Szanowni Państwo!

Dane, które prezentujemy Państwu w każdy czwartek, pochodzą z okresu tygodnia. Na ich podstawie możemy określić, że w przeciągu tygodnia taki a taki odsetek użytkowników korzystał z takich a takich przeglądarek. Czy jednak wyniki rankingu pozostaną takie same, jeżeli za badany okres przyjmiemy nie tydzień, lecz - przedziały godzinowe doby? Czy popularność przeglądarek zmienia się w zależności od pory dnia lub nocy?

Aby to sprawdzić, podzieliliśmy dobę na trzy przedziały czasowe. Można założyć w przybliżeniu, że:
  • godziny 08:00 - 15:59 to czas, w którym internauci korzystają z sieci w pracy lub na uczelni,
  • godziny 16:00 - 23:59 to czas, w którym internauci korzystają z sieci w domu,
  • godziny 00:00 - 07:59 to oczywiście czas, kiedy większość internautów śpi, :) a po sieci błądzą tylko "nocne marki".
Analizowane dane to średnia z kilku dni roboczych. W badaniu uwzględniono rzecz jasna jedynie użytkowników łączących się z obszaru Polski.

 00:00 - 07:5908:00 - 15:5916:00 - 23:59
MSIE 5.x49,37%53,99%48,91%
MSIE 6.x45,64%40,41%46,62%
MSIE 4.x1,98%2,69%1,63%
Netscape 4.x0,57%0,90%0,47%
Mozilla 1.x0,71%0,60%0,66%
Opera 6.x0,89%0,58%0,86%
Netscape 7.x0,36%0,32%0,36%
MSIE 3.x0,10%0,15%0,07%
Netscape 6.x0,10%0,10%0,10%
Opera 7.x0,15%0,10%0,14%


Powyższe dane pokazują nam ciekawe zjawisko. Nowe wersje przeglądarek oraz przeglądarki alternatywne wobec IE są najintensywniej wykorzystywane wieczorem i nocą, a najmniejszą popularnością cieszą się w godzinach przed- i popołudniowych.

Przeglądarki, które w rozkładzie dobowym największe "wzięcie" odnotowują w godzinach 8:00-16:00, to wcześniejsze wersje Internet Explorera: IE 5.x (54% w dzień, 49% w nocy), IE 4.x (2,7% w dzień, 2% w nocy), IE 3.x (0,15% w dzień, 0,10% nocą). Taką prawidłowość obserwujemy także w przypadku Netscape 4.x (0,9% w godzinach południowych, 0,6% w godz. nocnych). Wszystko to są starsze wersje przeglądarek, które swego czasu cieszyły się dużą popularnością. Dziś resztek swej świetności dożywają na komputerach na biurowych stolikach.

To łatwe do wytłumaczenia: niewiele firm obywa się obecnie bez komputerów, natomiast dla większości pracowników Internet niekoniecznie jest obiektem szczególnego zainteresowania - służy jedynie jako narzędzie pracy. Nie odczuwają oni zatem potrzeby aktualizowania przeglądarek, dopóki dotychczas używane zadawalająco im służą; często nawet nie wiedzą, że mają taką możliwość, nie znają również innych przeglądarek niż Internet Explorer.

W godzinach wieczornych i nocnych przy komputerach pozostają jednak głownie ci, dla których Internet i jego możliwości są celem samym w sobie. Wtedy wzrasta poziom wykorzystania nowszych wersji przeglądarek oraz przeglądarek alternatywnych wobec IE.

Czas po godz. 16:00 aż do północy to czas królowania IE 6.x. Korzysta z niej wtedy 47% użytkowników, podczas gdy wcześniej w ciągu dnia tylko 40%, a nocą 46%.

Ciekawe zjawisko obserwujemy natomiast w trzecim z badanych przedziałów: najnowsze wersje trzech najpopularniejszych pozostałych przeglądarek cieszą się największym zainteresowaniem pomiędzy północą a ósmą rano. Z Mozilli 1.x w godzinach nocnych korzysta 0,71% internautów, wieczorem 0,66%, w dzień 0,60%; z Netscape 7 - 0,36% nocą, tyle samo wieczorem, a w ciągu dnia 0,32%. Podobną tendencję możemy zaobserwować również w przypadku Opery 7 - poziom jej wykorzystania równy jest odpowiednio: 0,15%, 0,14% i 0,10%.

Możemy zatem przypuszczać, że ci, którzy spędzają nocne godziny w Internecie, to najwięksi jego pasjonaci - osoby, które świadomie wybrały najlepszą ich zdaniem przeglądarkę oraz pamiętały o jej aktualizacji w momencie pojawienia się nowej wersji. Kto surfuje nocą? Być może są to studenci, którzy rozpoczynają zajęcia o różnych porach dnia, być może szefowie dużych koncernów, którzy dowolnie mogą rozplanowywać swoje godziny pracy. Być może są to administratorzy w firmach hostingowych, którzy zabijają dłużący się czas nocnego dyżuru wędrując po sieci.

Administratorzy korzystają głównie z przeglądarek alternatywnych wobec IE, co łączy się z tym, że pracują na uniksowych systemach operacyjnych. A czy wykorzystanie systemów operacyjnych różni się w zależności od pory dnia? W jednym z najbliższych newsletterów zaproszę Państwa do zapoznania się z wynikiem takiej analizy.

Monika Niemirowska
Global eMarketing SA
http://www.gem.pl




Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników. Dane zostały obliczone przez system GeMius: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (18.II.2003 - 24.II.2003).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Długości wizyt
  11. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows 98
50.0%  (-0.6%)
27.7%  (-0.3%)
45.1%  (-0.6%)
2  Windows XP
20.1%  (+0.2%)
34.4%  (+0.8%)
23.0%  (+0.3%)
3  Windows 2000
11.3%  (+0.6%)
18.1%  (-0.1%)
12.9%  (+0.4%)
4  Windows ME
9.8%  (-0.2%)
9.8%   
9.8%  (-0.2%)
5  Windows NT
3.5%  (+0.1%)
5.0%  (-0.2%)
3.9%   
6  Windows 95
4.0%  (-0.1%)
2.2%  (-0.1%)
3.6%  (-0.1%)
7  Linux
0.8%  (+0.1%)
0.6%   
0.8%  (+0.1%)
8  MacOS
0.3%   
1.1%   
0.4%   
9  MacOS X
0.1%   
1.0%   
0.3%   
  próba: internautów  4 176 193  1 086 091  5 377 140 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
43.7%  (+0.4%)
58.8%  (+0.6%)
46.8%  (+0.4%)
2  MSIE 5.x
48.8%  (-0.4%)
34.9%  (-0.5%)
45.9%  (-0.5%)
3  MSIE 4.x
3.6%   
0.9%  (-0.1%)
3.0%   
4  Netscape 4.x
0.8%   
1.6%  (-0.1%)
1.0%   
5  Opera 6.x
0.9%  (-0.1%)
0.7%   
0.9%   
6  Mozilla 1.x
0.8%   
0.8%   
0.8%   
7  Netscape 7.x
0.4%   
1.1%   
0.5%   
8  Opera 7.x
0.4%   
0.5%   
0.4%   
9  MSIE 3.x
0.2%   
0.0%   
0.2%   
10  Netscape 6.x
0.1%   
0.4%  (+0.1%)
0.2%   
11  Konqueror 3.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
12  Mozilla 0.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
  próba: internautów  4 173 575  1 085 037  5 373 379 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
48.0%   
54.3%  (-0.3%)
49.4%   
2  800x600
47.3%  (+0.1%)
36.0%  (+0.1%)
44.9%  (+0.1%)
3  1280x1024
2.9%   
7.0%  (+0.1%)
3.7%   
4  640x480
1.6%   
1.6%  (+0.1%)
1.6%   
5  1600x1200
0.2%   
1.1%  (+0.1%)
0.4%   
6  Niestandardowe
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  4 063 266  1 053 601  5 227 024 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
45.7%  (-0.1%)
52.4%  (+0.2%)
47.0%   
2  16 bitów
43.4%   
36.4%  (-0.3%)
42.1%   
3  24 bity
8.1%  (+0.1%)
8.9%   
8.3%   
4  8 bitów
2.3%   
2.1%   
2.3%   
5  mono
0.4%   
0.1%   
0.3%   
6  4 bity
0.1%   
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
  próba: internautów  4 058 419  1 051 845  5 220 321 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.4%   
2  śląskie
12.1%  (-0.3%)
3  dolnośląskie
10.6%  (+0.7%)
4  wielkopolskie
9.3%  (-0.2%)
5  małopolskie
8.3%  (+0.2%)
6  pomorskie
6.6%  (-0.4%)
7  łódzkie
5.4%  (-0.1%)
8  podkarpackie
5.1%  (-0.2%)
9  kujawsko-pomorskie
4.3%  (+0.3%)
10  zachodniopomorskie
4.0%  (+0.3%)
11  lubelskie
4.0%   
12  podlaskie
3.2%   
13  warmińsko-mazurskie
2.7%  (-0.1%)
14  lubuskie
2.4%   
15  opolskie
2.0%  (-0.1%)
16  świętokrzyskie
1.6%  (-0.1%)
  próba: internautów  3 032 306 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
33.4%  (+1.2%)
2  Niemcy
14.3%  (-0.7%)
3  Wielka Brytania
7.2%  (-0.3%)
4  Kanada
6.1%   
5  Francja
3.8%  (-0.1%)
6  Holandia
3.4%   
7  Włochy
3.0%  (-0.1%)
8  Hiszpania
2.7%   
9  Szwecja
2.5%   
10  Belgia
1.8%   
11  Czechy
1.4%   
12  Austria
1.4%  (-0.1%)
13  Australia
1.3%   
14  Dania
1.2%  (+0.1%)
15  Finlandia
1.1%  (-0.1%)
  próba: internautów  1 087 964 

 
Wyszukiwarki-domeny

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
30.7%  (-0.7%)
48.8%  (-0.4%)
33.3%  (-0.5%)
2  onet.pl
34.9%  (+0.6%)
18.5%  (+0.2%)
32.2%  (+0.6%)
3  wp.pl
24.5%  (-0.3%)
7.7%  (+0.2%)
22.3%  (-0.2%)
4  interia.pl
2.9%   
2.1%  (+0.1%)
2.7%   
5  msn.com
1.8%   
7.3%  (+0.1%)
2.7%   
6  szukacz.pl
2.3%  (+0.5%)
0.7%  (+0.1%)
2.1%  (+0.5%)
7  yahoo.com
0.4%  (-0.1%)
8.6%  (+0.1%)
1.7%  (-0.1%)
8  netsprint.pl
0.8%  (-0.1%)
0.9%  (+0.3%)
0.8%  (-0.1%)
9  altavista.com
0.6%  (+0.3%)
1.4%  (-0.4%)
0.7%  (+0.1%)
10  gazeta.pl
0.3%  (-0.1%)
0.5%  (+0.2%)
0.3%   
11  aol.com
0.0%   
1.1%  (+0.2%)
0.2%   
12  hoga.pl
0.2%   
0.1%  (-0.1%)
0.2%   
13  emulti.pl
0.2%  (-0.1%)
0.0%  (-0.1%)
0.2%  (-0.1%)
14  polska.pl
0.0%   
0.4%   
0.1%  (+0.1%)
15  netscape.com
0.0%   
0.4%  (-0.1%)
0.1%   
16  yandex.pl
0.1%   
0.2%   
0.1%   
17  alltheweb.com
0.0%  (-0.1%)
0.2%  (-0.1%)
0.1%  (-0.1%)
18  lycos.com
0.1%  (+0.1%)
0.6%  (-0.2%)
0.1%  (-0.1%)

 
Wyszukiwarki-silniki

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
35.1%  (-0.9%)
51.2%  (-0.2%)
37.2%  (-0.7%)
2  Inktomi
37.5%  (+0.7%)
19.2%  (+0.1%)
34.6%  (+0.8%)
3  Fast
19.0%  (-0.3%)
6.1%  (-0.4%)
17.3%  (-0.4%)
4  MSN
2.1%  (+0.1%)
7.6%   
3.1%  (+0.1%)
5  Szukacz
2.6%  (+0.6%)
0.7%  (+0.1%)
2.3%  (+0.5%)
6  Altavista
1.9%   
2.5%  (-0.2%)
1.9%  (-0.2%)
7  Yahoo
0.4%  (-0.1%)
8.9%  (+0.2%)
1.8%  (-0.1%)
8  NetSprint
1.3%  (-0.1%)
1.5%  (+0.2%)
1.3%   
9  AOL
0.0%   
1.1%  (+0.1%)
0.2%   
10  Netscape
0.0%   
0.5%   
0.1%   
11  Yandex
0.1%   
0.2%   
0.1%   

 
Katalogi

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
38.3%  (+0.8%)
29.3%  (-0.1%)
37.7%  (+0.7%)
2  katalog.wp.pl
29.3%  (+0.3%)
25.1%  (+0.6%)
28.7%   
3  interia.pl
16.7%  (+0.1%)
13.5%  (+0.4%)
16.7%  (+0.3%)
4  gazeta.pl
7.4%  (-0.2%)
14.7%  (-1.5%)
7.5%  (-0.4%)
5  katalog.hoga.pl
3.7%  (-0.5%)
4.1%  (-0.8%)
3.6%  (-0.7%)
6  directory.google.com
1.9%  (-0.3%)
7.0%  (+1.5%)
2.5%  (-0.1%)
7  dmoz.org
1.3%   
3.6%  (+0.4%)
1.6%  (+0.2%)
8  katalog.wow.pl
1.2%   
1.4%  (-0.5%)
1.4%  (+0.2%)
9  katalog.gery.pl
0.2%  (-0.1%)
0.1%  (-0.2%)
0.2%  (-0.1%)
10  dir.yahoo.com
0.0%   
1.2%  (+0.1%)
0.1%  (-0.1%)

 
Długości wizyt


Poniższe zestawienie określa ilość odsłon wykonanych przez internautów w czasie jednej wizyty.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1
32.3%  (+0.5%)
37.4%  (-0.3%)
32.6%  (+0.5%)
2  11+
21.0%  (-0.1%)
19.6%  (+0.3%)
20.9%  (-0.1%)
3  3-5
19.3%  (-0.2%)
17.6%   
19.2%  (-0.2%)
4  2
14.6%  (-0.1%)
13.5%  (-0.2%)
14.6%   
5  6-10
12.8%  (-0.1%)
11.9%  (+0.1%)
12.8%  (-0.1%)
  próba: wizyt  65 393 051  3 764 352  69 725 204 

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
99.0%   
98.3%   
99.0%   
2  odrzucenie cookies
1.0%   
1.7%   
1.0%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - wydarzenie polegające na obejrzeniu witryny; pojedyncze "kliknięcie" na witrynie.

Wizyta - ciąg odsłon wykonanych przez użytkownika na witrynie, które następują po sobie w odstępie czasu nie dłuższym niż 30 minut.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl