Google udoskonala swój algorytm

Drogi Czytelniku!

Jedną z największych i najpilniej strzeżonych tajemnic globalnej sieci są algorytmy Google. To na nich zbudowana jest pozycja wyszukiwarki, to dzięki nim Google stał się częścią codzienności internautów na całym świecie. Wyjątkowo interesującą okazała się więc wiadomość, którą pod koniec ubiegłego tygodnia ogłosili na firmowym blogu przedstawiciele giganta z Mountain View. Czego dotyczyła? Wprowadzenia istotnych zmian we wspominanym algorytmie, które skutkować mają  zwiększeniem trafności wyszukiwania, poprzez obniżenie w rankingu otrzymanych wyników stron z treściami niskiej jakości.

Chcąc dostarczać najwyższej jakości wyniki wyszukiwania, które naprawdę będą odpowiadały na zapotrzebowania użytkowników, Google zdecydował się na udoskonalenie swojego algorytmu. Zmiana ta spowoduje, że strony o unikalnej i wartościowej treści będą pojawiać się częściej i wyżej na liście wyników. Jak jest to sugerowane przez komentatorów (gdyż żaden z przedstawicieli Google’a explicite do tego nie nawiązał) podobne działanie ma przeciwdziałać wysokim pozycjom w rankingach wyszukiwania tak zwanych farm kontentu. Są one niczym innym jak stronami zawierającymi treści o niskiej jakości, kopiowane z innych serwisów czy też artykuły zbudowane głównie na najczęściej wyszukiwanych frazach. Celem tworzenia tego typu materiałów jest automatyczne zlokalizowanie witryny wysoko w wynikach wyszukiwania, a co jest z tym związane, zwiększenie ruchu na stronie. Duża liczba wejść na daną stronę pociąga przecież za sobą realne korzyści, chociażby z reklam. 

Jak podają przedstawiciele Google’a na swoim blogu, każdego roku dokonywanych jest pięćset zmian w podstawie funkcjonowania wyszukiwarki – są one jednak tak drobne, że pozostają niezauważalne dla użytkowników. Tymczasem omawiana bieżąca zmiana w algorytmie (na razie dotycząca wyłącznie rynku amerykańskiego) wpłynie na 11,8 procenta zapytań, tym samym z pewnością nie pozostając niewidoczną dla ogółu korzystających z Google.

Działanie koncernu z Mountain View bez wątpienia ma również na celu walkę z depczącą mu po piętach konkurencją. Zgodnie z wynikami firmy Hitwise, która analizuje trafność wyszukiwań otrzymywanych dzięki poszczególnym narzędziom, cytowanymi przez New York Times’a, w przypadku Binga aż 82 procent wyszukiwań uważanych jest za udane (tj. użytkownik korzysta z pierwszej z wyszukanych stron na którą kliknie). W przypadku Google’a wskaźnik ten wynosi jedynie 66 procent. Czas na zmiany Mr Google?

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 21.02.2011 – 27.02.2011.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA


Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 46.99     -  0.20  
2 MSIE 8.x 15.86     -  0.01  
3 Chrome 9.x 11.88     +  0.34  
4 MSIE 7.x 9.26     -  0.09  
5 Opera 11.x 7.23     +  0.15  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 48.24     -  0.13  
2 MSIE 27.51     -  0.14  
3 Chrome 12.75     +  0.27  
4 Opera 9.58     +  0.03  
5 Safari 0.73     -  0.10  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 48.39     -  0.08  
2 MSIE 27.52     -  0.14  
3 WebKit/KHTML 13.49     +  0.18  
4 Opera 9.90     +  0.03  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 59.42     -  0.40  
2 Windows 7 22.17     +  0.41  
3 Windows Vista 15.93     -  0.03  
4 Mac OS X 0.77     +  0.01  
5 Linux 0.65     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.07     -  0.03  
2 Unix 1.69     +  0.03  
3 other OS 0.24       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 15.17     +  0.33  
2 Apple iPad 11.45     +  0.14  
3 Nokia 5130 XpressMusic 3.66     +  0.14  
4 Nokia E52 3.08     +  0.05  
5 Apple iPod 2.34     +  0.15  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 37.48     -  0.15  
2 Apple 28.96     +  0.62  
3 Sony Ericsson 18.16     -  0.41  
4 Samsung 9.77     +  0.10  
5 HTC 2.86     -  0.05  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 94.86     +  0.03  
2 nie zainstalowany 2.33     +  0.03  
3 wersja 9 2.27     -  0.05  
4 wersja 6 0.36       0.00  
5 wersja 8 0.11     -  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 21.16     -  0.25  
2 1280x800 19.35     +  0.04  
3 1280x1024 14.38     -  0.06  
4 1366x768 11.13     +  0.19  
5 1440x900 7.23       0.00  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 56.20     -  0.14  
2 24 bits 41.32     +  0.15  
3 16 bits 2.23     -  0.01  
4 4 bits 0.21       0.00  
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 37.82     +  1.45  
2 wp.pl 31.31     +  0.31  
3 start24.pl 15.64     -  1.58  
4 google 4.83     +  0.76  
5 dmoz.org 1.60     -  0.12  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.68     +  0.30  
2 wp.pl 1.59     +  0.09  
3 bing (msn/live) 1.32     +  0.41  
4 onet.pl 1.18     -  0.10  
5 interia.pl 0.56     +  0.21  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 96.68     +  0.15  
2 NetSprint 1.61     +  0.09  
3 MSN 1.33     +  0.41  
4 Szukacz 0.18     -  0.55  
5 Yahoo 0.12     -  0.06  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 19.27     +  0.30  
2 Germany 18.09     -  0.16  
3 United States 10.28     +  0.15  
4 Ireland 4.70     +  0.08  
5 Netherlands 4.25     -  0.01  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.83     +  0.47  
2 Śląskie 13.17     -  0.05  
3 Wielkopolskie 8.95     -  0.21  
4 Małopolskie 8.69     +  0.04  
5 Dolnośląskie 6.69     +  0.06  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 98.80     +  0.01  
2 non-cookie 1.20     -  0.01  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2011 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |