Witam Państwa serdecznie!

W chwilach, kiedy pojawiają się nowości na rynku internetowym, kiedy mamy do czynienia z ważnymi wydarzeniami, ze zmianami na dużą skalę - zadajemy sobie pytanie, jak wpłynie to na statystyki, czekamy, co czas przyniesie. Dziś proponuję Państwu odpowiedź na kilka zadanych dawno temu pytań.

Prawie dwa lata temu, pierwszego kwietnia 2002 r. firma Hoga.pl SA zmieniła profil działalności, skupiając się na świadczeniu usług informatycznych w miejsce prowadzenia portalu internetowego. W ten sposób "portal z przyszłością" zakończył swoją karierę jako portal w klasycznym (informatycznym) znaczeniu tego terminu. Dziś przeciętny internauta raczej nie wymieni Hogi mówiąc o największych polskich portalach.

Zastanawialiśmy się wówczas, w jaki sposób zmiana ta wpłynie na wykorzystanie narzędzi wyszukiwawczych Hogi? Jak można było przypuszczać, ich udział w wizytach zmniejszał się. Udział wyszukiwarki Hogi, korzystającej z silników NetSprint i Google, to w dniu dzisiejszym 0,1 proc. W porównaniu z początkiem roku 2002 zmniejszył się on o cały procent. Udział katalogu, promowanego niegdyś pod błyskotliwym hasłem "prawdopodobnie najlepszy katalog stron WWW", wynosi obecnie 1,7 proc., podczas gdy dwa lata temu równy był prawie 5 proc.

Jednak aktualne wyniki świadczą o tym, że internauci wciąż używają mechanizmów wyszukiwawczych Hogi. Można przypuszczać, że nie wywołują adresu www.hoga.pl specjalnie w tym celu, lecz raczej korzystają z narzędzi wyszukiwawczych przy okazji odwiedzin serwisu, aby po zakończeniu składanej tam wizyty wyruszyć w dalszą wędrówkę po sieci.

We wrześniu 2002 zaczęliśmy wydzielać statystyki systemu MacOS X. W obszernym opracowaniu na temat tego systemu zastanawialiśmy się, jak szybko użytkownicy MacOS-a zdecydują się na korzystanie z wersji uniksowej. Dziś, półtora roku później, mamy dwukrotnie więcej użytkowników polskich witryn korzystających z edycji X niż z wcześniejszych wersji (odpowiednio 0,4 proc. i 0,2 proc. internautów odwiedzających polskie zasoby).

Jednak odsetek internautów ogółem, którzy wybrali "jabłuszkowy" system, nie zmienił się na przestrzeni ostatnich dwóch lat - cały czas oscyluje wokół 0,6 proc. Być może niewielki poziom wykorzystania wynika z trzech przekonań dotyczących produktów Apple zakorzenionych w świadomości polskich internautów: że komputery tej firmy są bardzo drogie, że są wykorzystywane głównie przez grafików oraz że wybór gier na nie przeznaczonych jest nikły.

W drugiej połowie roku 2002 pojawiły się w Internecie plotki dotyczące przeglądarki Internet Explorer 7.x. Niektóre pierwsze, nieoficjalne doniesienia znalazły już w jakiejś części potwierdzenie. Zapowiadana była m.in. ścisła integracja kolejnej wersji IE z nowym systemem operacyjnym Microsoftu. W połowie roku 2003 Internet obiegła wiadomość o tym, że wersja siódma będzie dostępna jedynie wraz z systemem Longhorn - użytkownicy dotychczasowych systemów Microsoftu, jak np. Windows 98, nie będę mogli pobrać IE 7.x.

Potwierdzono również oficjalnie plotkę o wyposażeniu IE w pop-up killera, czyli w możliwość blokowania okienek pop-up. Wiadomość ta wzbudziła zaniepokojenie w branży reklamowej. Decydujące znaczenie ma tutaj fakt, czy blokada pop-upów ustawiona będzie domyślnie, czy też użytkownicy nie życzący sobie wyskakujących okienek będą musieli uruchomić ją na własną rękę. Przewiduje się, że ten drugi przypadek nie będzie "groźny" dla pop-upowych reklam, ponieważ niewielu internautów skorzysta z możliwości blokady. Jednak pierwszy wymieniony przypadek, przy dominującym udziale IE w liczbie użytkowników sieci, praktycznie oznacza koniec pop-upów.

Tymczasem, jak doniósł niedawno m.in. PC World, funkcjonalność taka ma pojawić się już w ramach Service Pack 2 dla Windows XP.

Jak widać - odpowiedzi rodzą kolejne pytania. Czas przyniesie kolejne odpowiedzi...

Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl



Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (10.II.2004 - 16.II.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
41.4%  (+0.4%)
52.6%  (+0.2%)
43.4%  (+0.3%)
2  Windows 98
36.6%  (-0.3%)
17.5%  (+0.1%)
33.1%  (-0.1%)
3  Windows 2000
10.0%   
17.6%  (-0.2%)
11.5%  (-0.1%)
4  Windows ME
6.7%  (-0.1%)
5.8%  (+0.1%)
6.5%   
5  Windows NT
2.1%   
3.0%  (+0.1%)
2.3%   
6  Windows 95
1.9%   
0.9%   
1.7%   
7  Linux
0.9%   
0.7%   
0.9%   
8  MacOS X
0.2%   
1.2%  (-0.1%)
0.4%   
9  MacOS
0.2%   
0.5%   
0.2%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 632 617  1 102 897  6 967 738 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
66.4%  (+0.3%)
75.8%  (+0.2%)
68.0%  (+0.2%)
2  MSIE 5.x
26.8%  (-0.3%)
16.8%  (+0.2%)
25.0%  (-0.1%)
3  Opera 7.x
2.4%   
1.3%   
2.2%   
4  Mozilla 1.x
1.5%  (+0.1%)
1.5%  (+0.2%)
1.5%  (+0.1%)
5  MSIE 4.x
1.2%   
0.3%   
1.0%   
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.4%   
0.6%   
7  Mac MSIE 5.x
0.2%   
1.2%  (-0.1%)
0.4%   
8  Netscape 4.x
0.3%   
0.5%   
0.3%   
9  Firefox 0.x
0.3%   
0.5%  (-0.3%)
0.3%  (-0.1%)
10  Opera 6.x
0.2%   
0.1%   
0.2%   
11  Safari 0.x
0.1%   
0.3%   
0.1%   
12  MSIE 3.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
13  Netscape 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
14  Galeon 1.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
  próba: internautów  5 636 097  1 103 419  6 971 867 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
58.3%  (+0.1%)
62.0%  (+0.4%)
58.9%  (+0.1%)
2  800x600
36.0%  (-0.1%)
27.4%   
34.5%   
3  1280x1024
4.5%   
8.8%  (-0.3%)
5.2%  (-0.1%)
4  640x480
1.0%   
0.8%   
0.9%   
5  1600x1200
0.3%   
0.9%  (-0.1%)
0.4%   
  próba: internautów  5 559 948  1 083 901  6 872 763 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
61.1%  (+0.2%)
63.9%  (-0.1%)
61.5%  (+0.1%)
2  16 bitów
30.9%  (-0.2%)
27.7%  (+0.2%)
30.4%  (-0.1%)
3  24 bity
6.3%   
7.0%   
6.4%   
4  8 bitów
1.5%   
1.3%   
1.4%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  5 559 511  1 083 118  6 871 526 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.6%  (+0.8%)
2  śląskie
13.4%  (-0.1%)
3  małopolskie
10.4%  (-0.1%)
4  wielkopolskie
9.8%  (-0.5%)
5  dolnośląskie
8.8%  (-0.4%)
6  pomorskie
7.1%  (-0.1%)
7  łódzkie
5.1%  (+0.2%)
8  lubelskie
4.8%  (-0.1%)
9  kujawsko-pomorskie
4.6%   
10  zachodniopomorskie
3.8%  (+0.1%)
11  podkarpackie
3.7%  (-0.1%)
12  warmińsko-mazurskie
3.0%   
13  lubuskie
2.2%   
14  podlaskie
2.0%  (+0.1%)
15  opolskie
1.5%  (+0.1%)
16  świętokrzyskie
1.3%   
  próba: internautów  3 721 295 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
25.7%  (-2.0%)
2  Niemcy
16.3%  (+0.7%)
3  Wielka Brytania
8.5%  (+0.3%)
4  Kanada
5.6%  (-0.1%)
5  Francja
4.4%   
6  Holandia
3.6%   
7  Austria
3.6%  (+0.2%)
8  Włochy
3.0%  (+0.1%)
9  Szwecja
2.6%   
10  Hiszpania
2.5%  (+0.1%)
11  Belgia
2.3%   
12  Czechy
1.4%  (+0.1%)
13  Australia
1.3%  (+0.1%)
14  Szwajcaria
1.3%   
15  Dania
1.2%   
  próba: internautów  1 104 458 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
41.9%  (-0.1%)
51.4%  (-0.9%)
42.6%  (-0.3%)
2  onet.pl
27.3%  (+0.3%)
19.3%  (+0.7%)
26.4%  (+0.2%)
3  wp.pl
23.6%  (+0.3%)
13.4%  (+0.3%)
22.6%  (+0.4%)
4  msn.com
1.6%  (+0.2%)
3.8%  (-0.3%)
2.0%  (+0.2%)
5  szukacz.pl
1.8%  (-0.4%)
0.5%  (-0.3%)
1.7%  (-0.4%)
6  interia.pl
1.6%  (-0.1%)
1.3%   
1.5%  (-0.1%)
7  yahoo.com
0.3%   
5.5%  (+0.3%)
0.9%   
8  netsprint.pl
0.8%  (-0.1%)
0.9%  (+0.2%)
0.9%   
9  altavista.com
0.4%   
1.6%  (+0.1%)
0.5%   
10  emulti.pl
0.2%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.2%  (+0.1%)
11  gooru.pl
0.2%   
0.1%  (-0.1%)
0.2%   
12  hoga.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   
13  gery.pl
0.1%   
0.1%  (+0.1%)
0.1%   
14  aol.com
0.0%   
0.5%   
0.1%   
15  lycos.com
0.0%   
0.2%  (+0.1%)
0.1%   
16  panoramafirm.com.pl
0.0%   
0.0%   
0.1%   
17  alltheweb.com
0.0%  (-0.1%)
0.3%   
0.0%  (-0.1%)
18  gazeta.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
19  polska.pl
0.0%   
0.3%  (-0.1%)
0.0%   
20  netoskop.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
21  szukaj.pl
0.0%   
0.1%   
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
42.8%  (-0.1%)
53.0%  (-1.1%)
43.5%  (-0.3%)
2  Inktomi
28.2%  (+0.1%)
19.9%  (+0.6%)
27.2%  (+0.1%)
3  NetSprint
24.6%  (+0.3%)
14.5%  (+0.5%)
23.6%  (+0.4%)
4  MSN
1.7%  (+0.2%)
4.0%  (-0.3%)
2.1%  (+0.3%)
5  Szukacz
1.9%  (-0.4%)
0.6%  (-0.2%)
1.8%  (-0.4%)
6  Yahoo
0.3%   
5.6%  (+0.3%)
1.0%   
7  Altavista
0.4%   
1.7%  (+0.1%)
0.5%   
8  Gooru
0.2%   
0.1%  (-0.1%)
0.2%   
9  Fast
0.0%  (-0.1%)
0.6%  (+0.1%)
0.1%   
10  Yandex
0.0%   
0.1%   
0.0%   
11  Netoskop
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
38.8%  (+1.7%)
32.6%  (+0.8%)
38.2%  (+1.6%)
2  katalog.wp.pl
29.8%  (-1.0%)
22.8%  (-2.5%)
29.4%  (-0.9%)
3  interia.pl
9.1%  (-0.1%)
7.7%  (+0.8%)
9.1%  (-0.2%)
4  gazeta.pl
5.0%  (-0.2%)
10.4%  (-1.5%)
5.2%  (-0.2%)
5  directory.google.com
3.2%   
6.6%  (-0.2%)
3.5%  (-0.1%)
6  katalog.republika.pl
2.4%  (-0.1%)
2.2%  (-0.2%)
2.5%  (-0.1%)
7  start5.com
2.2%  (+0.1%)
2.5%  (+0.3%)
2.1%  (+0.1%)
8  dmoz.org
1.9%  (-0.2%)
1.7%  (-0.1%)
1.9%  (-0.2%)
9  katalog.hoga.pl
1.8%  (+0.1%)
1.7%  (+0.1%)
1.7%  (+0.1%)
10  panoramafirm.com.pl
1.1%  (-0.2%)
1.3%  (+0.2%)
1.1%  (-0.1%)
11  katalog.wow.pl
0.6%   
1.2%  (+0.1%)
0.7%   
12  yellowpages.pl
0.5%  (+0.1%)
1.5%  (+0.4%)
0.7%  (+0.3%)
13  katalog.gery.pl
0.7%  (+0.1%)
0.6%  (+0.2%)
0.6%  (+0.1%)
14  www.polonia.net
0.5%  (+0.1%)
1.5%  (+0.8%)
0.5%  (+0.2%)
15  mocnyweb.pl
0.5%   
1.1%  (+0.3%)
0.5%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.8%   
97.4%   
98.7%   
2  odrzucenie cookies
1.2%   
2.6%   
1.3%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl