Trendy w reklamie online na rynkach CEE – wyniki raportu gemiusAdMonitor za I półrocze 2012

Drogi Czytelniku!

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o nowelizacji ustawy regulującej świadczenie audiowizualnych usług medialnych na żądanie. W tym tygodniu zajmiemy się raportem gemiusAdMonitor dotyczącym najbardziej efektywnych i najpopularniejszych formatów reklamowych oraz najczęściej reklamujących się branż w sieci w pierwszym półroczu 2012 roku. W raporcie uwzględniono dane dotyczące rynków Bułgarii, Chorwacji, Czech, Węgier, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Serbii i Słowacji.

O ile wyniki gemiusAdMonitor prezentują ogólne, adekwatne dla wszystkich rynków trendy – dokładna analiza danych pokazuje także pewne różnice, wynikające z preferencji użytkowników z poszczególnych krajów regionu. Co ciekawe, najczęściej wykorzystywanymi formatami reklamowymi w I półroczu 2012 nie były te z największym wskaźnikiem klikalności na emisję CTR (Click Through Ratio), a intensywność reklam emitowanych przez poszczególne branże nie zawsze przekładała się na wzrost zainteresowania internautów danym sektorem.

Tradycyjne banery reklamowe dominują w większości media planów (występowały aż w 90% planów realizowanych w analizowanych krajach CEE), ale znaczenie formatów rich mediowych nieustannie się zwiększa. Ten trend jest wyraźnie widoczny w Polsce, gdzie zanotowano znaczący spadek popularności tradycyjnych banerów w kampaniach reklamowych – z 86% w II półroczu 2011 do 55,8% w I półroczu 2012, przy równoczesnym wzroście udziału formatów typu Preroll (25,5%), Toplayer (20.7%) oraz Wideboard (14.9%).

Najczęściej reklamowanymi sektorami w regionie CEE, w I półroczu 2012 r. były: „Finanse, ubezpieczenia i maklerstwo”, „Motoryzacja” i „Telekomunikacja. W Czechach największą liczbę emisji odnotowano w branży “Finanse, ubezpieczenia i maklerstwo” – 42,5% wszystkich emisji w I półroczu 2012. Tak wysoka liczba wyświetleń nie gwarantuje jednak wysokiej liczby klików internautów. Reklamy firm z sektora „Finanse, ubezpieczenia, maklerstwo” były najczęściej emitowanymi na rynku Czeskim, ale ich niski wynik CTR pokazuje, że użytkownicy byli nimi mniej zainteresowani.

Upodobania internautów różnią się w zależności od kraju zamieszkania. Reklamy żywności przyciągnęły w analizowanym okresie największą liczbę użytkowników w Czechach, na Łotwie i Węgrzech. W Serbii i Chorwacji internauci byli z kolei najbardziej zainteresowani odzieżą i dodatkami, a w Bułgarii higieną i pielęgnacją. W I półroczu 2012 roku największą liczbę klików na Słowacji i Litwie zanotowały firmy telekomunikacyjne, a w Chorwacji, Czechach i na Węgrzech branża ta była najmniej popularna. Podobnie wygląda analiza aktywności reklamowych firm z sektora „Czas wolny”, których reklamy zainteresowały największą liczbę użytkowników w Polsce i w Rumunii, natomiast nie zaciekawiły internautów w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Łotwie, Serbii i Słowacji.

Więcej informacji w raporcie gemiusAdMonitor za I półrocze 2012r. 

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 19.11.2012 - 25.11.2012. 

Pozdrawiam,

Ewelina Szobska

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 16.x 33.09     -  0.34  
2 Chrome 23.x 24.08     +  1.03  
3 MSIE 9.x 8.83     -  0.07  
4 MSIE 8.x 8.55     -  0.24  
5 Opera 12.x 6.05       0.00  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 41.75     -  0.08  
2 Chrome 25.84     +  0.29  
3 MSIE 18.66     -  0.29  
4 Opera 6.93     -  0.03  
5 WebKit Mobile 2.53     +  0.05  
 
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 43.35     -  0.07  
2 WebKit/KHTML 26.58     +  0.29  
3 MSIE 18.80     -  0.28  
4 Opera 7.60     +  0.01  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 7 46.13     +  0.30  
2 Windows XP 37.72     -  0.46  
3 Windows Vista 10.06     -  0.05  
4 Android 1.99     +  0.06  
5 iOS 0.88     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 95.03     -  0.07  
2 Unix 4.59     +  0.06  
3 other OS 0.38     +  0.01  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPad 24.92     -  0.09  
2 Apple iPhone 8.62     +  0.16  
3 Samsung GT-i9100 (Galaxy S II) 3.49     -  0.05  
4 Samsung GT-S5830 (Galaxy Ace) 2.58     -  0.01  
5 Sony Ericsson MT11 (Xperia Neo V) 2.56     -  0.04  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple 33.96     +  0.05  
2 Samsung 26.40     +  0.14  
3 Nokia 13.39     -  0.25  
4 Sony Ericsson 10.00     -  0.12  
5 HTC 5.96     -  0.02  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 11 83.53     +  0.31  
2 wersja 10 11.66     -  0.35  
3 nie zainstalowany 4.07     +  0.05  
4 wersja 9 0.51     -  0.01  
5 wersja 6 0.15       0.00  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1366x768 22.08     +  0.31  
2 1280x800 14.19     -  0.07  
3 1024x768 12.93     -  0.06  
4 1280x1024 11.08     -  0.10  
5 1440x900 6.22       0.00  
 
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 True color 97.41     -  0.03  
2 High color 1.99     -  0.01  
3 Indexed color 0.58     +  0.03  
4 Monochromatic color 0.00       0.00  
5 Deep color 0.00       0.00  

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 37.47     -  4.73  
2 wp.pl 35.89     +  5.82  
3 start24.pl 19.39     -  0.98  
4 dmoz.org 1.60     +  0.14  
5 interia.pl 1.45     -  0.37  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.67     -  0.52  
2 bing 1.41     +  0.29  
3 onet.pl 0.87     +  0.16  
4 search.babylon.com 0.56     -  0.02  
5 search.sweetim.com 0.51     +  0.02  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.85     -  0.57  
2 MSN 1.46     +  0.33  
3 AskJeeves 0.36     +  0.19  
4 Yahoo 0.20     -  0.08  
5 Yandex 0.13     +  0.13  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Germany 18.01     -  0.45  
2 United Kingdom 17.07     +  0.01  
3 United States 10.74     +  0.28  
4 Netherlands 4.48     -  0.01  
5 Russian Federation 4.23     +  0.08  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.27     -  0.12  
2 Śląskie 12.95     +  0.06  
3 Małopolskie 9.02     +  0.02  
4 Wielkopolskie 8.36     -  0.01  
5 Dolnośląskie 6.95     +  0.04  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 90.90     -  0.23  
2 non-cookie 9.10     +  0.23  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

| KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |  
© 2000 - 2012 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jeżeli zawartość tej wiadomości nie wyświetla się poprawnie - kliknij tutaj