  gooru.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%  (-0.1%)
13  emulti.pl
0.1%   
0.1%  (+0.1%)
0.1%   
14  alltheweb.com
0.1%   
0.1%   
0.1%   
15  panoramafirm.com.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
16  hoga.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
17  gazeta.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
18  polska.pl
0.0%   
0.5%  (+0.1%)
0.0%   
19  szukaj.pl
0.0%   
0.1%  (-0.1%)
0.0%   
20  aol.com
0.0%   
0.4%  (-0.1%)
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
51.7%  (+1.0%)
60.6%  (+0.4%)
52.5%  (+1.1%)
2  NetSprint
22.8%  (-0.5%)
14.5%  (+1.2%)
21.9%  (-0.3%)
3  Inktomi
21.1%  (-0.4%)
15.9%  (-1.8%)
20.4%  (-0.7%)
4  Szukacz
1.8%  (+0.1%)
0.8%  (+0.2%)
1.8%  (+0.2%)
5  MSN
1.1%  (-0.3%)
2.5%  (-0.3%)
1.3%  (-0.4%)
6  Yahoo
0.6%  (+0.1%)
3.5%  (+0.1%)
1.1%  (+0.1%)
7  Altavista
0.6%  (-0.1%)
1.6%  (+0.1%)
0.8%   
8  Gooru
0.2%   
0.1%   
0.2%   
9  Fast
0.1%   
0.4%  (+0.1%)
0.1%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
47.3%  (-0.3%)
48.0%   
47.0%  (-0.3%)
2  katalog.wp.pl
24.7%  (+0.5%)
19.3%  (-0.6%)
24.3%  (+0.4%)
3  interia.pl
7.6%  (-0.6%)
6.7%  (+0.3%)
7.6%  (-0.5%)
4  gazeta.pl
4.7%  (+0.1%)
9.7%  (+0.6%)
4.9%  (+0.1%)
5  directory.google.com
2.9%  (+0.1%)
3.8%  (-0.1%)
3.1%  (+0.1%)
6  katalog.hoga.pl
2.4%  (+0.3%)
1.5%  (+0.2%)
2.4%  (+0.3%)
7  start24.pl
1.9%  (-0.2%)
1.8%   
1.9%  (-0.2%)
8  katalog.republika.pl
1.7%  (-0.3%)
0.8%  (-0.2%)
1.7%  (-0.3%)
9  dmoz.org
1.4%  (+0.3%)
1.3%  (-0.1%)
1.5%  (+0.3%)
10  panoramafirm.com.pl
1.1%  (-0.2%)
0.8%  (-0.3%)
1.1%  (-0.2%)
11  gooru.pl
1.1%  (+0.1%)
1.0%  (+0.4%)
1.1%  (+0.1%)
12  katalog.gery.pl
0.8%  (+0.2%)
0.5%  (-0.2%)
0.8%  (+0.2%)
13  katalog.wow.pl
0.4%   
0.7%  (+0.2%)
0.5%   
14  dodaj.pl
0.5%   
0.8%  (+0.3%)
0.5%   
15  polska.pl
0.5%   
1.1%  (-0.3%)
0.5%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.4%   
97.0%   
98.3%  (-0.1%)
2  odrzucenie cookies
1.6%   
3.0%   
1.7%  (+0.1%)
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl