CEEnimy kupowanie w sieci

Drogi Czytelniku!

W pierwszych słowach pragniemy serdecznie przeprosić za problemy techniczne z serwisami gemiusRanking, jakie miały miejsce w ostatnich dniach i, jednocześnie, podziękować za zrozumienie. A teraz zapraszamy już do lektury dzisiejszego biuletynu!

Kiedy sklepy i ulice zalewa fala kolorowych światełek, bombek i sztucznych drzewek, a w radiu coraz częściej przygrywa nam „Last Christmas” Wham!, bez wątpienia jest to znak, że zbliżają się Święta! Dla tych, których nie cieszy myśl o godzinach spędzonych w zatłoczonych centrach handlowych na poszukiwaniu świątecznych prezentów, prawdziwym wybawieniem mogą okazać się zakupy przez internet. W dzisiejszym biuletynie słów kilka o rynku e-commerce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Gemius, we współpracy z lokalnymi partnerami, zbadał kondycję sektora handlu elektronicznego w trzynastu krajach regionu CEE – Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Estonii, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowacji, Słowenii i Ukrainie.

Spośród wszystkich uwzględnionych w badaniu krajów, największym odsetkiem internautów kupujących w sieci mogą pochwalić się Czechy – tu ponad 80 proc. internatów przyznaje, że choć raz dokonało transakcji zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu. Na kolejnych miejscach znalazły się Słowacja, gdzie trzech na czterech użytkowników sieci kupuje online, oraz Łotwa – 71 proc. internautów to klienci sklepów i aukcji internetowych. Rosja, Ukraina i Chorwacja to z kolei kraje z najniższym odsetkiem internautów kupujących w sieci.

Sklepy internetowe cieszą się dużo większą popularnością niż aukcje. W badanych krajach średnio 87 proc. respondentów, którzy kiedykolwiek dokonali zakupu w sieci, przyznaje, że skorzystało z usług e-sklepu, a zaledwie co trzeci z aukcji internetowej. Wyjątkiem jest Polska, gdzie tylko 61 proc. respondentów kupujących za pośrednictwem internetu nabyło produkt lub usługę w sklepie a niemal 80 proc. na aukcjach.

Dlaczego kupujemy w sieci? Zakupy przez internet wiążą się przede wszystkim z oszczędnością czasu – tak twierdzi średnio 43 proc. respondentów kupujących w sieci w badanych krajach – i pieniędzy (42 proc. wskazań). Jednocześnie średnio aż 43 proc. uważa, że tego typu transakcje są ryzykowne, a 10 proc. postrzega je jako skomplikowane. 

Z kolei główną barierą wskazaną przez średnio 64 proc. respondentów, którzy słyszeli o e-zakupach ale nigdy z nich nie skorzystali, jest chęć dokładnego obejrzenia produktu i ocenienia jego jakości. Połowa z nich podkreśla przywiązanie do tradycyjnych zakupów.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 8.11.2010 – 14.11.2010.

Z pozdrowieniami,

Aleksandra Teodorczyk

Gemius SA



Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 48.46     +  0.29  
2 MSIE 8.x 15.01     -  0.24  
3 MSIE 7.x 10.19     -  0.26  
4 Opera 10.x 9.49     +  0.15  
5 Chrome 7.x 9.27     +  0.29  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 49.42     +  0.31  
2 MSIE 28.33     -  0.71  
3 Opera 10.53     +  0.14  
4 Chrome 9.96     +  0.25  
5 Safari 0.84       0.00  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 49.53     +  0.30  
2 MSIE 28.34     -  0.70  
3 WebKit/KHTML 10.80     +  0.25  
4 Opera 10.80     +  0.15  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 63.27     -  0.30  
2 Windows Vista 17.20     -  0.01  
3 Windows 7 17.17     +  0.32  
4 Mac OS X 0.70     -  0.01  
5 Linux 0.64       0.00  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.27       0.00  
2 Unix 1.51       0.00  
3 other OS 0.22       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 16.38     +  0.06  
2 Apple iPad 6.45     -  0.05  
3 Nokia 5130 XpressMusic 4.53     +  0.34  
4 Nokia E52 3.07     +  0.04  
5 Nokia E51 2.53     -  0.01  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 40.58     +  0.19  
2 Apple 25.16     -  0.10  
3 Sony Ericsson 18.78     -  0.32  
4 Samsung 8.90     +  0.35  
5 HTC 3.14     -  0.23  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 93.76     +  0.13  
2 wersja 9 2.84     -  0.13  
3 nie zainstalowany 2.81     +  0.03  
4 wersja 6 0.39     -  0.02  
5 wersja 8 0.12     -  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 23.15     -  0.05  
2 1280x800 20.17     -  0.09  
3 1280x1024 14.79     -  0.11  
4 1366x768 8.90     +  0.16  
5 1440x900 7.41     -  0.02  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 58.20     -  0.53  
2 24 bits 39.27     +  0.52  
3 16 bits 2.29     -  0.02  
4 4 bits 0.22     +  0.03  
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 41.01     +  1.81  
2 wp.pl 28.96     -  1.43  
3 start24.pl 15.63     +  0.71  
4 google 4.45     -  0.80  
5 dmoz.org 1.77     +  0.65  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.42     +  0.45  
2 wp.pl 1.48     -  0.17  
3 onet.pl 1.26     -  0.01  
4 bing (msn/live) 0.70     -  0.06  
5 conduit.com 0.48     +  0.01  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.16     +  0.45  
2 NetSprint 1.51     -  0.15  
3 MSN 0.72     -  0.05  
4 Yahoo 0.27     -  0.05  
5 Szukacz 0.26     -  0.22  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 17.96     -  0.70  
2 Germany 16.60     -  0.77  
3 United States 15.64     +  4.41  
4 Ireland 4.33     -  0.28  
5 Netherlands 4.19     -  0.10  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.17     +  0.27  
2 Śląskie 13.24     -  0.05  
3 Wielkopolskie 9.24     +  0.01  
4 Małopolskie 8.35     +  0.22  
5 Dolnośląskie 6.44     +  0.02  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.09       0.00  
2 non-cookie 0.91       0.00  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |