Witam Państwa serdecznie!

Ponieważ długo oczekiwana, słoneczna i ciepła wiosna wreszcie nadeszła ;-) dziś proponuję Państwu chwilę "oddechu" od technicznych danych, które omawiamy co tydzień. W zamian za to zapraszam do lektury dwóch analiz, które niedawno pojawiły się w serwisie Ranking.pl. Opracowania dotyczą jednych z bardziej kontrowersyjnych świąt w polskiej kulturze: pierwszego postrzeganego przez część społeczeństwa jako "komunistyczne", drugiego jako "amerykańskie". Mowa oczywiście o Dniu Kobiet i walentynkach.

Lektura obydwu tekstów może być tym bardziej interesująca, że w każdym przypadku wyniki zostały zebrane z wykorzystaniem zupełnie innej metodologii. Podstawą informacji o Dniu Kobiet jest analiza danych zgromadzonych w badaniu realizowanym za pomocą ankiety internetowej; podstawą opracowania dotyczącego walentynek - analiza ruchu na stronach WWW.

Dla młodych internautów czasy PRL-u to historia - podobnie jak II wojna światowa czy bitwa pod Grunwaldem. Tak właśnie można pomyśleć, zapoznając się z opiniami użytkowników sieci wypełniających ankietę, z których prawie 80 proc. to osoby poniżej 25 roku życia. Okazuje się, że Dzień Kobiet kojarzy z PRL-em tylko 11 proc. ankietowanych, a z goździkami, niegdysiejszym symbolem 8 marca - 17 proc. Dziś nasze skojarzenia z tym dniem to otrzymywanie i wręczanie kwiatów (tak odpowiedziało 65 proc. internautów biorących udział w badaniu) oraz po prostu - święto kobiet, szczególny dzień w roku im dedykowany (55 proc.).

Trudno uwierzyć, że po '89 roku rozważano zaprzestanie obchodzenia Dnia Kobiet w ogóle! Wygląda na to, że na początku XXI wieku święto to przez młodych internautów jest postrzegane bez balastu komunistycznych konotacji. Co więcej, jest to święto, które lubimy - tak twierdzi 70 proc. respondentów. Aż 76 proc. deklaruje, że obchodzi to święto, 85 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że Dzień Kobiet to miły zwyczaj, kiedy można w sposób szczególny okazać szacunek przedstawicielkom płci pięknej.

Uznajemy dzień Kobiet za święto warte obchodzenia - a co nasi respondenci twierdzą o okazywaniu paniom szacunku na co dzień? Czy zwyczaje takie jak przepuszczanie kobiet w drzwiach, całowanie ich w rękę na powitanie czy też podawanie im płaszcza uważamy za warte przestrzegania? Te oraz wiele ciekawych informacji znajdą Państwo w obszerniejszej analizie oraz w specjalnie opracowanym case study.

Druga analiza, której lekturę chciałabym Państwu zaproponować, dotyczy innego święta, o którym również można by długo dyskutować - walentynek. W tym przypadku przeanalizowaliśmy ruch na kilku grupach serwisów o różnej tematyce, aby odpowiedzieć na pytanie - w jaki sposób to święto wpływa na statystyki Internetu?


Natężenie ruchu mierzone liczbą odsłon na serwisach z kartkami elektronicznymi w okresie 1 - 16 lutego 2004 (jako 100% przyjęto wartość z 16 lutego)

Okazuje się, że bardzo chętnie wysyłamy z tej okazji elektroniczne pocztówki (ruch na stronach z e-kartkami w przeddzień walentynek był sześciokrotnie wyższy w porównaniu z przeciętnym dniem roboczym, w sam dzień zakochanych - siedmiokrotnie wyższy). Jednak wiele typów witryn internetowych potencjalnie interesujących dla zakochanych lub poszukujących miłości - jak np. czaty czy serwisy "randkowe" - nie cieszyło się w okolicach święta większym niż zazwyczaj zainteresowaniem użytkowników.

Jeden z wniosków, jaki można wyciągnąć z tych danych, brzmi, że dzień św. Walentego pozornie tylko zadomowił się w polskiej kulturze. Co roku przed walentynkami podnoszą się głosy mówiące, że bezkrytycznie przejmujemy obce obyczaje - tymczasem wynik badania może świadczyć, że pomimo "wszechobecności" tego dnia w naszej rzeczywistości, nie jest on dla nas świętem angażującym i ważnym, tak jak inne, tradycyjne polskie święta. Walentynki są dla nas właśnie jak wysłanie kartki elektronicznej: łatwe, atrakcyjne i niezobowiązujące.

Z przeanalizowanych danych można również wyciągnąć zupełnie inne konkluzje - że informacji związanych ze świętem zakochanych takich jak np. przepisy kulinarne na romantyczną kolację w walentynkowy wieczór szukamy poza Internetem... albo nie szukamy ich w ogóle, bo wolimy z tej okazji zaprosić swoją "drugą połówkę" do eleganckiej restauracji. Być może Czytelnicy zinterpretują dane w jeszcze inny sposób. Na pewno są to informacje bardzo interesujące - zapraszam serdecznie do lektury!

Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (9.III.2004 - 15.III.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
42.7%  (+0.4%)
53.8%  (+0.3%)
44.7%  (+0.4%)
2  Windows 98
35.3%  (-0.3%)
16.8%   
32.0%  (-0.3%)
3  Windows 2000
10.7%   
18.0%  (-0.1%)
12.0%   
4  Windows ME
6.2%  (-0.1%)
5.4%  (-0.1%)
6.0%  (-0.1%)
5  Windows NT
1.9%   
2.8%  (-0.1%)
2.1%   
6  Windows 95
1.8%   
0.8%   
1.6%   
7  Linux
1.0%   
0.7%   
1.0%   
8  MacOS X
0.2%   
1.1%   
0.4%   
9  MacOS
0.2%   
0.5%   
0.2%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 931 060  1 090 213  7 309 389 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
67.6%  (+0.4%)
76.9%  (+0.2%)
69.2%  (+0.4%)
2  MSIE 5.x
25.3%  (-0.4%)
15.8%  (-0.1%)
23.6%  (-0.4%)
3  Opera 7.x
2.5%  (+0.1%)
1.3%   
2.3%   
4  Mozilla 1.x
1.5%   
1.2%   
1.4%   
5  MSIE 4.x
1.2%   
0.3%   
1.1%   
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.3%  (-0.1%)
0.6%   
7  Firefox 0.x
0.5%   
0.9%   
0.6%   
8  Mac MSIE 5.x
0.2%   
1.1%   
0.4%   
9  Netscape 4.x
0.3%   
0.5%   
0.3%   
10  Opera 6.x
0.2%   
0.1%   
0.2%   
11  Safari 0.x
0.1%   
0.3%   
0.1%   
12  Netscape 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
13  MSIE 3.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
14  Galeon 1.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
15  Mozilla 0.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 956 242  1 092 961  7 338 206 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
58.7%  (+0.2%)
62.3%   
59.3%  (+0.2%)
2  800x600
35.6%  (-0.2%)
27.1%   
34.2%  (-0.2%)
3  1280x1024
4.5%   
8.9%   
5.2%   
4  640x480
0.9%   
0.7%   
0.9%   
5  1600x1200
0.3%   
0.9%   
0.4%   
  próba: internautów  5 875 530  1 074 436  7 234 880 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
61.4%  (+0.2%)
64.7%  (+0.1%)
61.9%  (+0.2%)
2  16 bitów
30.6%  (-0.2%)
27.0%   
30.0%  (-0.2%)
3  24 bity
6.3%   
6.9%  (-0.1%)
6.5%   
4  8 bitów
1.5%   
1.3%   
1.4%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  5 874 659  1 073 736  7 233 272 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.0%  (-1.2%)
2  śląskie
13.4%  (+0.4%)
3  małopolskie
10.5%  (+0.1%)
4  wielkopolskie
9.8%  (+0.3%)
5  dolnośląskie
9.5%  (+0.3%)
6  pomorskie
6.0%  (-0.7%)
7  łódzkie
5.5%  (+0.1%)
8  lubelskie
5.0%  (+0.2%)
9  kujawsko-pomorskie
4.7%  (+0.2%)
10  zachodniopomorskie
4.1%  (+0.1%)
11  podkarpackie
3.7%   
12  warmińsko-mazurskie
3.0%  (+0.1%)
13  lubuskie
2.1%  (+0.1%)
14  podlaskie
2.0%   
15  opolskie
1.5%   
16  świętokrzyskie
1.3%   
  próba: internautów  3 730 531 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
25.0%  (-0.9%)
2  Niemcy
16.4%  (-0.1%)
3  Wielka Brytania
8.8%  (-0.1%)
4  Kanada
5.5%  (-0.1%)
5  Francja
4.5%  (+0.2%)
6  Holandia
3.5%  (+0.1%)
7  Austria
3.1%  (-0.2%)
8  Włochy
3.0%  (+0.1%)
9  Hiszpania
2.7%   
10  Szwecja
2.6%   
11  Belgia
2.3%   
12  Czechy
1.6%   
13  Szwajcaria
1.3%   
14  Dania
1.3%   
15  Australia
1.2%  (+0.1%)
  próba: internautów  1 093 804 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
46.5%  (+3.6%)
57.0%  (+4.3%)
47.3%  (+3.6%)
2  onet.pl
30.8%  (+4.8%)
20.1%  (+1.9%)
29.6%  (+4.4%)
3  wp.pl
13.6%  (-8.8%)
5.6%  (-7.1%)
12.8%  (-8.4%)
4  msn.com
2.1%  (+0.5%)
3.7%   
2.3%  (+0.3%)
5  szukacz.pl
2.2%  (-0.2%)
1.0%  (-0.2%)
2.1%  (-0.4%)
6  interia.pl
1.7%  (+0.2%)
1.1%  (-0.4%)
1.6%  (+0.2%)
7  yahoo.com
0.5%   
6.4%  (+1.2%)
1.4%  (+0.2%)
8  netsprint.pl
0.8%  (-0.1%)
0.4%  (-0.1%)
0.7%  (-0.2%)
9  altavista.com
0.5%  (+0.2%)
1.8%  (+0.4%)
0.6%  (+0.2%)
10  o2.pl
0.5%   
0.5%  (+0.1%)
0.5%   
11  gooru.pl
0.2%   
0.2%   
0.3%  (+0.1%)
12  gery.pl
0.2%  (+0.1%)
0.2%   
0.2%   
13  emulti.pl
0.1%  (-0.1%)
0.0%  (-0.1%)
0.1%  (-0.1%)
14  aol.com
0.0%   
0.7%  (+0.1%)
0.1%   
15  alltheweb.com
0.1%   
0.3%  (+0.2%)
0.1%   
16  hoga.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   
17  panoramafirm.com.pl
0.1%   
0.1%  (+0.1%)
0.1%   
18  gazeta.pl
0.0%   
0.1%  (-0.1%)
0.0%   
19  polska.pl
0.0%   
0.3%   
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
47.2%  (+3.6%)
58.5%  (+3.9%)
48.1%  (+3.7%)
2  Inktomi
31.8%  (+4.9%)
20.6%  (+1.7%)
30.5%  (+4.5%)
3  NetSprint
15.1%  (-9.0%)
6.8%  (-7.0%)
14.2%  (-8.6%)
4  Szukacz
2.5%  (-0.1%)
1.2%  (-0.2%)
2.4%  (-0.3%)
5  MSN
2.1%  (+0.5%)
3.8%  (-0.1%)
2.3%  (+0.2%)
6  Yahoo
0.5%   
6.4%  (+1.1%)
1.4%  (+0.2%)
7  Altavista
0.5%  (+0.2%)
1.9%  (+0.3%)
0.6%  (+0.2%)
8  Gooru
0.2%  (+0.1%)
0.3%   
0.3%  (+0.1%)
9  Fast
0.1%   
0.5%  (+0.2%)
0.1%   
10  Yandex
0.0%   
0.1%   
0.0%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
44.8%  (+3.0%)
39.7%  (+3.5%)
44.4%  (+3.2%)
2  katalog.wp.pl
26.6%  (-2.2%)
19.1%  (-2.7%)
26.1%  (-2.3%)
3  interia.pl
7.7%  (-1.0%)
7.3%  (+0.3%)
7.7%  (-1.0%)
4  gazeta.pl
5.0%  (-0.3%)
11.5%  (+0.4%)
5.2%  (-0.2%)
5  directory.google.com
3.0%  (+0.4%)
6.9%  (-0.1%)
3.4%  (+0.5%)
6  start5.com
2.0%  (+0.2%)
2.5%  (+0.2%)
2.0%  (+0.3%)
7  katalog.republika.pl
2.0%   
1.2%  (+0.1%)
2.0%  (-0.3%)
8  dmoz.org
1.9%  (+0.1%)
2.7%   
1.9%   
9  katalog.hoga.pl
1.8%  (+0.1%)
1.0%  (-0.8%)
1.8%  (+0.1%)
10  panoramafirm.com.pl
0.9%  (-0.2%)
0.5%  (-0.1%)
0.9%  (-0.3%)
11  katalog.wow.pl
0.6%  (-0.2%)
0.7%  (-0.5%)
0.6%  (-0.2%)
12  www.polonia.net
0.4%   
1.2%  (-0.2%)
0.5%   
13  mocnyweb.pl
0.5%   
0.8%   
0.5%   
14  polska.pl
0.4%  (-0.1%)
2.1%   
0.5%  (-0.1%)
15  ksi.bajo.pl
0.4%  (+0.1%)
0.3%  (+0.2%)
0.4%  (+0.1%)

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.8%  (+0.1%)
97.3%   
98.7%   
2  odrzucenie cookies
1.2%  (-0.1%)
2.7%   
1.3%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl