Szanowni Państwo!

Najbliższa sobota 12 lipca to dla fanów Mozilli bardzo ważna data. W tym dniu swoje dyskusje o ulubionej przeglądarce będą oni toczyć zamiast w przestrzeni wirtualnej wyjątkowo w miejscu jak najbardziej rzeczywistym - w Chelsea London Pub w Poznaniu. Polska społeczność mozillowców, skupiona wokół serwisu mozillaPL.org, spotka się tutaj na swoim pierwszym zlocie.

O przeglądarkach takich jak Mozilla czy Opera można mówić jako o fenomenie Internetu. Z definicji narzędzia do przeglądania stron WWW, w rzeczywistości stanowią coś znacznie więcej. Liczna grupa internautów traktuje je jako swoje hobby i pasje, poświęca im wiele czasu i zaangażowania; poprzez grupy i listy dyskusyjne łączy się w wirtualne społeczności, tworząc, jak śmiało można to określić, subkulturę Internetu. Aktywnie działającemu zespołowi MozillaPL polscy internauci zawdzięczają m.in. możliwość pobrania spolszczonych i rozbudowanych nowych wydań przeglądarki zazwyczaj już w kilka dni po ich premierze.

Co przyciąga do Mozilli tak zaangażowanych użytkowników? Funkcjonalności przeglądarki można by długo opisywać. Znajdują się wśród nich liczne opcje znacząco ułatwiające życie użytkownikom Internetu. Przykładowo, przeglądarkę można obsługiwać (np. otworzyć nowe okno czy też wrócić na poprzednio oglądaną stronę) za pomocą... myszy. Korzystając z Mozilli, możemy powiększyć czcionkę dowolnej oglądanej strony - jednym skrótem klawiaturowym. Na oglądanej stronie możemy także bardzo łatwo odnaleźć zamieszczony tam odnośnik - wystarczy wpisać na klawiaturze fragment jego nazwy, a zostanie on podświetlony. Tej ostatniej możliwości nie oferuje poza Mozillą żadna inna przeglądarka.

Wszystkim Państwu, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej, polecam serwis Viva Mozilla!, przybliżający możliwości tej przeglądarki w sposób ciekawy i zrozumiały także dla internautów niezainteresowanych technicznymi detalami.

Wysoka jakość narzędzia, zaangażowanie jego twórców i użytkowników oraz fakt, że każdy może przyłączyć się do pracy nad projektem - oto co przede wszystkim tworzy "silną markę" Mozilli zdaniem Konrada Karpieszuka, redaktora serwisu Viva Mozilla! Mozilla, podobnie jak Opera, ma swoje forum, swoje grupy dyskusyjne, kanały IRC. Jak się na nie trafi, przeglądarka przestaje być zwykłym okienkiem z paskiem adresu u góry, jakim jest Internet Explorer - mówi Konrad Karpieszuk - Mozillę używają Ci sami ludzie, którzy ją tworzą, w każdej chwili można im zadać pytanie, podyskutować. To jest dokładnie ten sam fenomen, z jakim mamy do czynienia w przypadku Linuksa. Zwykli ludzie spędzają całe dnie na robieniu programu dla każdego, tu się naprawdę czuje, że należy się do jakiejś grupy.

A ilu internautów odwiedzających polskie serwisy przekonało się do Mozilli? Internet Explorer pozostawił innym przeglądarkom zaledwie cztery procent w rankingu. "Mozia", jak pieszczotliwie nazywają przeglądarkę jej sympatycy, zajmuje w tym jedną czwartą. Warto może przy tym zwrócić uwagę, że o ile inna przeglądarka oparta o silnik Gecko, Netscape, cieszy się znacznie większym zainteresowaniem wśród użytkowników łączących się z zagranicy niż z Polski, z Mozillą jest odwrotnie - wśród internautów z kraju jej odsetek jest odrobinkę wyższy niż wśród użytkowników zagranicznych.

Najnowsza wiadomość dotycząca Mozilli to pojawienie się jej wersji 1.4 pod koniec czerwca. Równocześnie od kolejnego wydania Mozilla będzie już zupełnie inna - dlaczego, wyjaśnia m.in. artykuł w serwisie LinuxNews.

A na koniec, niezależnie od tego, jakiej przeglądarki Państwo używają - zapraszam serdecznie, aby za jej pomocą zapoznali się Państwo z nową analizą dostępną w serwisie Ranking.pl. Opracowanie poświęcone jest internautom odwiedzającym serwisy filmowe. Dzięki danym pochodzącym z badania Prawdziwy Profil możemy dowiedzieć się m.in., czy informacji o filmie i kinie poszukują w Internecie nastolatki czy raczej osoby z wyższych grup wiekowych, czy uczniowie i studenci interesują się krótkimi formami filmowymi, czy wśród użytkowników serwisu Krystyny Jandy jest więcej kobiet czy mężczyzn? Tekst, który bardzo polecam, dostępny jest pod adresem: http://www.ranking.pl/rap.php?stat=filmy

Wszystkim Państwu życzę słonecznej pogody, a tym Czytelnikom, którzy w ramach wakacyjnego wypoczynku zamieniają surfowanie po cyberprzestrzeniach na prawdziwe żagle - pomyślnych wiatrów i niegłodnych komarów.

Monika Niemirowska
Global eMarketing SA
http://www.gem.pl




Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników. Dane zostały obliczone przez system GeMius: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (1.VII.2003 - 7.VII.2003).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows 98
45.0%  (+0.2%)
24.1%   
40.9%   
2  Windows XP
28.7%  (+0.2%)
41.2%  (+0.6%)
30.9%  (+0.3%)
3  Windows 2000
10.9%  (-0.2%)
17.8%  (-0.2%)
12.4%  (-0.1%)
4  Windows ME
8.9%  (-0.1%)
8.4%  (-0.2%)
8.8%   
5  Windows NT
2.5%  (-0.1%)
4.3%  (-0.2%)
3.0%  (-0.1%)
6  Windows 95
2.9%  (-0.1%)
1.6%  (-0.1%)
2.7%   
7  Linux
0.6%  (-0.1%)
0.6%   
0.6%   
8  MacOS X
0.2%   
1.0%   
0.3%   
9  MacOS
0.2%   
0.8%   
0.3%   
  próba: internautów  3 305 612  723 206  4 121 717 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
54.9%  (+0.1%)
65.6%  (+0.5%)
56.9%  (+0.3%)
2  MSIE 5.x
39.7%  (-0.1%)
28.7%  (-0.6%)
37.7%  (-0.2%)
3  MSIE 4.x
1.5%   
0.6%   
1.4%   
4  Opera 7.x
1.1%   
0.8%  (+0.1%)
1.1%  (+0.1%)
5  Mozilla 1.x
0.9%   
0.8%   
0.9%   
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.2%   
0.6%  (+0.1%)
7  Netscape 4.x
0.5%   
1.2%   
0.6%   
8  Opera 6.x
0.4%   
0.3%   
0.4%   
9  Phoenix 0.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
10  Netscape 6.x
0.1%   
0.2%   
0.1%   
11  MSIE 3.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
12  Safari 0.x
0.1%   
0.2%  (+0.1%)
0.1%   
  próba: internautów  3 307 240  723 513  4 123 689 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
54.5%  (+0.4%)
56.3%  (+0.5%)
54.7%  (+0.4%)
2  800x600
40.3%  (-0.4%)
34.1%  (-0.6%)
39.2%  (-0.5%)
3  1280x1024
3.7%   
7.2%  (+0.1%)
4.4%  (+0.1%)
4  640x480
1.2%   
1.4%   
1.2%   
5  1600x1200
0.3%   
0.9%   
0.4%   
6  Niestandardowe
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  3 276 042  716 379  4 084 557 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
54.2%  (+0.1%)
56.2%  (+0.6%)
54.3%  (+0.1%)
2  16 bitów
36.3%  (-0.1%)
33.5%  (-0.4%)
36.0%  (-0.1%)
3  24 bity
7.3%  (-0.1%)
8.3%  (-0.1%)
7.6%   
4  8 bitów
1.8%  (-0.1%)
1.9%   
1.8%  (-0.1%)
5  mono
0.3%  (+0.1%)
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  3 275 178  715 305  4 082 573 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
19.3%  (-0.2%)
2  śląskie
11.6%  (+0.2%)
3  dolnośląskie
10.9%   
4  wielkopolskie
9.6%  (+0.3%)
5  małopolskie
7.6%  (-0.1%)
6  pomorskie
7.0%  (-0.3%)
7  łódzkie
5.2%   
8  podkarpackie
4.8%  (+0.1%)
9  kujawsko-pomorskie
4.1%   
10  lubelskie
4.0%  (-0.1%)
11  zachodniopomorskie
3.7%   
12  podlaskie
2.9%  (-0.2%)
13  warmińsko-mazurskie
2.8%  (+0.1%)
14  lubuskie
2.7%  (+0.1%)
15  opolskie
2.0%   
16  świętokrzyskie
1.6%   
  próba: internautów  2 099 632 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
34.2%  (-1.5%)
2  Niemcy
16.3%  (+1.1%)
3  Wielka Brytania
8.4%  (+0.4%)
4  Kanada
5.7%   
5  Francja
3.4%   
6  Holandia
2.9%  (+0.1%)
7  Włochy
2.6%  (+0.1%)
8  Hiszpania
2.2%   
9  Szwecja
2.0%   
10  Belgia
1.8%  (+0.1%)
11  Austria
1.7%  (-0.1%)
12  Australia
1.5%   
13  Czechy
1.1%   
14  Szwajcaria
1.0%   
15  Dania
0.9%   
  próba: internautów  724 183 

 
Wyszukiwarki-domeny

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
35.4%  (+0.4%)
47.5%  (-1.5%)
36.9%  (+0.5%)
2  onet.pl
30.2%  (-0.5%)
19.6%  (+1.2%)
28.9%  (-0.3%)
3  wp.pl
25.2%  (-0.2%)
12.6%  (+0.9%)
23.8%  (-0.2%)
4  msn.com
3.1%  (+0.2%)
7.2%  (+0.1%)
3.4%   
5  interia.pl
1.9%   
1.5%   
1.8%   
6  yahoo.com
0.7%  (+0.3%)
6.3%  (-0.4%)
1.3%  (-0.1%)
7  szukacz.pl
1.2%  (-0.2%)
0.5%   
1.2%  (-0.1%)
8  netsprint.pl
1.1%  (+0.2%)
0.4%  (-0.2%)
1.0%  (+0.1%)
9  altavista.com
0.5%   
1.8%  (+0.1%)
0.6%   
10  emulti.pl
0.2%   
0.1%   
0.2%   
11  gery.pl
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
12  aol.com
0.0%   
0.3%  (+0.1%)
0.1%   
13  panoramafirm.com.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   
14  lycos.com
0.0%   
0.4%  (-0.1%)
0.1%   
15  alltheweb.com
0.1%   
0.1%   
0.1%   
16  gazeta.pl
0.1%   
0.2%   
0.1%   
17  hoga.pl
0.1%  (-0.1%)
0.1%   
0.1%  (-0.1%)

 
Wyszukiwarki-silniki

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
37.3%  (+0.5%)
49.0%  (-1.4%)
38.7%  (+0.6%)
2  Inktomi
30.0%  (-0.5%)
20.0%  (+1.4%)
28.7%  (-0.3%)
3  NetSprint
26.5%  (-0.1%)
13.2%  (+0.1%)
25.0%  (-0.3%)
4  MSN
3.1%  (+0.1%)
7.4%  (+0.1%)
3.5%   
5  Yahoo
0.7%  (+0.2%)
6.4%  (-0.4%)
1.4%   
6  Szukacz
1.3%  (-0.1%)
0.6%  (+0.1%)
1.3%  (-0.1%)
7  Altavista
1.0%  (-0.1%)
2.3%  (+0.1%)
1.2%   
8  AOL
0.0%   
0.3%  (+0.1%)
0.1%   
9  Fast
0.1%   
0.6%  (-0.2%)
0.1%  (-0.1%)

 
Katalogi

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
38.6%  (-1.1%)
30.0%  (+0.2%)
38.1%  (-0.8%)
2  katalog.wp.pl
22.0%  (+0.2%)
17.6%  (+1.3%)
21.5%   
3  interia.pl
15.0%  (+0.7%)
11.9%  (+2.3%)
15.0%  (+0.9%)
4  gazeta.pl
7.5%  (+0.9%)
14.8%  (-0.2%)
7.7%  (+0.7%)
5  katalog.hoga.pl
2.7%   
2.1%  (-0.9%)
2.7%   
6  directory.google.com
2.4%   
5.8%  (-1.3%)
2.7%  (-0.3%)
7  katalog.republika.pl
1.8%  (+0.1%)
1.4%  (+0.9%)
1.9%  (+0.2%)
8  dmoz.org
1.5%  (-0.1%)
2.4%  (+0.7%)
1.6%   
9  www.cnl.pl
1.3%  (+0.3%)
2.1%  (+0.6%)
1.3%  (+0.3%)
10  start5.com
1.4%  (+0.1%)
1.7%  (+0.3%)
1.3%   
11  katalog.wow.pl
1.0%  (+0.1%)
1.1%  (-0.2%)
1.1%  (+0.2%)
12  panoramafirm.com.pl
0.9%   
0.6%  (-0.8%)
0.9%  (-0.1%)
13  mocnyweb.pl
0.7%   
1.1%   
0.7%   
14  polska.pl
0.4%  (-0.2%)
3.5%  (-0.5%)
0.6%  (-0.3%)
15  katalog.gery.pl
0.5%   
0.9%  (+0.8%)
0.5%   
16  ksi.bajo.pl
0.4%   
0.0%  (-0.2%)
0.4%   
17  angelus.pl
0.3%   
0.7%   
0.3%   
18  mojastrona.com.pl
0.3%  (-0.1%)
0.3%  (+0.3%)
0.3%   
19  my.link.pl
0.2%  (+0.1%)
0.1%  (+0.1%)
0.2%  (+0.1%)
20  www.fp.pl
0.2%  (+0.1%)
0.5%  (+0.5%)
0.2%   
21  nova.home.pl
0.2%  (-0.1%)
0.2%  (-0.2%)
0.2%  (-0.1%)
22  www.polonia.net
0.3%  (-0.1%)
0.4%  (-0.5%)
0.2%  (-0.2%)
23  stronastartowa.pl
0.2%  (-0.9%)
0.0%  (-1.6%)
0.2%  (-0.9%)
24  www.of.pl
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
25  dir.yahoo.com
0.0%   
0.4%  (-0.2%)
0.1%  (+0.1%)
26  katalog.internauci.pl
0.1%   
0.0%   
0.1%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
99.0%   
98.2%   
98.9%  (-0.1%)
2  odrzucenie cookies
1.0%   
1.8%   
1.1%  (+0.1%)
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl