Polski internauta zmobilizowany

Drogi Czytelniku!

W zeszłym tygodniu opisywaliśmy produkt firmy Bloom Energy – nowoczesne baterie paliwowe – który ekscytuje wyobraźnię wszystkich, którzy wiedzą jak zaskakująca i nieprzewidywalna może być historia każdego, nawet najbardziej nieprawdopodobnego wynalazku. Czy na przykład pracownicy firmy Ericsson, która w połowie lat pięćdziesiątych wyprodukowała pierwszy telefon komórkowy, wyglądem przypominający walizkę o wadze 40 kg i wartą tyle co samochód, mogli przypuszczać czym komórki staną się w dzisiejszym świecie? Jak chociażby to, że będzie można za ich pomocą surfować w internecie? Przecież w tych czasach nikt jeszcze o globalnej sieci w ogóle nie słyszał… Dziś korzystanie z mobilnego internetu nie nastręcza większych trudności – a jak to robią Polacy?

Jak wynika z raportu „Mobilny Internet 2009”, przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, wśród polskich internautów świadomość możliwości korzystania z internetu poprzez urządzenia mobilne jest bardzo wysoka – aż 92% respondentów zdaje sobie sprawę z istnienia tego typu usługi. A kim jest statystyczny „mobilny internauta”? Kto przychodzi jako pierwszy na myśl? Rzeczywistość nie odbiega raczej znacząco od typowych wyobrażeń tej osoby. Zgodnie z wynikami badania, z mobilnego internetu (ogólnie) korzystają częściej mężczyźni niż kobiety, o dość wysokich dochodach (ponad 5000 PLN netto miesięcznie). Jak pokazują wyniki zawarte w raporcie, wśród osób łączących się z siecią za pomocą telefonów komórkowych najwięcej jest przedstawicieli najmłodszej  grupy wiekowej (15-20 lat) i, co ciekawe, osób w wieku 36-45 lat.

Na polskim rynku, wśród osób łączących się z internetem za pomocą telefonu/palmtopa najpopularniejszymi dostawcami pozostają Plus, Era i Orange (większość osób decyduje się na podpisanie umowy abonamentowej). Jednak, co ciekawe, wśród tych, którzy korzystają z mobilnego modemu, miejsce Orange’a w top 3 usługodawców przejmuje Play - firma, która stosunkowo niedawno pojawiła się na polskim rynku.

A kiedy już wybierzemy dostawcę mobilnego internetu, na jakie strony zmierzamy za pomocą naszej komórki lub mobilnego modemu? Jak pokazują wyniki badania, celem internautów najczęściej są serwisy informacyjne i poczta elektroniczna. Co ciekawe, użytkownicy modemów mobilnych i internetu stacjonarnego znacznie częściej deklarują, że odwiedzają serwisy społecznościowe, niż ci którzy łączą się przez telefon/palmtop. „Zmobilizowani internauci” raczej niechętnie korzystają z usług finansowych i bankowych – wolimy korzystać z nich za pomocą internetu stacjonarnego.

A co jest najważniejsze dla polskich internautów w ofercie na mobilny internet? Zdecydowanie najważniejszymi cechami optymalnej oferty mobilnego internetu są niskie koszty usługi, szybkość działania, a także ogólna stabilność łącza i efektywny zasięg.

Raport „Mobilny Internet 2009”, przygotowany przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, to całościowe podsumowanie badania przybliżającego sytuację rynku internetu mobilnego w Polsce. Celami niniejszego badania było określenie zarówno zasięgu mobilnego internetu, sposobów, jak i celów jego wykorzystania, a także preferencji użytkowników w kwestii oferty, modeli telefonów komórkowych i modemów.

Osoby zainteresowane kupnem raportu „Mobilny internet 2009” są proszone o kontakt z Martą Kramp, Starszym Specjalistą ds. Badań e-marketingowych, pod adresem marta.kramp@gemius.pl

Jednocześnie zachęcam do zapoznania się z wpisem Bartosza Wardzińskiego na blogu Gemius, zatytułowanym „Kawa, wafelek i internet mobilny”, który, w oparciu o wyniki badania gemiusTraffic, prezentuje sposób korzystania z mobilnego internetu przez internatów z ośmiu europejskich krajów.

Tymczasem zapraszam do zapoznania się z wynikami badania gemiusTraffic za tydzień 22.02.2010 - 28.02.2010.

Z pozdrowieniami,

Grażyna Jakubowska

Gemius SA

Triangle  Statystyki

Przeglądarki

­
Przeglądarki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 3.x 50.85     +  0.17  
2 MSIE 7.x 13.44     -  0.17  
3 MSIE 8.x 10.90     +  0.15  
4 Opera 10.x 7.75     +  0.18  
5 MSIE 6.x 6.42     -  0.28  
­
Przeglądarki - Grupy
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Firefox 52.28     -  0.02  
2 MSIE 30.77     -  0.31  
3 Opera 10.64     +  0.10  
4 Chrome 5.16     +  0.23  
5 Safari 0.47     +  0.01  
­
Przeglądarki - Silniki
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Gecko 52.43     -  0.02  
2 MSIE 30.78     -  0.31  
3 Opera 10.83     +  0.09  
4 WebKit/KHTML 5.63     +  0.24  
         

Systemy Operacyjne

­
Systemy Operacyjne
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows XP 72.37     -  0.24  
2 Windows Vista 18.68     -  0.11  
3 Windows 7 7.15     +  0.32  
4 Linux 0.48     +  0.01  
5 Mac OS X 0.46     +  0.01  
­
Systemy Operacyjne - Rodziny
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Windows 98.93     -  0.02  
2 Unix 0.98     +  0.01  
3 other OS 0.08       0.00  
         
         
 

Urządzenia Mobilne

­
Urządzenia Mobilne - Modele
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Apple iPhone 12.55     +  0.20  
2 Nokia E51 6.64     +  0.14  
3 Sony Ericsson K800 3.68     -  0.09  
4 Samsung GT-S5230 3.19     -  0.01  
5 Nokia 5130 XpressMusic 3.18     +  0.03  
­
Urządzenia Mobilne - Producenci
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Nokia 44.92     +  0.26  
2 Sony Ericsson 20.48     -  0.39  
3 Apple 15.21     +  0.26  
4 Samsung 10.63     -  0.03  
5 LG 3.65       0.00  
 

Ekran

­
Flash Player
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 wersja 10 91.32     +  0.31  
2 wersja 9 6.38     -  0.24  
3 nie zainstalowany 1.43     -  0.05  
4 wersja 6 0.53       0.00  
5 wersja 8 0.17     -  0.01  
­
Rozdzielczości
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 1024x768 28.70     -  0.22  
2 1280x800 20.62     -  0.14  
3 1280x1024 16.31     +  0.04  
4 1440x900 7.66     +  0.01  
5 1152x864 4.81     -  0.04  
­
Głębia Kolorów
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 32 bits 86.70     -  2.36  
2 24 bits 10.79     +  2.37  
3 16 bits 2.50     -  0.01  
         
         

Katalogi

­
Katalogi
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 onet.pl 41.70     -  2.42  
2 wp.pl 23.77     +  1.04  
3 start24.pl 12.09     +  0.10  
4 google 4.10     -  0.79  
5 dmoz.org 2.82     -  0.24  

Wyszukiwarki

­
Wyszukiwarki - Domeny
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 google 94.86     +  1.42  
2 onet.pl 1.59     -  0.33  
3 bing (msn/live) 1.00     -  0.18  
4 wp.pl 0.67     -  0.32  
5 conduit.com 0.49     +  0.04  
­
Wyszukiwarki - Silniki
Lp Nazwa Wizyty (%)        Trend (p.p.)
1 Google 97.56     +  1.02  
2 MSN 1.02     -  0.17  
3 NetSprint 0.79     -  0.26  
4 Yahoo 0.35     -  0.10  
5 AskJeeves 0.14     -  0.01  
 

Geolokalizacja

­
Kraje
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 United Kingdom 19.49     -  0.11  
2 Germany 17.51     -  0.50  
3 United States 12.15     +  0.97  
4 Ireland 5.27     -  0.10  
5 Netherlands 3.83     -  0.06  
­
Województwa
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 Mazowieckie 23.02     -  0.04  
2 Śląskie 13.81     +  0.04  
3 Wielkopolskie 10.25     -  0.02  
4 Małopolskie 8.83     -  0.02  
5 Dolnośląskie 6.80     -  0.05  
 

Cookies

­
Poziom Akceptacji Cookies
Lp Nazwa Odsłony (%)     Trend (p.p.)
1 cookie 99.16       0.00  
2 non-cookie 0.84       0.00  

Aby zrezygnować z otrzymywania biuletynu, proszę wypełnić formularz znajdujący się na stronie gemiusRanking PL.

© 2000 - 2009 Gemius SA. Wszelkie prawa zastrzeżone. KONTAKT  |  gemiusRanking PL  |  GEMIUS SA