Szanowni Państwo,

w serwisie Ranking.pl umieściliśmy wyniki badania określającego stopień "nasycenia internautami" w polskich województwach. W dzisiejszym biuletynie chciałam Państwa zaprosić do zapoznania się z nimi oraz zamieścić kilka słów komentarza. Przeprowadzając analizę, posłużyliśmy się Indeksem Penetracji Internetu, który powstaje przez zestawienie procentu użytkowników Internetu z danego województwa wobec ogólnej liczby internautów z procentem mieszkańców tego województwa wobec ogólnej liczby ludności Polski. Przykładowo, procent internautów z województwa mazowieckiego wynosi 19,89 (na podstawie rankingu w serwisie Ranking.pl, tydzień 23-29.07), procent mieszkańców - 13,15 (wg Biuletynu Statystycznego GUS - ludność: stan w dniu 31.03.02). IPI powstaje przez podzielenie 19,89% przez 13,15% oraz pomnożenie wyniku przez 100, czyli jest równe 151%.

Najwyższy IPI uzyskały kolejne województwa: mazowieckie - 151%, dolnośląskie - 123%, pomorskie - 107%, wielkopolskie - 106%, śląskie - 103%, małopolskie - 96%. Poniżej załączam tabelę przedstawiającą wszystkie wyniki oraz dane będące podstawa ich obliczenia.
 

Podsumowanie rankingów:
(21 sierpnia 2002 - 27 sierpnia 2002)

WojewództwaUżytkownicy
  mazowieckie
 20.0%  
  śląskie
 13.0%  
  dolnośląskie
 10.3%  


Systemy operacyjneUżytkownicy
  Windows 98
 52.4%  
  Windows XP
 13.3%  
  Windows ME
 12.0%  


PrzeglądarkiUżytkownicy
  MSIE 5.x
 57.6%  
  MSIE 6.x
 36.0%  
  MSIE 4.x
 3.3%  
 
 

Badanie to chciałam szczególnie Państwu polecić, ponieważ w przeciwieństwie do badań podobnego typu nie dowiemy się z niego, jakie są odsetki mieszkańców poszczególnych województw wśród polskich internautów, lecz jakie jest "zagęszczenie" internautów wśród mieszkańców poszczególnych województw.

Z przeprowadzanych dotychczas podobnych badań wynikało, że śląskie jest wysoko zinternetyzowanym województwem. W rankingu w serwisie Ranking.pl śląskie plasuje się na drugim miejscu po mazowieckim. W badaniu tym nie jest brana jednak pod uwagę liczba ludności w tych województwach. Tymczasem wysoka pozycja śląskiego w tej analizie w dużym stopniu spowodowana jest faktem, że to województwo ma w porównaniu z innymi dużą liczbę ludności - największą z polskich województw po mazowieckim! a równocześnie różnica pomiędzy nim a trzecim pod względem liczby ludności województwem jest znaczna. Wg danych GUS (z marca 2002 r.) najludniejsze województwa to: mazowieckie, w którym mieszka 13,1 proc. polskiej ludności (5080,8 tys.), śląskie - 12,5 proc. (4834,5 tys.) i wielkopolskie - 8,7 proc. (3366,9 tys.).

Posłużenie się wskaźnikiem IPI zdradza nam, iż pomimo faktu, że wysoki odsetek polskich internautów to mieszkańcy śląskiego - to jednak wśród nich "zagęszczenie" internautów nie jest wcale bardzo duże. IPI dla śląskiego to 103%; wyprzedzają go odrobinę woj. wielkopolskie (106%) i pomorskie (107%), a znacznie - woj. dolnośląskie (137%) i mazowieckie (151%). To oznacza, że wśród mieszkańców tych województw jest więcej internautów niż wśród mieszkańców śląskiego.

Inaczej w przypadku mazowieckiego - jego wysoka pozycja zarówno w rankingu w serwisie Ranking.pl jak i w wyniku niniejszego badania świadczy o tym, że niezależnie od faktu, że jest najludniejszym województwem Polski, wysoki odsetek osób tam mieszkających korzysta z Internetu. Województwa mazowieckie i dolnośląskie to regiony, gdzie rzeczywiście przypada najwięcej internautów "na łebka".

Idealne wyniki otrzymalibyśmy wówczas, gdyby można było przyrównać do liczby ludności województw rzeczywistą liczbę internautów. Niestety, przeprowadzenie takiego "spisu powszechnego" jest oczywiście niemożliwe. Wiedzę o Internecie i internautach możemy na szczęście czerpać z takich badań jak opisane powyżej.

Łącze pozdrowienia,
Monika Niemirowska
Global eMarketing S.A.
http://www.gem.pl

Województwa Internauci wg ranking.pl (tydzień: 23-29.07 2002) Procentowo Mieszkańcy województw wg Biuletynu Statystycznego GUS - stan w dniu 31.03 2002 Procentowo IPI = internauci procentowo/ mieszkańcy województw procentowo
mazowieckie 226 849 19,89% 5 080 800 13,15% 151,20%
dolnośląskie 119 966 10,52% 2 968 900 7,69% 136,84%
pomorskie 69 778 6,12% 2 205 700 5,71% 107,13%
wielkopolskie 105 738 9,27% 3 366 900 8,72% 106,35%
śląskie 146 855 12,87% 4 834 500 12,52% 102,87%
małopolskie 91 788 8,05% 3 235 800 8,38% 96,06%
zachodniopomorskie 48 231 4,23% 1 734 400 4,49% 94,17%
podlaskie 33 050 2,90% 1 219 400 3,16% 91,79%
podkarpackie 53 105 4,66% 2 131 200 5,52% 84,38%
lubuskie 24 743 2,17% 1 024 600 2,65% 81,78%
łódzkie 60 141 5,27% 2 630 400 6,81% 77,43%
kujawsko-pomorskie 47 331 4,15% 2 101 600 5,44% 76,27%
opolskie 22 573 1,98% 1 079 600 2,79% 70,81%
warmińsko-mazurskie 29 771 2,61% 1 469 500 3,80% 68,61%
lubelskie 42 652 3,74% 2 226 000 5,76% 64,89%
świętokrzyskie 18 064 1,58% 1 318 500 3,41% 46,40%






 
Aktualne oraz archiwalne dane dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (21 sierpnia 2002 - 27 sierpnia 2002).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Województwa, z których pochodzą internauci
  2. Systemy operacyjne
  3. Przeglądarki
  4. Rozdzielczości
  5. Głębia kolorów
  6. Wyszukiwarki (domeny i silniki)
  7. Katalogi
  8. Długości wizyt
  9. Cookies
Dane zostały obliczone na podstawie systemu http://www.gemius.pl. W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Województwa

(próba: 1250003 internautów)

1
20.0%   (+0.7%)
  mazowieckie
2
13.0%   (-0.2%)
  śląskie
3
10.3%   (-0.2%)
  dolnośląskie
4
9.2%  
  wielkopolskie
5
8.0%   (-0.1%)
  małopolskie
6
5.9%   (+0.1%)
  pomorskie
7
5.3%  
  łódzkie
8
4.8%  
  podkarpackie
9
4.2%  
  zachodniopomorskie
10
4.2%  
  kujawsko-pomorskie
11
3.8%  
  lubelskie
12
3.0%   (-0.1%)
  podlaskie
13
2.6%  
  warmińsko-mazurskie
14
2.2%  
  lubuskie
15
2.0%   (-0.1%)
  opolskie
16
1.6%  
  świętokrzyskie

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Systemy operacyjne

(próba: 1851202 internautów)

1
52.4%   (-0.3%)
  Windows 98
2
13.3%   (-0.4%)
  Windows XP
3
12.0%   (-0.4%)
  Windows ME
4
10.8%   (+0.4%)
  Windows 2000
5
5.3%   (+0.2%)
  Windows 95
6
5.0%   (+0.4%)
  Windows NT
7
0.6%  
  Linux
8
0.5%  
  MacOS

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Przeglądarki

(próba: 1849093 internautów)

1
57.6%   (+0.2%)
  MSIE 5.x
2
36.0%   (-0.1%)
  MSIE 6.x
3
3.3%  
  MSIE 4.x
4
1.4%   (+0.1%)
  Netscape 4.x
5
0.9%  
  Opera 6.x
6
0.3%   (-0.1%)
  Netscape 6.x
7
0.2%  
  MSIE 3.x
8
0.1%  
  Mozilla
9
0.1%  
  Netscape 7.x
10
0.1%  
  Opera 5.x

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Rozdzielczości

(próba: 1312396 internautów)

1
50.5%   (-0.2%)
  1024x768
2
44.1%   (+0.1%)
  800x600
3
3.6%  
  1280x1024
4
1.4%  
  640x480
5
0.4%  
  1600x1200

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Głębia kolorów

(próba: 1310430 internautów)

1
45.0%   (+0.1%)
  16 bitów
2
42.9%   (-0.4%)
  32 bity
3
9.6%   (+0.3%)
  24 bity
4
2.3%  
  8 bitów
5
0.2%  
  mono

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Wyszukiwarki-domeny

Poniższe zestawienie określa, z jakich witryn korzystają internauci, aby wyszukać w sieci informacje.

1
41.1%   (-2.9%)
  onet.pl
2
23.3%   (+1.6%)
  wp.pl
3
22.5%   (+1.2%)
  google.com
4
4.4%   (-0.1%)
  interia.pl
5
2.1%   (+0.2%)
  msn.com
6
1.8%   (+0.1%)
  yahoo.com
7
1.1%   (+0.1%)
  netsprint.pl
8
0.9%  
  szukacz.pl
9
0.6%   (-0.1%)
  altavista.com
10
0.6%   (+0.1%)
  emulti.pl
11
0.4%  
  hoga.pl
12
0.3%  
  gazeta.pl
13
0.3%  
  aol.com
14
0.1%  
  yandex.pl
15
0.1%  
  lycos.com
16
0.1%  
  alltheweb.com
17
0.1%   (+0.1%)
  netscape.com
18
0.1%  
  internetia.pl
19
0.1%  
  wow.pl
20
0.1%  
  polska.pl

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Wyszukiwarki-silniki

Poniższe zestawienie określa, jakie 'wyszukiwarki' są najczęściej wykorzystywane podczas wyszukiwania informacji. Np. witryna http://www.onet.pl korzysta z dwóch wyszukiwarek: Inktomi oraz altavista.

1
43.6%   (-3.1%)
  Inktomi
2
27.3%   (+1.3%)
  Google
3
21.0%   (+1.7%)
  Fast
4
2.3%   (+0.2%)
  MSN
5
2.2%   (-0.1%)
  Altavista
6
2.0%   (+0.2%)
  NetSprint
7
0.9%  
  Szukacz
8
0.3%  
  AOL
9
0.1%  
  Yandex
10
0.1%  
  Yahoo
11
0.1%  
  Netscape

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Katalogi

Poniższe zestawienie określa, z jakich katalogów korzystają internauci podczas gdy poszukują witryn o określonej tematyce.

1
49.0%   (+0.4%)
  katalog.onet.pl
2
27.8%   (-1.7%)
  katalog.wp.pl
3
8.9%   (+1.4%)
  gazeta.pl
4
8.4%   (-0.2%)
  interia.pl
5
3.7%   (+0.3%)
  katalog.hoga.pl
6
0.9%  
  directory.google.com
7
0.5%  
  dmoz.org
8
0.4%   (-0.1%)
  katalog.wow.pl
9
0.4%   (-0.2%)
  dir.yahoo.com

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Długości wizyt

Poniższe zestawienie określa ilość odsłon wykonanych przez internautów w czasie jednej wizyty.

1
51.5%   (-1.4%)
  1
2
18.9%   (+0.9%)
  2
3
15.9%   (+0.4%)
  3-5
4
7.5%   (+0.3%)
  6-10
5
6.1%   (-0.2%)
  11+

Dane z poprzednich tygodni >>


 
Cookies

Zestawienie określa procent odsłon, które przyporządkowano użytkownikom za pomocą cookies.

1
98.7%  
  akceptacja cookies
2
1.3%  
  odrzucenie cookies

Dane z poprzednich tygodni >>