Blaski i cienie obecności marki na Facebooku

Drogi Czytelniku!

W ubiegłym tygodniu, z okazji urodzin przeglądarki Google Chrome, omawialiśmy dwa lata obecności na rynku tego produktu. Dziś zajmiemy się ponownie jednym z obecnie najpopularniejszych tematów czyli wpływem ogromnej popularności serwisów społecznościowych na szeroko pojętą rzeczywistość online. Dla doprecyzowania: bezpośrednim oddziaływaniem tych serwisów na strategie brand marketingu.

Nie od dziś wiadomo, że to szarzy użytkownicy Facebooka czy Twittera są najlepszymi ambasadorami marki, a żaden przekaz reklamowy nie jest tak wiarygodny jak polecenie przez znajomego. Ale dlaczego właściwie użytkownicy decydują się „polubić” markę na danym serwisie? Czy tylko dlatego by uzyskać z tego wymierne korzyści dla siebie? Otóż okazuje się, że nie. Zgodnie z wynikami zawartymi w raporcie ExactTraget „Subscribers, Fans and Followers”, cytowanym przez eMarketera, choć na pierwszym miejscu wśród pobudek polubienia marki na Facebooku jest faktycznie oczekiwanie w zamian możliwości skorzystania z promocji czy obniżek (taką odpowiedź wskazało 40 proc. respondentów), to niewiele niższy wynik osiągnęła odpowiedź „po to, by pokazać innym, że lubię tę markę” (prawie dwóch z pięciu badanych). Badacze z ExactTarget sugerują, że związane jest to ze specyfiką takiego kanału przekazu, jakim jest Facebook, gdzie ulubione marki danego użytkownika są prezentowane obok lubianej muzyki, filmów czy książek. Tym samym stają się one integralnym elementem ekspresji samego siebie – a brand marketerom tylko w to graj.

Jednocześnie jednak, jak sugeruje eMarketer, powinni mieć się oni stale na baczności. Po rozpoczęciu działań na serwisach społecznościowych, które niewątpliwie mogą przynieść olbrzymie korzyści dla marki, niemożliwe jest ich pełne kontrolowanie. Okazuje się, że ponad 40 procent brand marketerów jest zdania, że społecznościówki stanowią swoiste zagrożenie dla integralności przekazu związanego z marką. Ponad jedna trzecia z nich stwierdziła natomiast, że obecność na serwisach społecznościowych pociąga czasem za sobą tak wyraźne skutki, że wymagane są trwałe zmiany w opracowanej strategii marketingowej.

Tak więc, choć olbrzymia rzesza użytkowników społecznościówek jest kuszącą widownią dla prezentacji własnej marki, to proces wprowadzania jej na podobne serwisy wymaga ostrożności i dokładnego zaplanowania. Nie ma przecież nic gorszego niż mętlik w głowach odbiorców i rozpoczynanie niedopracowanych działań w nadziei, że przecież „i tak na Facebooku wieść się rozniesie”.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 6.09.2010 – 12.09.2010.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA



Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 48.55     -  0.48  
2 MSIE 8.x 15.05     +  0.37  
3 MSIE 7.x 11.57     +  0.10  
4 Opera 10.x 9.01     -  0.04  
5 Chrome 5.x 6.43     -  1.32  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 49.59     -  0.45  
2 MSIE 30.39     +  0.53  
3 Opera 10.24     -  0.08  
4 Chrome 8.17     -  0.04  
5 Safari 0.80     +  0.02  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 49.72     -  0.46  
2 MSIE 30.40     +  0.53  
3 Opera 10.47     -  0.07  
4 WebKit/KHTML 8.97     -  0.03  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 66.04     -  0.29  
2 Windows Vista 17.40     -  0.07  
3 Windows 7 14.12     +  0.26  
4 Mac OS X 0.71     +  0.03  
5 Linux 0.64     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.31     -  0.07  
2 Unix 1.48     +  0.05  
3 other OS 0.20     +  0.01  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 16.27     +  0.21  
2 Apple iPad 4.51     -  0.01  
3 Nokia 5130 XpressMusic 4.16     +  0.28  
4 Nokia E52 3.02     +  0.11  
5 Nokia E51 2.94     -  0.18  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 40.32     +  0.57  
2 Apple 23.21     +  0.12  
3 Sony Ericsson 20.28     -  0.43  
4 Samsung 8.83     -  0.18  
5 HTC 3.59     +  0.03  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 93.16     -  0.24  
2 wersja 9 3.51     +  0.06  
3 nie zainstalowany 2.64     +  0.10  
4 wersja 6 0.43     +  0.06  
5 wersja 8 0.15     +  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 24.26     -  0.17  
2 1280x800 20.06     +  0.08  
3 1280x1024 15.84     +  0.02  
4 1440x900 7.53     +  0.03  
5 1366x768 7.18     +  0.09  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 61.31     +  0.08  
2 24 bits 36.11     -  0.10  
3 16 bits 2.43     +  0.02  
         
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 42.67     +  2.31  
2 wp.pl 24.42     -  1.59  
3 start24.pl 15.98     +  0.83  
4 google 4.76     -  1.00  
5 webwweb.pl 1.58     +  0.17  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 95.31     +  0.75  
2 onet.pl 1.22     -  0.20  
3 bing (msn/live) 1.20     +  0.36  
4 wp.pl 0.47     -  0.35  
5 conduit.com 0.42     -  0.23  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.80     +  0.29  
2 MSN 1.22     +  0.35  
3 NetSprint 0.49     -  0.41  
4 Yahoo 0.24     +  0.02  
5 Szukacz 0.13     -  0.21  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 17.97     -  0.16  
2 Germany 16.93     -  0.11  
3 United States 12.42     +  0.03  
4 Ireland 4.50     +  0.01  
5 Netherlands 4.39     +  0.04  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 25.18     +  0.15  
2 Śląskie 13.41     -  0.18  
3 Wielkopolskie 8.79       0.00  
4 Małopolskie 7.85     -  0.05  
5 Łódzkie 6.44     +  0.07  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.05     -  0.02  
2 non-cookie 0.95     +  0.02  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |