Witam Państwa i zapraszam do zapoznania się z danymi.

Wiadomość tygodnia to pojawienie się kolejnej wersji przeglądarki Netscape - 7.x. Jak komentuje serwis informacyjny CNET, nowa wersja przeglądarki udostępniona została w momencie, kiedy pojawiają się dowody na to, że już prawie wszyscy internauci używają zamiast niej Internet Explorer'a... Chodzi o raport firmy badawczej WebSideStory stwierdzający, że Netscape cały czas traci udział w rynku przeglądarek. Rok temu udział Netscape'a wynosił 13%, ale do marca br. obniżył się aż do 7%, wraz ze wzrostem popularności IE 6.x, a w ostatnim tygodniu sierpnia wynosił 3,4% ... WebSideStory nie wyklucza sytuacji, w której Netscape może rywalizować - z Operą o ostatnie 1-2% rynku.

 

Podsumowanie rankingów:
(28 sierpnia 2002 - 3 września 2002)

WojewództwaUżytkownicy
  mazowieckie
 20.2%  
  śląskie
 13.0%  
  dolnośląskie
 10.3%  


Systemy operacyjneUżytkownicy
  Windows 98
 52.4%  
  Windows XP
 13.5%  
  Windows ME
 12.0%  


PrzeglądarkiUżytkownicy
  MSIE 5.x
 57.3%  
  MSIE 6.x
 36.2%  
  MSIE 4.x
 3.3%  
 
 

A czy Netscape cieszy się uznaniem wśród użytkowników odwiedzających polskie witryny? Wygląda na to, że jeszcze mniejszym niż na świecie. Już roku temu z najpopularniejszej wersji Netscape'a 4.x korzystało zaledwie 3,3% polskich użytkowników. Dalsza statystyka to, podobnie jak trend na skalę globalną, zapis konsekwentnego wypierania tej przeglądarki przez IE. Pod koniec roku 2001 2,7% internautów używało Netscape'a 4.x, w pierwszym kwartale 2002 r. - 2,1%, w drugim kwartale stopień wykorzystania był mniejszy niż 2% (zapraszam do statystyk archiwalnych). W ostatnim tygodniu Netscape 4.x używało 1,4% spośród nas, najnowszej, siódmej wersji - 0,1%, zaś wszystkich wersji Netscape'a łącznie - 1,8%. Jak widać, jest to odsetek o wiele niższy niż wśród użytkowników na świecie wg WebSideStory.

CNET w informacji o przeglądarce wymienia jako jej zalety m.in. szybkość oraz zintegrowany dostęp do ICQ i AOL Instant Messenger; jako wady - brak możliwości zablokowania okienek pop-upowych, jaką daje Mozilla (obydwie przeglądarki wykorzystują ten sam mechanizm Gecko), zamęczanie internautów reklamami AOL umieszczonymi wszędzie, gdzie to możliwe, oraz aż 30 MB przestrzeni dyskowej pochłaniane przez przeglądarkę. Generalnie opinia nie jest pochlebna: redaktorzy CNET stwierdzają, że są "boleśnie rozczarowani" i że nie ma żadnego powodu, aby na rzecz nowego Netscape'a rezygnować z IE czy też z Mozilli. Jeżeli chodzi o Mozillę, na pewno nie byłaby to najlepsza chwila do zachęcanie jej zwolenników do zmiany, jako że właśnie pojawiła się wersja 1.1 wnosząca kilka udoskonaleń - m.in. poprawkę stabilności i szybkości działania przeglądarki.

Wśród polskich serwisów o nowym Netscape pisze m.in. Web Express; internauci, którzy sami chcieliby wystawić ocenę przeglądarce, mogą ją również pobrać ze strefy download serwisu.

Jedne produkty stają się dostępne, inne przestają takimi być. Taki los spotkał - wyszukiwarkę Google w Chinach. Dostęp do wyszukiwarki został odcięty podobno dlatego, że z jej pomocą można docierać do materiałów pornograficznych oraz szkodliwych dla bezpieczeństwa państwa. Władze chińskie blokują również inne zagraniczne strony. Paradoksalnie, jak wynika z badań WebSideStory, Chiny pod względem liczby internautów są na drugim miejscu na świecie - w lipcu br. internauci z Chin generowali 6,63% światowego ruchu.

O Google mówi się jako o najlepszej wyszukiwarce: największej, najszybszej, najdokładniejszej. Ci z Państwa, którzy chcieliby się o niej dowiedzieć więcej, znajdą obszerny artykuł jej poświęcony w sierpniowym numerze "Internetu". Polscy internauci na szczęście mogą korzystać z niej do woli, i korzystają coraz częściej. Z witryny google.com pół roku temu dokonywano 11,5% wizyt z wyszukiwarek na polskich witrynach, obecnie - 23%, i witryna ta rywalizuje o drugie miejsce w rankingu z innym serwisem korzystającym z silnika Google'a - wp.pl. Niewątpliwie ma znaczenie fakt, że wyszukiwarka od jakiegoś czasu rozpoznaje geolokalizację korzystającego z niej internauty, np. jeżeli użytkownik łączący się z obszaru Polski wpisze w okienko adresowe "google.com", zostanie automatycznie przekierowany na adres "google.com.pl". Wpłynęło to na pewno na wzrost popularności wyszukiwarki w naszym rankingu, który tworzony jest na podstawie odwiedzin polskich witryn.

Także popularność samego silnika Google'a wzrasta w szybkim tempie, z 18,5% pół roku temu do 28% w ostatnim tygodniu. W Polsce niekwestionowaną królową wyszukiwarek jest jednak nie Google, a Inktomi. Za pomocą tego silnika dokonano w ostatnim tygodniu 40% wszystkich wizyt z wyszukiwarek. Tę popularność Inktomi zawdzięcza z pewnością częściowo temu, że udostępniany jest na najczęściej odwiedzanej polskiej witrynie, Onet.pl. Nie każdy internauta wie o witrynie google.com, ale możemy przypuszczać, że nie ma polskiego użytkownika sieci, który by nie znał adresu onet.pl, i tam większość kieruje pierwsze kroki w poszukiwaniu informacji. Warto wspomnieć, że w zestawieniu najczęściej odwiedzanych stron www na świecie, sporządzonym przez firmę badawcza Alexa (informację o tym znajdziemy we wrześniowym "WWW"), które otwiera Yahoo! - najwyżej znajdującą się polską stroną jest właśnie Onet, który uplasował się na miejscu 406.

Łączę serdeczne pozdrowienia,
Monika Niemirowska
Global eMarketing S.A.
http://www.gem.pl






 
Aktualne oraz archiwalne dane dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (28 sierpnia 2002 - 3 września 2002).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Województwa, z których pochodzą internauci
  2. Systemy operacyjne
  3. Przeglądarki
  4. Rozdzielczości monitorów
  5. Głębia kolorów
  6. Wyszukiwarki (domeny i silniki)
  7. Katalogi
  8. Długości wizyt
  9. Cookies
Dane zostały obliczone przez system GeMius: http://www.gemius.pl. W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Województwa

(próba: 1389590 użytkowników)

1
20.2%   (+0.2%)
  mazowieckie
2
13.0%  
  śląskie
3
10.3%  
  dolnośląskie
4
9.1%   (-0.1%)
  wielkopolskie
5
7.9%   (-0.1%)
  małopolskie
6
5.9%  
  pomorskie
7
5.3%  
  łódzkie
8
4.7%   (-0.1%)
  podkarpackie
9
4.2%  
  kujawsko-pomorskie
10
4.1%   (-0.1%)
  zachodniopomorskie
11
3.8%  
  lubelskie
12
3.0%  
  podlaskie
13
2.6%  
  warmińsko-mazurskie
14
2.2%  
  lubuskie
15
2.0%  
  opolskie
16
1.6%  
  świętokrzyskie

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Systemy operacyjne

(próba: 2040200 użytkowników)

1
52.4%  
  Windows 98
2
13.5%   (+0.2%)
  Windows XP
3
12.0%  
  Windows ME
4
10.8%  
  Windows 2000
5
5.3%  
  Windows 95
6
5.0%  
  Windows NT
7
0.6%  
  Linux
8
0.5%  
  MacOS

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Przeglądarki

(próba: 2037321 użytkowników)

1
57.3%   (-0.3%)
  MSIE 5.x
2
36.2%   (+0.2%)
  MSIE 6.x
3
3.3%  
  MSIE 4.x
4
1.4%  
  Netscape 4.x
5
0.9%  
  Opera 6.x
6
0.3%  
  Netscape 6.x
7
0.2%  
  MSIE 3.x
8
0.1%  
  Netscape 7.x
9
0.1%  
  Mozilla
10
0.1%  
  Opera 5.x

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Rozdzielczości monitorów

(próba: 1433567 użytkowników)

1
50.8%   (+0.3%)
  1024x768
2
43.9%   (-0.2%)
  800x600
3
3.6%  
  1280x1024
4
1.3%   (-0.1%)
  640x480
5
0.4%  
  1600x1200

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Głębia kolorów

(próba: 1431476 użytkowników)

1
44.8%   (-0.2%)
  16 bitów
2
43.2%   (+0.3%)
  32 bity
3
9.5%   (-0.1%)
  24 bity
4
2.3%  
  8 bitów
5
0.2%  
  mono

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Wyszukiwarki-domeny

Poniższe zestawienie określa, z jakich witryn korzystają internauci, aby wyszukać w sieci informacje.

1
38.8%   (-2.3%)
  onet.pl
2
24.8%   (+1.5%)
  wp.pl
3
23.1%   (+0.6%)
  google.com
4
4.2%   (-0.2%)
  interia.pl
5
2.1%  
  msn.com
6
1.9%   (+0.1%)
  yahoo.com
7
1.1%  
  netsprint.pl
8
1.0%   (+0.1%)
  szukacz.pl
9
0.6%  
  altavista.com
10
0.6%  
  emulti.pl
11
0.5%   (+0.1%)
  hoga.pl
12
0.3%  
  gazeta.pl
13
0.3%  
  aol.com
14
0.1%  
  lycos.com
15
0.1%  
  yandex.pl
16
0.1%  
  alltheweb.com
17
0.1%  
  netscape.com
18
0.1%  
  internetia.pl

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Wyszukiwarki-silniki

Poniższe zestawienie określa, jakie 'wyszukiwarki' są najczęściej wykorzystywane podczas wyszukiwania informacji. Np. witryna http://www.onet.pl korzysta z dwóch wyszukiwarek: Inktomi oraz AltaVista.

1
41.0%   (-2.6%)
  Inktomi
2
28.2%   (+0.9%)
  Google
3
22.6%   (+1.6%)
  Fast
4
2.3%  
  MSN
5
2.2%  
  Altavista
6
2.0%  
  NetSprint
7
1.1%   (+0.2%)
  Szukacz
8
0.3%  
  AOL
9
0.1%  
  Yandex
10
0.1%  
  Yahoo
11
0.1%  
  Netscape

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Katalogi

Poniższe zestawienie określa, z jakich katalogów korzystają internauci podczas poszukiwania witryn o określonej tematyce.

1
49.3%   (+0.3%)
  katalog.onet.pl
2
29.0%   (+1.2%)
  katalog.wp.pl
3
8.0%   (-0.4%)
  interia.pl
4
7.5%   (-1.4%)
  gazeta.pl
5
3.9%   (+0.2%)
  katalog.hoga.pl
6
1.0%   (+0.1%)
  directory.google.com
7
0.5%  
  dmoz.org
8
0.4%  
  katalog.wow.pl
9
0.4%  
  dir.yahoo.com

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Długości wizyt

Poniższe zestawienie określa ilość odsłon wykonanych przez internautów w czasie jednej wizyty.

1
45.6%   (-5.9%)
  1
2
21.9%   (+3.0%)
  2
3
17.7%   (+1.8%)
  3-5
4
8.4%   (+0.9%)
  6-10
5
6.4%   (+0.3%)
  11+

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Cookies

Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

1
98.7%  
  akceptacja cookies
2
1.3%  
  odrzucenie cookies

Dane z poprzednich tygodni >>

 
 

Definicje:
Odsłona - wydarzenie polegające na obejrzeniu witryny; pojedyncze "kliknięcie" na witrynie.

Wizyta - ciąg odsłon wykonanych przez użytkownika na witrynie, które następują po sobie w odstępie czasu nie dłuższym niż 30 minut.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przez przeglądarkę cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl