Eksperyment?

Drogi Czytelniku!

W tym tygodniu postanowiliśmy omówić informację, która sprawiła, że wiosna na rynku internetowym już stała się bardzo ciepła. A wszystko za sprawą giganta z Mountain View, który w ostatnim czasie często stawał się bohaterem naszych biuletynów. Firma Google, bo o niej mowa, po raz kolejny zaskoczyła rynek. Tym razem informacją o swoich planach związanych z budową eksperymentalnej sieci światłowodowej. To nie pomyłka – Google stawia swoją stopę na nowym lądzie – planuje rozpocząć działania w sektorze usług telekomunikacyjnych.

Czy Google będzie nowym dostawcą internetu? Na pewno nie w najbliższej przyszłości i nie w Europie, a jak zapewnia sama firma – jej plany w ogóle nie przewidują takiego scenariusza. Dla wielu ekspertów, jak choćby cytowanego przez BusinessWeek Jeffa Heymana, analityka z firmy Infonetics Research, sprawa nie jest aż tak oczywista. Przyjrzyjmy się zatem faktom.

Google rozpoczyna program, w ramach którego chce zaoferować przyłącza internetowe nawet pół milionowej grupie użytkowników. Nie jest to imponująca liczba, jednak na uwagę zasługują inne okoliczności. Po pierwsze – firma będzie oferować odbiorcom indywidualnym łącza szerokopasmowe o niespotykanej dotąd przepustowości (około 1Gb/s). To prędkość ponad stukrotnie większa od standardów największych dostawców internetu za oceanem (i kilkusetkrotnie większa od tej, którą w zaciszu domowym cieszy się przeciętny Polak). Po drugie – cena rozwijanej usługi ma być bardzo „konkurencyjna”. Po trzecie wreszcie – według oficjalnych informacji projekt Google będzie miał charakter zakrojonego na szeroką skalę eksperymentu, w trakcie którego firma przyjrzy się zachowaniom  internautów i wspólnie z nimi będzie rozwijać nowe pomysły. Kto weźmie udział w badaniu? Wybrane społeczności lokalne, które zgłoszą taką chęć i zostaną pozytywnie zweryfikowane przez Google. Na podstawie jakiego algorytmu? Tego jeszcze nie wiadomo.

Choć od czasu ogłoszenia przez Google jego nowych planów nie minęło wiele czasu, już pojawiły się pierwsze głosy krytyki. Oficjalne stanowisko firmy jest dość jednoznaczne – eksperyment ma na celu wyłącznie przyspieszenie rozwoju nowych rozwiązań i technologii oraz stworzenie kazusu generującego impuls do rozwoju infrastruktury informatycznej w USA. Wielu komentatorów uważa jednak, że rzeczywistość jest o wiele bardziej złożona. Podkreślają oni, iż Google już kilkukrotnie podejmowało próby wejścia na rynek usług telekomunikacyjnych. Bez powodzenia. Najnowszy pomysł, choć w swych założeniach bardzo ambitny i ciekawy, często utożsamiany jest z kolejną tego typu próbą. Portale, fora dyskusyjne oraz szeroko rozumiana blogosfera pęcznieją pod naporem treści wyrażających zarówno entuzjazm wobec pomysłu popularyzacji technologii światłowodowej przez Google, jak i niepewność co do rzeczywistych zamiarów firmy. Coraz częściej padają pytania o koszt i opłacalność inwestycji. Pytania o to, co stanie się z kilometrami szklanych włókien, kiedy Google postanowi zakończyć testy. Czy tani dostęp do bardzo szybkiego internetu nie tworzy silnej potrzeby rynkowej, jaką będzie mogło zaspokoić niewiele firm? Czy jedną z nich będzie Google? Czy opinie zadowolonych konsumentów nie otworzą firmie bocznych drzwi, dzięki którym nie będzie ona musiała walczyć o rynek – klienci sami będą domagać się poszerzenia zasięgu terytorialnego usługi? I w końcu – czy demonstracja potencjału technologicznego oraz moratorium komercjalizacyjne (zawieszenie kwestii rentowności inwestycji) nie jest taktyką, do której Google przyzwyczaiło świat?

Podobne pytania będą mnożone jeszcze długo. Jedno jest jednak pewne – bez względu na wymiar i rozmach działań rozpoczętych przez Google, aktywność w sektorze telekomunikacyjnym wydaje się być naturalną konsekwencją jego rozwoju. Poza tym nie koliduje ona z celami firmy. W jaki sposób rewelacje z Mountain View wpłyną na sam internet? Oto kluczowe zagadnienie, którym żyje rynek. W końcu gigant z Kalifornii nie bez powodu po raz kolejny pręży swoje muskuły.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 01.03.2010 — 07.03.2010.

Z pozdrowieniami,

Bartosz Wardziński

Gemius SA

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 50.82     -  0.03  
2 MSIE 7.x 13.37     -  0.07  
3 MSIE 8.x 11.15     +  0.25  
4 Opera 10.x 7.82     +  0.07  
5 MSIE 6.x 6.29     -  0.13  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 52.21     -  0.07  
2 MSIE 30.83     +  0.06  
3 Opera 10.56     -  0.08  
4 Chrome 5.25     +  0.09  
5 Safari 0.48     +  0.01  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 52.36     -  0.07  
2 MSIE 30.83     +  0.05  
3 Opera 10.74     -  0.09  
4 WebKit/KHTML 5.73     +  0.10  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 72.09     -  0.28  
2 Windows Vista 18.71     +  0.03  
3 Windows 7 7.37     +  0.22  
4 Linux 0.49     +  0.01  
5 Mac OS X 0.47     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.90     -  0.03  
2 Unix 1.01     +  0.03  
3 other OS 0.08       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 12.45     -  0.10  
2 Nokia E51 6.40     -  0.24  
3 Sony Ericsson K800 3.67     -  0.01  
4 Samsung GT-S5230 3.34     +  0.15  
5 Nokia 5130 XpressMusic 3.16     -  0.02  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 44.63     -  0.29  
2 Sony Ericsson 20.50     +  0.02  
3 Apple 15.02     -  0.19  
4 Samsung 10.82     +  0.19  
5 LG 3.80     +  0.15  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 91.39     +  0.07  
2 wersja 9 6.28     -  0.10  
3 nie zainstalowany 1.44     +  0.01  
4 wersja 6 0.55     +  0.02  
5 wersja 8 0.18     +  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 28.48     -  0.22  
2 1280x800 20.60     -  0.02  
3 1280x1024 16.32     +  0.01  
4 1440x900 7.70     +  0.04  
5 1366x768 4.77     +  0.10  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 85.38     -  1.32  
2 24 bits 12.11     +  1.32  
3 16 bits 2.50       0.00  
         
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 41.68     -  0.02  
2 wp.pl 25.50     +  1.73  
3 start24.pl 12.22     +  0.13  
4 google 4.22     +  0.12  
5 dmoz.org 3.12     +  0.30  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.18     -  0.68  
2 onet.pl 1.52     -  0.07  
3 bing (msn/live) 1.44     +  0.44  
4 wp.pl 0.68     +  0.01  
5 conduit.com 0.39     -  0.10  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 96.83     -  0.73  
2 MSN 1.48     +  0.46  
3 NetSprint 0.73     -  0.06  
4 Yahoo 0.38     +  0.03  
5 Szukacz 0.34     +  0.26  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 18.68     -  0.81  
2 Germany 17.07     -  0.44  
3 United States 14.03     +  1.88  
4 Ireland 5.01     -  0.26  
5 Netherlands 3.82     -  0.01  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 23.34     +  0.32  
2 Śląskie 13.65     -  0.16  
3 Wielkopolskie 10.35     +  0.10  
4 Małopolskie 8.83       0.00  
5 Dolnośląskie 6.93     +  0.13  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.13     -  0.03  
2 non-cookie 0.87     +  0.03  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2009 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA