Lubię to! A Ty nie? Trudno!

Drogi Czytelniku!

W ubiegłym tygodniu opisywaliśmy wyjątkowo gorącą, choć nie do końca niespodziewaną wiadomość, a mianowicie fakt, że udział odsłonowy dotychczasowego dominanta rynku przeglądarek, Internet Explorera, spadł poniżej 50%. Cały czas będziemy bacznie śledzić dalszy rozwój tej sytuacji. Dziś natomiast chcielibyśmy podzielić się interesującymi wynikami badania Chadwick Martin Bailey cytowanymi przez serwis eMarketer.com, które ilustrują w jaki sposób internauci najchętniej dzielą się treścią w internecie.

Facebook – to pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy większości osób, gdy zapyta się ich o najczęstszy sposób dzielenia się internautów z bliskimi osobami interesującymi materiałami. Ale jak wynika ze wspominanego badania odpowiedź nie jest wcale taka prosta. Z otrzymanych danych możemy się dowiedzieć, że prawie połowa amerykańskich internautów przynajmniej raz w tygodniu udostępnia wybrane materiały znajomym i rodzinie. 86 procent respondentów zadeklarowało, że w tym celu używają poczty e-mail, natomiast zaledwie 49 procent wskazało na Facebook, jako na podstawowe narzędzie do dzielenia się interesującymi treściami. Co interesujące, prymat e-maila nad serwisem społecznościowym zależny jest w dużej mierze od wieku respondenta – uczestnicy badania z grupy 18-24 lata, jako jedyni wskazali na Facebooka jako na główny środek przekazu treści, którą chcą się podzielić (76% – FB, 70% – e-mail). W starszych grupach wiekowych ta relacja stopniowo się odwraca by w końcu w grupie  65+ osiągnąć stosunek e-mail – 97%, Facebook – 24%. Wśród starszych respondentów, jednym z najważniejszych środków przekazu interesujących informacji najbliższym pozostaje telefon (37%) i możliwość wydrukowania i wręczenia ciekawych treści (9%) – oba wyniki najwyższe dla wszystkich grup wiekowych. Kanałami, które są zupełnie niewykorzystane przez osoby z grupy 65+ są blogi (0%) i Twitter (0%).

A dlaczego respondenci decydują się dzielić kontentem z innymi? Krótka odpowiedź: bo są samolubni. Taki wniosek można wysnuć z odpowiedzi na pytanie o przyczynę udostępniania informacji innym. Główna przyczyną dla 72 procent badanych jest fakt, że to właśnie oni uważają tę treść za interesującą bądź zabawną. To czy to odbiorca uzna tę treść za ciekawą bądź pomocną było pobudką jedynie dla  58%. I znów sytuacja w dużej mierze zależna jest od wieku badanych: dla starszych z nich o wiele większe znaczenie ma to czy to odbiorca będzie zainteresowany treścią jaką chcą wysłać, niż dla osób z młodszych grup wiekowych. Jak można się domyślić, powody do dzielenia się informacjami są również związane  właśnie z metodą ich przesyłania. Osoby korzystające głównie z e-maila do przesyłania treści, a więc osoby starsze, bardziej zwracają uwagę na potrzeby i zainteresowania odbiorcy i dlatego wysyłają wiadomości elektroniczne tylko do wybranych osób ze swojej grupy kontaktów  (tych, których dana treść może zainteresować).  Młodsi – fani Facebooka – po prostu umieszczają daną informację na swoim profilu na serwisie, tym samym udostępniając ją wszystkim znajomym i nie zważając na fakt, czy wśród nich są osoby nią zainteresowane czy nie.

Wniosek, jaki można wysnuć ze wspomnianego badania mówi, że w czasach popularności serwisów społecznościowych, e-mail stał się narzędziem do udostępniania informacji osobom, które bardzo dobrze znamy i wiemy jakie są ich zainteresowania i potrzeby. Takie serwisy jak Facebook natomiast wydają się być głównie środkiem autoekspresji użytkowników, gdzie każdy za pomocą umieszczanej na profilu treści może pokazać „to, co go kręci”. Zainteresowanie znajomych i tak zweryfikuje ostateczna liczba osób którzy kliknęli przycisk „Lubię to!”.

Na zakończenie proponujemy rzut oka na mapę społeczności online od XKCD  - tak wygląda obecnie nasza wirtualna rzeczywistość.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 04.10.2010 – 10.10.2010.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA


Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 48.26     +  0.02  
2 MSIE 8.x 15.41     +  0.19  
3 MSIE 7.x 11.11     -  0.27  
4 Opera 10.x 9.10     +  0.08  
5 Chrome 6.x 8.22     +  0.17  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 49.26     +  0.01  
2 MSIE 30.08     -  0.23  
3 Opera 10.22     +  0.05  
4 Chrome 8.78     +  0.19  
5 Safari 0.81     +  0.01  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 49.38       0.00  
2 MSIE 30.09     -  0.23  
3 Opera 10.48     +  0.04  
4 WebKit/KHTML 9.59     +  0.19  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 64.93     -  0.46  
2 Windows Vista 17.23     -  0.04  
3 Windows 7 15.34     +  0.46  
4 Mac OS X 0.73     +  0.02  
5 Linux 0.64     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.26     -  0.04  
2 Unix 1.52     +  0.04  
3 other OS 0.21     -  0.01  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 15.76     +  0.19  
2 Apple iPad 5.61     +  0.77  
3 Nokia 5130 XpressMusic 4.43     +  0.05  
4 Nokia E52 3.17     +  0.15  
5 Nokia E51 2.81     -  0.04  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 40.73     -  0.15  
2 Apple 23.72     +  0.91  
3 Sony Ericsson 19.81     -  1.12  
4 Samsung 8.36     -  0.16  
5 HTC 3.41     +  0.22  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 93.23     +  0.03  
2 wersja 9 3.29     -  0.08  
3 nie zainstalowany 2.81     +  0.06  
4 wersja 6 0.42     -  0.01  
5 wersja 8 0.15       0.00  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 23.70     -  0.37  
2 1280x800 19.95     -  0.01  
3 1280x1024 15.57     +  0.01  
4 1366x768 7.83     +  0.22  
5 1440x900 7.48     +  0.02  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 60.60     -  0.33  
2 24 bits 36.79     +  0.35  
3 16 bits 2.40     -  0.02  
4 4 bits 0.20       0.00  
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 35.86     -  1.02  
2 wp.pl 31.68     +  0.27  
3 start24.pl 15.37     +  0.18  
4 google 4.90     +  0.65  
5 gazeta.pl 1.55     +  0.28  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 93.74     -  1.08  
2 wp.pl 1.40     +  0.38  
3 bing (msn/live) 1.29     +  0.43  
4 onet.pl 1.28     -  0.06  
5 conduit.com 0.60     +  0.19  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 96.52     -  0.90  
2 NetSprint 1.45     +  0.40  
3 MSN 1.29     +  0.42  
4 Szukacz 0.35     +  0.08  
5 Yahoo 0.30     +  0.11  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Germany 18.80     +  0.85  
2 United Kingdom 17.98     -  0.24  
3 United States 11.22     -  0.18  
4 Ireland 4.46     +  0.03  
5 Netherlands 4.12     -  0.09  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 25.11     -  0.04  
2 Śląskie 13.12     -  0.11  
3 Wielkopolskie 8.80     +  0.02  
4 Małopolskie 8.15     +  0.13  
5 Łódzkie 6.54     -  0.07  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.10     +  0.02  
2 non-cookie 0.90     -  0.02  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |