Cyfrowy wybawca płatnego kontentu?

Drogi Czytelniku!

W ubiegłym tygodniu prezentowaliśmy wyniki badań Gemius dotyczące handlu online w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Wielu z mieszkańców tej części świata doceniła już zalety, jakie posiada e-commerce, choć niemała liczba z nich wciąż jest ostrożna w kwestii e-kupowania. Dziś zajmiemy się również tematem wydawania pieniędzy, choć tym razem nie na zakupy w sieci, ale na dostęp do publikowanych w internecie płatnych treści. Powodem podjęcia tego tematu jest informacja o nowym pomyśle giganta mediowego, Rupert Murdocha, a dokładniej  - nowopowstającym, przy współpracy z firmą Apple, dzienniku The Daily.

Na początku tygodnia świat obiegły doniesienia o planowanym nowym przedsięwzięciu wydawniczym firmy Murdocha, News Corp. i Apple. Najmłodsze dziecko Ruperta Murdocha, które ujrzeć światło dzienne ma na początku przyszłego roku, ma być gazetą łączącą w sobie cechy bulwarówki i opiniotwórczego czasopisma; do pracy w jej redakcji zaangażowano już podobno setkę dziennikarzy, a budżet przedsięwzięcia wynosi ponoć 30 millionów dolarów. Co jeszcze jest wyjątkowego w tym przedsięwzięciu i co ma z tym wspólnego Apple? To, że The Daily żaden z czytelników nie dostanie na ladzie kiosku, co więcej, jej treść nie będzie dostępna również online. Dlaczego? Bo będzie to pierwsza gazeta dostępna wyłącznie jako aplikacja na iPada.

Dla Murdocha, ochrzczonego przez New York Times cyfrowym wybawcą płatnego kontentu, to już kolejne posunięcie w kwestii monetyzacji treści gazet online po wprowadzeniu płatności za takie gazety ze swojej stajni jak choćby The Times (w czerwcu tego roku) czy Financial Times. W tym najbardziej ekscytującym projekcie w News Corporation, jak nazwał stworzenie The Daily w ubiegłym tygodniu Murdoch, pokładane są wielkie nadzieje. Nie tylko z uwagi na oszacowania, które przewidują, iż pod koniec 2011 roku na rynku będzie już 40 milionów iPadów, ale również z uwagi na specyfikę czytania gazety na tym urządzeniu. Nowe czasopismo niewątpliwie nie będzie „po prostu gazetą”, czyli elektroniczną wersją prasy drukowanej. Z pewnością duży nacisk położony zostanie na materiały wideo i wszystkie nowinki, jakie tylko może zaoferować najnowszy produkt Apple’a. Co więcej, nie dość, że poręczny i wygodny tablet jest doskonałym narzędziem do przeglądania prasy, to jeszcze nie ma przy jego użytkowaniu ryzyka, że czytelnik zdecyduje się odnaleźć interesującego go newsa na niepłatnym serwisie (jak to jest w przypadku czytania gazety w internecie). Słowem: od użytkownika iPada można oczekiwać wzmożonej koncentracji i braku rozproszenia uwagi, a o to właśnie temu staroświeckiemu romantykowi epoki prasy (to kolejne określenie New York Times), jakim jest Murdoch, chodzi. Dla niego sukces The Daily będzie dowodem, że konsumenci gotowi są zapłacić za wysokiej klasy dziennikarstwo, które będą otrzymywać z pierwszej ręki.

Gazeta nowej generacji ma kosztować 99 centów za tydzień dostępu, a będzie można ja pobrać z  platformy Apple App Store (firma ma otrzymywać 30 procent od każdego sprzedanego egzemplarza).

Posunięcie Murdocha to odważny krok w przyszłość i interesujący temat, który warto śledzić w 2011 roku. Czy zwiększanie się liczby tabletów na rynku i inwestycja w najwyższej klasy dziennikarstwo opłaci się? Jak prognozuje New York Times, przynajmniej na początku, The Daily będzie jak wiele z innych projektów Murdocha – zależny od wpływów z pozostałych filarów News Corp. A może zrobi nam niespodziankę?

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 15.11.2010 — 21.11.2010.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 47.90     -  0.56  
2 MSIE 8.x 15.44     +  0.43  
3 MSIE 7.x 10.43     +  0.24  
4 Opera 10.x 9.36     -  0.13  
5 Chrome 7.x 9.25     -  0.02  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 48.92     -  0.50  
2 MSIE 29.03     +  0.70  
3 Opera 10.37     -  0.16  
4 Chrome 9.89     -  0.07  
5 Safari 0.85     +  0.01  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 49.04     -  0.49  
2 MSIE 29.04     +  0.70  
3 WebKit/KHTML 10.75     -  0.05  
4 Opera 10.64     -  0.16  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 63.35     +  0.08  
2 Windows 7 17.26     +  0.09  
3 Windows Vista 16.87     -  0.33  
4 Mac OS X 0.73     +  0.03  
5 Linux 0.67     +  0.03  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.20     -  0.07  
2 Unix 1.58     +  0.07  
3 other OS 0.23     +  0.01  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 16.33     -  0.05  
2 Apple iPad 6.35     -  0.10  
3 Nokia 5130 XpressMusic 4.35     -  0.18  
4 Nokia E52 3.02     -  0.05  
5 Nokia E51 2.50     -  0.03  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 39.86     -  0.72  
2 Apple 24.98     -  0.18  
3 Sony Ericsson 19.28     +  0.50  
4 Samsung 9.24     +  0.34  
5 HTC 3.31     +  0.17  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 93.48     -  0.28  
2 wersja 9 2.96     +  0.12  
3 nie zainstalowany 2.92     +  0.11  
4 wersja 6 0.42     +  0.03  
5 wersja 8 0.13     +  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 23.04     -  0.11  
2 1280x800 19.91     -  0.26  
3 1280x1024 15.17     +  0.38  
4 1366x768 8.89     -  0.01  
5 1440x900 7.41       0.00  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 58.27     +  0.07  
2 24 bits 39.13     -  0.14  
3 16 bits 2.34     +  0.05  
4 4 bits 0.24     +  0.02  
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 38.37     -  2.64  
2 wp.pl 30.33     +  1.37  
3 start24.pl 14.54     -  1.09  
4 google 5.61     +  1.16  
5 gazeta.pl 2.01     +  0.37  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.76     +  0.34  
2 onet.pl 1.35     +  0.09  
3 wp.pl 1.11     -  0.37  
4 bing (msn/live) 0.71     +  0.01  
5 conduit.com 0.57     +  0.09  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.74     +  0.58  
2 NetSprint 1.17     -  0.34  
3 MSN 0.72       0.00  
4 Szukacz 0.17     -  0.09  
5 Yahoo 0.11     -  0.16  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 17.63     -  0.33  
2 Germany 16.73     +  0.13  
3 United States 16.72     +  1.08  
4 Ireland 4.30     -  0.03  
5 Netherlands 4.02     -  0.17  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.39     +  0.22  
2 Śląskie 13.18     -  0.06  
3 Wielkopolskie 9.20     -  0.04  
4 Małopolskie 8.57     +  0.22  
5 Dolnośląskie 6.63     +  0.19  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.04     -  0.05  
2 non-cookie 0.96     +  0.05  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |