Gemius na drodze do wprowadzenia standardu pomiaru internetu mobilnego

Drogi Czytelniku!

Internet mobilny jest najszybciej rozwijającym się segmentem w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Jak pokazują wyniki badania gemiusTraffic za okres 12.2010-12.2011, ruch wykonywany za pomocą urządzeń mobilnych wzrósł w ciągu roku o ponad 252% w całym regionie, a w niektórych krajach – najlepszym tego przykładem są Węgry - wzrost ten sięgnął ponad 300%. Wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko rosnącą popularność smatfonów, ale również coraz większy udział tabletów w tym rynku.

Duże rozdzielczości ekranów powodują, że coraz więcej użytkowników sięga po tablety, korzystając nie tylko z lekkich treści, dedykowanych urządzeniom mobilnym, lecz także treści prezentowanych na zwykłych stronach internetowych, oglądanych zwykle za pomocą komputerów PC - komentuje Krzysztof Rosiński, R&D Manager w dziale Audience Research, Gemius.

Internet mobilny stawia szereg wyzwań przed branżą badawczą. Podczas pomiaru ruchu wykonywanego za pomocą urządzeń mobilnych, standardowe rozwiązania bazujące na plikach cookie nie są wystarczające, ponieważ nie pozwalają one na uwzględnienie w pomiarze chociażby urządzeń mobilnych z systemem iOS, blokujących tzw. 3rd party cookies. Pomimo, że pozycja Apple na rynku spada, to nadal pozostaje on numerem 1 w regionie CEE, dlatego ważne jest, aby jak najdokładniej identyfikować ruch generowany z tego rodzaju urządzeń. Wychodząc tym wyzwaniom naprzeciw, Gemius podjął działania w celu wprowadzenia na rynek standardu pomiaru internetu mobilnego. Nowa metodologia wykorzystuje zalety oferowane przez HTML 5, wspieranego, m.in., przez przeglądarkę Safari, z której korzysta przytłaczająca większość użytkowników urządzeń firmy Apple.

Połączenie typowych identyfikatorów cookie z identyfikatorami zapisanymi w tzw. przestrzeni localStorage (jednego z elementów HTML 5) pozwala na pełną identyfikację użytkowników mobilnych, całkowicie rozwiązując problem spadającego poziomu akceptacji plików cookie, a tym samym pozwala otrzymać pełną informację na temat całego rynku mobilnego.

Wersja testowa tej metodologii została już zaimplementowana na rynku duńskim, gdzie pierwsze wyniki pokazały trzykrotny wzrost liczby unikalnych użytkowników w porównaniu do wcześniejszego pomiaru. Po udanym zastosowaniu nowej metody w Danii, Gemius – w porozumieniu z przedstawicielami lokalnej branży internetowej – zamierza wprowadzić to rozwiązanie także w krajach regionu CEE.

Więcej szczegółów na temat pomiaru internetu mobilnego w regionie można znaleźć w informacji prasowej. Wszystkich zainteresowanych tą tematyką zachęcam także do zapoznania się z prezentacją Krzysztofa Rosińskiego z Gemius zatytułowaną "Booming Mobile Web. Hungarian perspective".

Na koniec, jak co tydzień, zapraszam do serwisu gemiusRanking, gdzie właśnie opublikowane zostały wyniki badania gemiusTraffic za tydzień: 16.04.2012 — 22.04.2012.

Z pozdrowieniami,

Katarzyna Winczewska

Gemius

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 11.x 30.12     +  0.81  
2 Chrome 18.x 20.70     -  0.02  
3 MSIE 8.x 11.32     +  0.41  
4 MSIE 9.x 8.14     +  0.07  
5 Opera 11.x 7.53     -  0.17  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 43.84     +  0.21  
2 Chrome 22.47     -  0.33  
3 MSIE 21.88     +  0.39  
4 Opera 7.94     -  0.20  
5 WebKit Mobile 1.47     -  0.05  
 
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 43.91     +  0.22  
2 WebKit/KHTML 23.17     -  0.35  
3 MSIE 21.92     +  0.40  
4 Opera 8.72     -  0.20  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 44.74     +  0.31  
2 Windows 7 39.47     -  0.10  
3 Windows Vista 11.65     -  0.15  
4 Android 1.08     -  0.02  
5 Mac OS X 0.86       0.00  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 96.26     +  0.09  
2 Unix 3.29     -  0.09  
3 other OS 0.45       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPad 22.24     -  1.41  
2 Apple iPhone 9.17     -  0.09  
3 Samsung GT-i9100 (Galaxy S II) 3.32     -  0.01  
4 Samsung GT-S5830 3.14     +  0.08  
5 Sony Ericsson MT11 (Xperia Neo V) 2.61     +  0.10  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple 32.09     -  1.60  
2 Samsung 22.55     +  0.39  
3 Nokia 17.79     +  0.77  
4 Sony Ericsson 13.22     +  0.50  
5 HTC 7.79     +  0.11  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 11 69.29     +  0.49  
2 wersja 10 26.02     -  0.51  
3 nie zainstalowany 3.42     -  0.01  
4 wersja 9 0.89     +  0.02  
5 wersja 6 0.25       0.00  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1366x768 18.14     -  0.17  
2 1280x800 15.59     -  0.30  
3 1024x768 15.18     +  0.12  
4 1280x1024 12.30     +  0.38  
5 1440x900 6.63     +  0.02  
 
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 True color 97.14     -  0.01  
2 High color 2.14     +  0.02  
3 Indexed color 0.69     -  0.01  
4 Monochromatic color 0.00       0.00  
5 Deep color 0.00       0.00  

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 45.43     +  4.88  
2 wp.pl 27.75     -  5.65  
3 start24.pl 19.04     +  1.43  
4 dmoz.org 1.49     -  0.84  
5 interia.pl 1.07     +  0.16  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 93.96     +  0.23  
2 bing 1.23     +  0.11  
3 wp.pl 1.07     +  0.24  
4 onet.pl 1.03     -  0.10  
5 search.babylon.com 0.82     -  0.10  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.17     -  0.27  
2 MSN 1.24     +  0.11  
3 NetSprint 1.07     +  0.23  
4 AskJeeves 0.31     -  0.15  
5 Yandex 0.13     +  0.13  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Germany 18.34     +  0.45  
2 United Kingdom 18.00     -  1.13  
3 United States 11.83     +  0.81  
4 Netherlands 4.55     +  0.10  
5 Ireland 3.91     -  0.06  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.16     +  0.74  
2 Śląskie 12.74     -  0.41  
3 Małopolskie 9.13     +  0.19  
4 Wielkopolskie 8.87     -  0.10  
5 Dolnośląskie 7.14     -  0.01  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 97.32     -  0.03  
2 non-cookie 2.68     +  0.03  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

| KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |  
© 2000 - 2012 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jeżeli zawartość tej wiadomości nie wyświetla się poprawnie - kliknij tutaj