Wyszukiwarki na Dalekim Wschodzie

Drogi Czytelniku!

W poprzednim biuletynie gemiusRanking PL zajęliśmy się kwestią rozpowszechniania się coraz nowocześniejszych modeli telefonów komórkowych wśród najmłodszych i wniosków, jakie z tej sytuacji płyną dla marketerów. Dziś, jako że wakacje są już w pełni, chcielibyśmy zabrać Państwa w rankingową „podróż” na Daleki Wschód, by tam odnaleźć kraj, w którym, podobnie jak w Rosji i Czechach, Google nie osiągnął pełnej dominacji na rynku wyszukiwarek.

Sytuacja Google’a w Europie jest wszystkim dobrze znana. Jak wiadomo, na rynku rosyjskim niepodzielnie króluje Yandex (zgodnie z wynikami badania gemiusTraffic w tygodniu 5.07-11.07.2010 62,54% średniego udziału wizyt rozpoczętych wejściem z wyszukiwarek na serwisy objęte badaniem gemiusTraffic), a  Czesi najbardziej ufają rodzimemu Seznamowi. Tym samym dominacji Googla daleko jeszcze do wszechobecności, tym bardziej, iż wspomniani dwaj „buntownicy” cieszą się silnym wsparciem opozycji Googla z Dalekiego Wschodu. Jak pisaliśmy w jednym z wcześniejszych biuletynów, największą i najbardziej spektakularną „karierę” robi oponent Googla z Państwa Środka, Baidu (obecnie ok. 60% udziału w rynku).

Jednak nie tylko Baidu „broni” Azji przed potęgą giganta z Mountain View – podobną sytuację można zaobserwować w Korei Południowej. W tym kraju prym na rynku wyszukiwarek wiedzie Naver (nazwa pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów: navigator i neighbour) – zgodnie z cytowanymi w tym i podobnych artykułach wynikami badań ta wyszukiwarka posiada ponad 70% udziału w tamtejszym rynku.

Jakie są powody niechęci Koreańczyków do Google’a - wyszukiwarki, która zawojowała już prawie cały świat?  Pierwszą z przyczyn, dla której Naver cieszy się większą popularnością, jest specyfika języka, jakim posługują się jego użytkownicy - podobnie jak w przypadku Yandexa i Baidu, użytkownicy Navera używają specjalnego (w tym wypadku koreańskiego) alfabetu. Świadomi tego faktu twórcy Navera przygotowali tzw. KnowledgeiN, który jest swego rodzaju rozbudowaną bazą danych pytań i odpowiedzi, tworzoną przez samych użytkowników właśnie w języku koreańskim. Przy podaniu określonego zapytania, informacje z KnowledgeiN są łączone ze standardowymi wynikami wyszukiwania, tak by zaoferować użytkownikowi możliwie wyczerpujący wachlarz odpowiedzi.

Inną kwestią, która pomaga Naverowi utrzymywać dominacje na południowokoreańskim rynku,  jest sprawa samego wyglądu strony głównej wyszukiwarki. Jak się okazuje, ascetyczna strona Google’a jest w mniemaniu tamtejszych użytkowników zbyt prosta i nudna. Strona główna Navera  prezentuje swoim użytkownikom, poza oknem wyszukiwarki, newsy, plotki, interesujące zdjęcia i popularne tematy – słowem wszystko, co każdy Koreańczyk chce mieć pod ręką. Potrzeba dodatkowych informacji wśród miejscowych jest tak silna, że na tym rynku nawet strona główna Google’a wygląda zupełnie inaczej niż ta znana nam, Europejczykom.

Niewątpliwie,  popularność Navera wynika również w pewnym stopniu z „lokalnego patriotyzmu” – jest to wyszukiwarka stworzona przez Koreańczyków (firma NHN) i w dużej mierze dla Koreańczyków :).

Wakacyjnie zachęcam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 5.07 – 11.07.2010 r.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 49.05     -  0.21  
2 MSIE 8.x 14.19     +  0.20  
3 MSIE 7.x 12.34     +  0.07  
4 Opera 10.x 8.61     -  0.05  
5 Chrome 5.x 6.76     +  0.05  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 50.04     -  0.19  
2 MSIE 31.07     +  0.24  
3 Opera 10.14     -  0.11  
4 Chrome 7.12     +  0.04  
5 Safari 0.73       0.00  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 50.19     -  0.19  
2 MSIE 31.08     +  0.25  
3 Opera 10.36     -  0.10  
4 WebKit/KHTML 7.85     +  0.04  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 68.52     -  0.05  
2 Windows Vista 17.35     -  0.12  
3 Windows 7 11.71     +  0.17  
4 Linux 0.65     +  0.01  
5 Mac OS X 0.64       0.00  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.40     -  0.01  
2 Unix 1.40     +  0.02  
3 other OS 0.21       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 15.76     +  0.23  
2 Nokia 5130 XpressMusic 4.04     -  0.02  
3 Nokia E51 3.83     -  0.10  
4 Nokia 6300 2.83     -  0.08  
5 Sony Ericsson K800 2.78     -  0.49  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 40.73     +  0.07  
2 Sony Ericsson 21.48     -  1.01  
3 Apple 20.75     +  0.66  
4 Samsung 9.36     +  0.14  
5 HTC 3.63     +  0.13  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 92.99     -  0.34  
2 wersja 9 4.08     -  0.03  
3 nie zainstalowany 2.27     +  0.36  
4 wersja 6 0.39       0.00  
5 wersja 8 0.15       0.00  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 25.80     -  0.01  
2 1280x800 19.75     -  0.04  
3 1280x1024 16.33     -  0.12  
4 1440x900 7.58     -  0.01  
5 1366x768 6.08     +  0.10  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 64.56     -  0.21  
2 24 bits 32.80     +  0.13  
3 16 bits 2.50     -  0.02  
         
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 42.48     -  0.41  
2 wp.pl 22.43     -  1.78  
3 start24.pl 17.54     +  1.58  
4 google 5.52     -  0.05  
5 dmoz.org 2.23     +  0.52  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.26     -  0.02  
2 onet.pl 1.41     +  0.12  
3 bing (msn/live) 0.98     -  0.08  
4 wp.pl 0.79     -  0.11  
5 yahoo 0.65     +  0.05  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 96.93     -  0.04  
2 MSN 0.99     -  0.09  
3 NetSprint 0.79     -  0.21  
4 Yahoo 0.65     +  0.02  
5 Szukacz 0.45     +  0.30  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 18.73     -  0.11  
2 Germany 17.32     +  0.77  
3 United States 13.63     -  1.73  
4 Ireland 5.27     +  0.47  
5 Netherlands 3.86     -  0.11  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.46     -  0.20  
2 Śląskie 13.26     -  0.36  
3 Wielkopolskie 9.23     -  0.88  
4 Małopolskie 7.96     -  1.02  
5 Dolnośląskie 6.61     -  0.31  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 98.93     -  0.02  
2 non-cookie 1.07     +  0.02  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |