Kto z wyszukiwarki, kto z Facebooka?

Drogi Czytelniku!

Ubiegłotygodniowy biuletyn opisywał moment zwrotny w amerykańskim rankingu systemów operacyjnych, czyli objęcie prowadzenia w tej kategorii przez Windows 7. Nie pozostaje nam nic innego jak czekać na podobne przetasowanie na rynku CEE – choć to z pewnością jeszcze odległy moment. W tym tygodniu natomiast biuletyn gemiusRanking PL odpowiadać będzie na pytania: skąd najczęściej generowany jest ruch na stronach wydawców? W jaki sposób źródło tego ruchu wpływa na sposób konsumpcji treści?

Zgodnie z cytowanymi przez serwis eMarketer wynikami raportu firmy Outbrain głównym zewnętrznym źródłem ruchu na stronach wydawców są wyszukiwarki (41%). Odpowiada to powszechnie znanym założeniom, że podstawowym sposobem dzielenia się treścią jest poczta elektroniczna, a głównym źródłem generującym ruch są właśnie wyszukiwarki. Tym niemniej, ostatnie lata mogły nieco zburzyć ten powszechnie znany obraz internetu – spektakularna kariera mediów społecznościowych, gdzie użytkownicy udostępniają coraz to nowe treści i dzielą się linkami, pozwalała przypuszczać, że coś w tym status quo mogło się zmienić. Jak jednak wykazuje w swoim raporcie firma Outbrain, udział social media w całości ruchu na stronach wydawców, generowanym z zewnętrznych źródeł, wynosi 10,5 procent. Pozostały ruch pochodzi z portali (16,9%) i innych stron (31,3%).

Raport podaje również informacje jakiego rodzaju treści cechuje największy udział odwiedzin przez użytkowników, którzy docierają do nich z mediów społecznościowych. Jak się okazuje, prym wiodą tutaj treści newsowe (42%) i związane z rozrywką (30%). Takie kategorie jako styl życia (13%), technologia (10%), biznes i finanse (3%) czy sport  (3%) wydaja się nie być aż tak w centrum zainteresowania użytkowników np. Facebooka.

Wyjątkowo ciekawą informacją jest odróżnienie sposobu konsumpcji treści na stronach wydawców przez osoby trafiające tam z serwisów społecznościowych od tego, który cechuje osoby kierowane tam na przykład z innych stron czy z wyszukiwarek. Jak się okazuje, ci pierwsi są znacząco mniej zaangażowani w czytanie treści na stronach wydawców, wykonują mniej odsłon podczas jednej sesji i to w ich przypadku wynik bounce rate jest zdecydowanie wyższy. Twórcy raportu na potrzeby badania ukuli termin „hyperengaged reader” („hiperzaangażowany czytelnik”), którym określili użytkownika, oglądającego w trakcie jednej sesji przynajmniej 5 stron na serwisie na który został skierowany. Jak się okazało, w przypadku osób, które trafiają na dany serwis za pośrednictwem social media, prawdopodobieństwo stania się takim właśnie czytelnikiem jest aż o połowę mniejsze niż w przypadku np. tych skierowanych na dana witrynę przez wyszukiwarkę.

Oznaczałoby to, że niejako „przenosimy” sposób konsumpcji treści ze źródła, które nas kieruje na stronę docelową. Ci, którzy trafiają na strony wydawców z innych content pages, naturalnie przechodzą od czytania jednych treści do drugich. Ci, którzy trafiają tam z wyszukiwarek,są  „w trybie wyszukiwania” więc  aktywnie poszukują informacji w czytanym tekście, co również wymusza większe skupienie nad przeglądaną treścią. Użytkownicy skierowani z serwisów społecznościowych są najmniej zaangażowani w treści dostępne na szeroko pojętych content sites – prawdopodobnie pozostając w „trybie” dynamicznego przeglądania udostępnionych treści i „filtrowania” ich zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 18.04.2011 – 24.04.2011.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA


Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 38.55     -  0.83  
2 MSIE 8.x 14.87     -  0.36  
3 Chrome 10.x 13.24     +  0.23  
4 MSIE 7.x 8.93     -  0.45  
5 Firefox 4.x 8.58     +  1.09  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 47.49     +  0.26  
2 MSIE 26.51     -  0.74  
3 Chrome 14.12     +  0.23  
4 Opera 9.62     +  0.08  
5 Safari 0.80     +  0.03  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 47.69     +  0.27  
2 MSIE 26.52     -  0.73  
3 WebKit/KHTML 14.92     +  0.26  
4 Opera 10.03     +  0.12  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 57.75     -  0.14  
2 Windows 7 24.59     +  0.44  
3 Windows Vista 14.97     -  0.40  
4 Mac OS X 0.84     +  0.02  
5 Linux 0.67       0.00  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 97.85     -  0.09  
2 Unix 1.88     +  0.07  
3 other OS 0.27     +  0.03  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 16.85     +  0.74  
2 Apple iPad 13.27     -  0.03  
3 Nokia 5130 XpressMusic 2.93     -  0.19  
4 Nokia E52 2.78     -  0.08  
5 Nokia C3 2.33     +  0.05  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 35.00     -  0.84  
2 Apple 32.19     +  0.68  
3 Sony Ericsson 17.57     +  0.38  
4 Samsung 9.57     -  0.30  
5 HTC 3.14     +  0.08  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 94.88     +  0.27  
2 nie zainstalowany 2.56     -  0.08  
3 wersja 9 1.99     -  0.17  
4 wersja 6 0.36     -  0.02  
5 wersja 8 0.14     +  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 20.36     -  0.15  
2 1280x800 17.96     -  0.64  
3 1280x1024 14.71     +  0.19  
4 1366x768 11.80     -  0.03  
5 1440x900 7.36     +  0.06  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 True color 97.35     -  0.09  
2 High color 2.29     +  0.03  
3 Indexed color 0.35     +  0.06  
4 Monochromatic color 0.00       0.00  
5 Deep color 0.00       0.00  

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 37.53     -  0.74  
2 wp.pl 29.60     -  2.41  
3 start24.pl 18.82     +  1.98  
4 google 3.69     +  0.11  
5 dmoz.org 1.83     +  0.24  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 96.00     +  0.95  
2 onet.pl 1.12     -  0.18  
3 wp.pl 0.96     -  0.25  
4 bing (msn/live) 0.77     -  0.15  
5 interia.pl 0.51     +  0.17  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.91     +  0.96  
2 NetSprint 0.96     -  0.31  
3 MSN 0.78     -  0.15  
4 Yahoo 0.23     +  0.06  
5 AskJeeves 0.11     +  0.01  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 18.97     +  0.14  
2 Germany 16.22     -  1.25  
3 United States 11.80     +  1.33  
4 Ireland 4.57       0.00  
5 Netherlands 4.04     -  0.25  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 23.87     -  0.44  
2 Śląskie 13.93     +  0.50  
3 Wielkopolskie 8.81     +  0.13  
4 Małopolskie 8.57     -  0.21  
5 Dolnośląskie 6.78     -  0.09  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 98.79     -  0.02  
2 non-cookie 1.21     +  0.02  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2011 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |