E-migracja czy e-krucjata?

Drogi Czytelniku!

„Papier umiera”. Ten frazes powtarzany jest w mediach, raportach badawczych oraz rozmowach osób z branży reklamowej niczym swego rodzaju mantra. Czy słusznie? Trudno stwierdzić to jednoznacznie już dziś, jednak nie ulega wątpliwości, że magazyny i prasa drukowana przeżywają trudny okres na rynku. Jedni widzą w tym ogromny problem, inni szansę na długo oczekiwane zmiany i naturalny etap w toku ewolucji mediów. Bez względu na to, jak zjawisko to jest oceniane, trudno polemizować z jego wagą. Wszak wszystko wskazuje na to, iż jesteśmy świadkami zmian o znaczeniu historycznym.

Media papierowe podejmują wyzwanie i coraz odważniej patrzą w przyszłość. Szukają dla siebie nowych dróg i modeli biznesowych, a najbardziej obiecującym obszarem działania dla wydawców prasy był i jest internet. Świadomość tego, iż  problem znalezienia nowej formuły dla mediów papierowych jest szalenie istotny, przyświecała także tegorocznej konferencji InternetCEE. W  jej ramach zorganizowany został blok tematyczny zatytułowany „New Face of Traditional Media”, który spotkał się z dużym zainteresowaniem uczestników wydarzenia. Świadomość taką mają także giganci z branży prasowej, o których pisaliśmy już w biuletynie serwisu gemiusRanking, a którzy ponownie dają o sobie znać. O kim mowa?

Mowa o “The Times” i “The Sunday Times”. Obie gazety zaprezentowały niedawno swoje nowe serwisy online. Wydarzenie to przeszłoby prawdopodobnie bez echa, gdyby nie fakt, że jest ono czymś  więcej, niż tylko zwykłym liftingiem stron WWW. Wspomniane serwisy zastąpią wspólny projekt internetowy obu tytułów (timesonline.co.uk), a już wkrótce dostęp do treści przez nie udostępnianych zostanie zamknięty.

Płatne serwisy gazet? Dlaczego nie? Decyzja podjęta przez firmę News International nie jest ani pozbawiona precedensu, ani sensu biznesowego. Jeśli przyszłość prasy rzeczywiście wiąże się z internetem, model oparty wyłącznie na sprzedaży powierzchni reklamowej trudno uznać za optymalny i perspektywiczny. Inwestycje w systemy internetowe obsługujące sprzedaż treści prasowych z pewnością będą powielane także poza Wielką Brytanią czy Stanami Zjednoczonymi.

Ich popularyzacja ma jeszcze jeden, bardzo ważny wymiar, o którym warto pamiętać. Rozpoczyna ona erę walki z przekonaniem, że własność intelektualna w internecie nie istnieje. Zdaniem wydawców prasowych nie ma powodu, by artykuły, za które płacimy kupując gazetę, były dostępne całkowicie za darmo w internecie. Przekonanie to nie jest pozbawione sensu, a jego realizacja na szeroką skalę może zmienić nie tylko obraz mediów tradycyjnych, ale także samą Sieć. Być może zatem to, co dla wielu wygląda na migrację prasy do internetu, w istocie jest swego rodzaju wyprawą krzyżową?


Pozostawiając owo pytanie otwartym, zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 31.05.2010 - 06.06.2010.


Z pozdrowieniami,

Bartosz Wardziński

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 49.72     +  1.03  
2 MSIE 8.x 13.27     -  0.49  
3 MSIE 7.x 12.25     -  0.74  
4 Opera 10.x 8.68     +  0.35  
5 MSIE 6.x 4.88     -  0.54  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 50.74     +  0.97  
2 MSIE 30.44     -  1.76  
3 Opera 10.47     +  0.39  
4 Chrome 6.82     +  0.38  
5 Safari 0.68       0.00  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 50.90     +  0.97  
2 MSIE 30.45     -  1.76  
3 Opera 10.67     +  0.41  
4 WebKit/KHTML 7.51     +  0.38  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 68.41     -  0.54  
2 Windows Vista 18.38     +  0.23  
3 Windows 7 10.91     +  0.49  
4 Linux 0.62     -  0.02  
5 Mac OS X 0.62     -  0.03  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.48     +  0.04  
2 Unix 1.33     -  0.05  
3 other OS 0.19     +  0.01  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 16.92     -  0.66  
2 Nokia 5130 XpressMusic 4.07     +  0.09  
3 Nokia E51 3.94     -  0.18  
4 Nokia 6300 3.20     +  0.05  
5 Sony Ericsson K800 3.10     +  0.02  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 40.52     -  0.74  
2 Apple 21.40     -  0.26  
3 Sony Ericsson 21.27     -  0.06  
4 Samsung 8.94     +  0.94  
5 HTC 3.84     -  0.13  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 93.67     +  0.65  
2 wersja 9 4.28     -  0.44  
3 nie zainstalowany 1.41     -  0.05  
4 wersja 6 0.38     -  0.11  
5 wersja 8 0.15     -  0.03  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 26.09     -  0.14  
2 1280x800 20.81     +  0.09  
3 1280x1024 15.85     -  0.51  
4 1440x900 7.62     +  0.01  
5 1366x768 5.90     +  0.21  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 65.58     -  0.74  
2 24 bits 31.90     +  0.80  
3 16 bits 2.50     -  0.07  
         
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 41.44     -  0.12  
2 wp.pl 24.59     +  0.65  
3 start24.pl 16.14     +  1.03  
4 google 4.50     +  0.75  
5 dmoz.org 2.51     -  0.77  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 93.87     -  0.49  
2 onet.pl 1.57     +  0.25  
3 bing (msn/live) 1.23     -  0.08  
4 wp.pl 1.10     +  0.15  
5 yahoo 0.47     +  0.10  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 96.50     -  0.35  
2 MSN 1.24     -  0.09  
3 NetSprint 1.10     +  0.14  
4 Yahoo 0.47     +  0.10  
5 Szukacz 0.43     +  0.18  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 18.92     +  1.10  
2 Germany 16.11     -  1.11  
3 United States 16.07     +  0.17  
4 Ireland 4.56     +  0.17  
5 France 3.84     -  0.23  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 24.28     -  0.52  
2 Śląskie 13.71     +  0.26  
3 Wielkopolskie 9.85     +  0.01  
4 Małopolskie 9.04     +  0.26  
5 Dolnośląskie 7.04     -  0.10  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.02     +  0.01  
2 non-cookie 0.98     -  0.01  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2010 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA   |   PDF   |   RSS   |